Mākslinieka Edija Kravaļa 50 nokrāsas

© Publicitātes foto

Edijs ir cilvēks spridzeklis. No bērnības nodarbojies ar šķēpmešanu (starp citu trenējies pie leģendārā Jāņa Lūša), zīmēšanu, spēlējis klavieres, kalis kapakmeņus. 9.klasē iestājās Rozīšos pēc tam Latvijas Mākslas akadēmijā dizaineros. Ideju viņam netrūkt, tāpat arī krāsu.

Edijs Kravalis ir radījis jaunu galda spēli KNIPS, kuras būtība ir izklaidējoši vienkārša un demokrātiska, raisot veselīgu azartu, papildināta ar personiski nostalģiskām emocijām, kad bērnībā, ar knipi sitot dambretes kauliņus, mēģināja uzveikt pretspēlētāju.

Publicitātes foto

KNIPS spēles pamatprincips ir ar knipi sitot savas krāsas kauliņus iespējami tuvāk centram, lai kopsummā iegūtu lielāku punktu skaitu. Izsitot pretinieka kauliņus, rodas iespēja savus novietot labākā pozīcijā. Katram spēlētājam ir 15 kauliņi. Centrā novietots melnais kauliņš, kuru nedrīkst izsist ārpus punktu laukumu zonas. Spēles laukumi, no kuriem notiek izspēle, atrodas pretējās pusēs. Kad visas figūras ir izspēlētas - ar katru kauliņu vienu reizi, tiek saskaitīti punkti. Uzvar tas, kuram ir lielākā iegūto punktu summa. Vienkārši un ātri. Vairāk par spēli http://www.knipsgame.com

- Kā radās ideja izveidot galda spēli digitālajā laikmetā?

Publicitātes foto

- Galda spēlei nav laikmetu. To nevar digitalizēt, jo galvenais nosacījums ir tieša komunikācija ar otru cilvēku. Lai arī cik digitāla vai mākslīga būtu apkārtējā vide, galda spēlei vienmēr būs vieta. Runājot par vēlmi radīt spēli, jāatgriežās agrā bērnībā, kad tika spēlēta dambrete, pēc spēles novietojot kauliņus laukuma malās un sitot ārā ar knipi. To uzskatu par simbolisku sākumu, jo jau tobrīd bija interesanti eksperimentēt ar novietojumu, pozīcijām un citiem noteikumiem. Gribējās uzlabot, papildināt. Laikam tā bija sava veida spītība? Vai vienkārši liktenis palīdzēja iezīmēt jaunās KNIPS spēles sākumu. Lai mazāk par to jālauza galva tagad.

- Cik ilgs bija ceļš- no idejas līdz gatavam produktam?

- Jānodala apzināšanos no reālās izstrādes darbības. Apzināšanās bija apmēram 5-6 gadi. Izstrāde ilga 5 gadus, periodiski mainoties arī dizainam un noteikumiem. Procesam pa vidu ir bijušas daudzas personiskās pārmaiņas. Tas ir bijis aizraujošs ceļojums, kas ir novedis pie šā rezultāta. Ja veidotu spēli pēc 5, 10 vai 50 gadiem, tā noteikti būtu pavisam citādāka. Uzskatu, ka reizēm ir nepieciešams laiks, kas atsijā nevajadzīgo, dodot vieglumu. Ne vienmēr, bet šis ir tas gadījums.

- Tev jau ir bijuši pirmie spēļu vakari - ko saka dalībnieki?

- Ir bijuši spēļu vakari gan ar draugiem, gan produkta testēšana ar neiesaistītiem cilvēkiem. Šie turnīru vakari bijuši ļoti svarīgi, lai apzinātu spēlētāju reakciju visos apstākļos. Draugi ir draugi, smaidīgi, ar glāzi rokās. Tur kritiskā domāšana nenovēršami pavirzās malā, kas arī ir ļoti labi, bet jūt atmosfēru procesā. Neiesaistīto dalībnieku izspēlēs nolasāmas pavisam citas nianses. Neiedziļinoties nevajadzīgās detaļās, priecājos, ka visiem bijis gandarījums un prieks par labi pavadītu laiku. Tas ir svarīgi, jo KNIPS galvenais pamatprincips ir radīt vienkāršu, brīvu un veselīgi azartisku atmosfēru. Tajā brīdī pazūd liekas runas par plusiem un mīnusiem.

