Māksla ir lielisks veids, kā aizbēgt no realitātes. Tomēr tā ir arī medijs, caur kuru mēs pasaules lietu kārtību ieraugām caur subjektīvo mākslinieka prizmu. Mākslinieki ir gan kā trankvilizatori, kas ļauj atslābt no stresainā ikdienas drudža, gan kā karoga nesēji, kuri, pūlim priekšgalā ejot, izsauc uz sevi sabiedrības kritikas pirmās lodes.
Un tāds ir ASV dzimušais mākslinieks Rodžers Ballens, kura darbi no 14.oktobra līdz 14.janvārim skatāmi Fotografiska Tallinn muzejā.
Šodienas realitātē uztvert ikdienu ir sarežģīti. Mēs turpinām darīt ikdienas lietas, kamēr pasaulē valda haoss. Pasaules slavenais mākslinieks un fotogrāfs Rodžers Ballens piedāvā savu kārtību izstādē ”Pasaule kā Rodžers Ballens”. Tā ir retrospektīva izstāde, kas apmeklētājus pārvērš par dalībniekiem - instalāciju, video, zīmējumu un fotogrāfiju mākslas kopdarbā. Un pašā centrā mākslinieka kopija, kas veidota no silikona. Autora pašportrets jeb drīzāk klons rada viņa klātesamības sajūtu.
Izstādē redzami darbi, kas tapuši salīdzinoši nesenā pagātnē (no 2000. gada līdz šodienai) . Darbiem ir dokumentālās fantastikas stils, kas sasaucas ar absurdisma teātra, autsaideru mākslas, art brut, naivisma, fotogrāfiskā sirreālisma un fotogrāfiskās groteskas mākslinieciskajiem žanriem. Vienkāršojot - ieraudzīju, zaudēju valodu, radīju. Un radītais burtiski uzbur ainas, ko piedzīvo mūsu karos ierautie cilvēki. Jo autors ļauj skatītājam izvēlēties - uztvert izstādi kā farsu vai tieši pretēji - kaut nedaudz ieraudzīt šausmas un postu.
Realitātes sajūtu rada starp izkropļotiem manekeniem saliktie it kā bērnu zīmējumi, retušētas iepriekšējā gadsimta fotogrāfijas. Izejot no izstādes, ir sajūta, te tikko kāds izšāvis raķeti vai uzmetis bumbu.
Spriedzes mazināšanai ir Ballena no 2015. gada līdz 2020. gadam Johannesburgā veidotā sērija Roger the Rat (Žurka Rodžers). Šajā sērijā mākslinieks dokumentē daļēji cilvēku, daļēji dzīvnieku - žurku, radījumu, kas dzīvo izolētu dzīvi ārpus galvenās sabiedrības.
Šo melnbalto fotoattēlu varonis - grauzējs - iesaistās viltīgā uzvedībā, kas ir gan humoristisks, gan draudīgs; atsakās no morāles, lai dzīvotu dzīvi, “kas neierobežo sabiedrības normas”.
Rodžers Ballens dzimis 1950. gadā Ņujorkā, bet kopš 1982. gada dzīvo un strādā Johannesburgā, Dienvidāfrikā, kur ir nozīmīgs mūsdienu skatuves mākslinieks. Pēc ģeoloģijas studijām, Ballens 1981. gadā ieguva doktora grādu ekonomikā un sāka strādāt derīgo izrakteņu izpētē. Taču tieši 1983. gadā, “bruņojies” ar savu fotoaparātu, viņš uzsāka pavisam citu darbību, iedziļinoties - kā viņš pats saka - “savas iekšējās dzīves slāņos un caurdurot nabadzīgas valsts ārējo virsmu, kas atrodas tālu no spēcīgas, modernas Dienvidāfrikas klišejas, lai atklātu vizuālās un kultūras anomālijas, kas bija mirstošas kultūras pazīmes.”
Kopš 1995. gada Ballena vizuālie eksperimenti ir padarījuši robežas starp realitāti un fikciju aizvien nenoteiktākas. Stāsti tiek stāstīti slēgtās pasaulēs, kas piesātinātas ar zīmējumiem, fotogrāfijām, grafiti. Gan noslēpumainie, gan izteiksmīgie Ballena darbi cenšas būt “acis atveroši” mirkļi, kas ļauj apmeklētājam aptvert to, kas paliek neizskaidrojams.
Tie aicina skatītāju iedziļināties sava prāta ekstrēmā ceļojumā. Autors arī mēģina atbrīvot apspiestās domas un jūtas, izmantojot marginalitātes, dīvainības, cilvēku un dzīvnieku pasaules attiecības. Viņš ir izstrādājis savdabīgu stilu, ko dēvē par “ballenesku”, kļūstot par vienu no savas paaudzes ievērojamākajiem māksliniekiem/fotogrāfiem.
Viņš ieguva starptautisku atzinību, unikāli un spēcīgi izmantojot zīmējumu, glezniecību un kolāžu līdzās dažādām tēlniecības tehnikām sarežģītās instalācijās, izgudrojot jaunu, hibrīdu estētiku, kas stingri sakņojas fotogrāfijas mākslā.
Rodžers Ballens 2015.gadā sadarbojās ar franču zīmolu Comme des Garçons, kas savu kolekciju demonstrēja Parīzes modes nedēļā. Viņa attēli tika iegravēti uz balto mēteļu aizmugures.