No 26. augusta Latvijas Nacionālā mākslas muzeja galvenās ēkas kupola zālē tiks atklāta amerikāņu fotogrāfa Sandro Millera darbu izstāde “Malkovičs, Malkovičs, Malkovičs: veltījums fotogrāfijas meistariem”.
Laiks izstādei izvēlēts ne velti: tieši šobrīd Džons Malkovičs strādā Dailes teātrī pie izrādes “Leopoldštate” pēc Toma Stoparda lugas motīviem un droši vien viņam būs patīkami atcerēties gandrīz 10 gadus senus notikumus, kad viņš piedalījās šajā daļēji nopietnajā, daļēji jocīgajā, bet ļoti kreatīvajā fotosesijā, kurai bija liela rezonanse visā pasaulē.
2014.gadā kubiešu izcelsmes amerikāņu fotogrāfs Sandro Millers, portreta un reklāmas fotogrāfijas meistars, īstenoja konceptuālu projektu, kas veltīts izciliem XX gadsimta fotogrāfiem un viņu kulta fotogrāfijām. Visi pazīst šos portretus: Alberts Einšteins ar izbāztu mēli, Če Gevara beretē, Salvadors Dalī ar izspūrušām ūsām.
Atveidot šīs fotogrāfijas, kas iekļautas pasaules kultūras annālēs, Millers nolēmis ar vienu vienīgu modeli — aktieri Džonu Malkoviču. Viņam tika piešķirtas pilnīgi visas lomas — vīrieši un sievietes, veči un bērni, slavenības un nevienam nepazīstami personāži. Kopumā tika uzņemts 61 portrets.
Pirms tam Millers 16 gadus bija fotografējis Malkoviču teātrī un kino un lieliski zināja, ka šis aktieris ir īsts hameleons. Parafrāzēs ir rekonstruētas oriģinālo, ikonisko fotogrāfiju kompozīcijas, apgaismojums, modeļu pozas un ietērps. Tika attēlotās personas - Ērvinga Penna stūrī iedzītais Trūmens Kapote, Bērta Stērna izģērbtā Merilina Monro, Dorotejas Langes klasiskā imigrantu māte, Ričarda Avedona vīrs ar bitēm, Roberta Mapltorpa pašportrets, Diānas Arbuses dvīņi - ir aizstātas ar vienu pašu… Džonu Malkoviču.
Projekta rozīnīte ir tā, ka visas šīs bildes nav apstrādātas ar fotošopu. Tēli tika veidoti tikai ar grima, tērpu un gaismas palīdzību. Un, protams, ar aktiera un fotogrāfa talantu.
Dažas bildes tiešām ir ļoti līdzīgas oriģinālam.
Citi izskatās kā maiga parodija.
Un daži šķiet groteska karikatūra.
Tomēr, ja zina detaļas par dažu leģendāru fotogrāfiju tapšanu (kā, piemēram, Annijas Leibovicas uzņemto Džona Lenona portretu burtiski dažas stundas pirms mūziķa slepkavības vai vienu no pēdējiem Merilinas Monro attēliem), tad vairs nav tik smieklīgi.
Sandro Millers nosauc Džonu Malkoviču par savu līdzautoru un saka: “Džons ir spožākais un ražīgākais cilvēks, kādu es pazīstu. Viņa ģenialitātei nav līdzinieku. Varu piedāvāt noskaņu vai ideju, un pēc mirkļa tas burtiski pārvēršas par personāžu tieši manā acu priekšā.”
Pirmo reizi sērija “Malkovičs, Malkovičs, Malkovičs: veltījums fotogrāfijas meistariem” tika demonstrēta Čikāgas galerijā
Catherine Edelman Gallery 2014. gadā. Pēc tam tā veica furoru Arlas fotogrāfijas festivālā (Les Rencontres d' Arles Photographie), ieguva prestižo Lucie Foundation the International Photographer of the Year balvu un sāka savu ceļu pa visas pasaules galerijām un muzejiem. Un, lūk, beidzot tikusi līdz Latvijai.
Izstāde Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā organizēta sadarbībā ar Madrides kultūras projektu kompāniju diChroma Photography un kļuvusi iespējama, pateicoties uzņēmēja Dmitrija Krupņikova palīdzībai.
Izstāde būs apskatāma līdz 29. oktobrim.
24.augustā plkst. 16.30 Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā ar lekciju par savu daiļradi uzstāsies pats fotogrāfs Sandro Millers.