Publicitātes foto

- Kāpēc KNIPS?

- Pavisam vienkārši - spēles galvenais pamatprincips ir sitiens pa kauliņu ar knipi. Pie nosaukuma nonācu ļoti loģiski un ātri.

- Kas bija grūtākais, veidojot šo spēli?

- Es neredzēju un joprojām neredzu neko grūtu, ko izcelt. Tas ir process, kur ir dažādas stadijas un situācijas. Mani ir pārsteidzis tas vieglums, ar kādu viss ir noticis. Iedvesma un aizrautība atsver jebkuras brīža grūtības. To sāc uztvert citādi. Laikam esmu neglābjami aizrāvies ar šo savu produktu.

View this post on Instagram

A post shared by KNIPS (@knipsgame)

- Tavi nākotnes plāni saistībā ar šo spēli?

- Galvenais plāns ir “pienest” šo spēli cilvēkiem. Vienalga kuram, vienalga kurā pasaules vietā. Spēlei ir jābūt spēlētai. Ja runājam par ģeogrāfisko - sākums ir Latvijā un Dānijā (kur ir sadarbības partneri), protams, uzsvars arī uz Skandināviju un Rietumeiropu.

- Ko tu ieteiktu citiem Latvijas radošajiem ļaudīm - no kā izvairīties? Kam pievērst lielāku uzmanību?

- Ja neiedziļinamies nepopulāros terminos, ka “viss ir slikti” atziņās, tad gribētu novēlēt - katram atrast to savu lietu, kurā būtu patiesa nepieciešamība ieguldīt savu laiku un enerģiju. Tajā brīdi viss paliek pavisam vienkārši un nostājās savās vietās. Jo radošs var būt jebkas, kā nekā pats vārds radošs nāk no radīt - tātad darīt.

Publicitātes foto

- Zinu, ka tev patīk gleznot. Pastāsti nedaudz par šo savu aizraušanos.

- Glezniecībai vienmēr ir bijusi ļoti svarīga vieta manā dzīvē. Tā komunikācija ar sevi caur krāsām. Tas ir dialogs, kas daudz ko atklāj, uzrunā un papildina. Aizrauj tieši lielformāta abstraktais ekspresionisms, kas paver neierobežotas iespējas šiem procesiem. Man glezniecība ir stadija, katra glezna ir kā atspulgs brīža emocijām. Jūtu, ka katru gleznu varētu turpināt mūžīgi, mainot krāsas, siltivēsos, tumšigaišos kontrastus. Tomēr reizēm ir jānoslēdz kaut iluzori kāda nodaļa dzīvē, lai parādītos apzinīgs svaigums turpmākajam ceļam. Ik pa laikam uztaisu kādu jaunu sēriju.

View this post on Instagram

A post shared by KNIPS (@knipsgame)

Dzīvesstils

“Jūsu ķermeņa reakcija uz stresu var izraisīt vairākas fizioloģiskas izmaiņas, kas var ietekmēt imūnsistēmu. Kad jūtat stresu, ķermenī notiek vairākas izmaiņas, lai palīdzētu izdzīvot un pārvarēt uztvertos draudus un šķēršļus. Taču ķermenim ir arī imūnā atbilde stresa reakcijas laikā. Precīzās sekas ir atkarīgas no stresa izraisītāja un tā, cik ilgi esat pakļauts iedarbībai. Tas var veicināt dažādu īstermiņa un ilgtermiņa ietekmi uz veselību, tāpēc ir jāpievērš pastiprināta uzmanība stresa faktoriem,” raksta healthline.com.

Svarīgākais