Rīgā notiek vērienīga ukraiņu mākslinieku izstāde “Mēs uzvarēsim! Переможемо!”. Viens no izstādītajiem darbiem ir izraisījis plašu politisku skandālu.
Izstāde notiek divās vietās. Lielākā daļa darbu ir apskatāmi Latvijas Nacionālajā bibliotēkā, pārējie - Latvijas Mākslinieku savienības galerijā. Autori ir mākslas grupas TIGOIS project dalībnieki, kas apvieno tēlniekus un māksliniekus no Ļvivas. Tā ir pilsēta ar senām mākslas tradīcijām un aktīvu māksliniecisko dzīvi, kas nepazuda pat kara laikā.
Viens no izstādes dalībniekiem Danilo Turijs, atzina, ka kara sākumā viņš pat nespēja domāt par mākslu, taču pamazām atguvās no kara radītā šoka, pielāgojās jaunajai realitātei un saprata, cik svarīgi viņam ir atgriezties pie savas mīļākās nodarbes. Tēlnieks Iļja Trofimčuks tam piekrīt: "Ja es atkal nesāktu strādāt, verdošās idejas mani vienkārši izdedzinātu no iekšpuses.”
Šī izstāde pirmo reizi tika izstādīta Ļvivā šā gada pavasarī. Ideja atvest to uz Rīgu pieder Ļvivas medicīnas korpusa "Azov" komandierim Jaroslavam Zolotuham, kura vecākais brālis dzīvo Latvijā un aktīvi palīdz Ukrainai.
Uzdevums izrādījies sarežģīts - jo lielāko izstādes daļu veido masīvi smagi darbi no metāla, tie tagad apskatāmi laukumā pie Nacionālās bibliotēkas.
Šo darbu autors Iļja Trofimčuks tos radīja jau pirms Krievijas pilnmēroga iebrukuma Ukrainā, taču militārais konteksts tiem piešķīra vēl lielāku dziļumu un traģismu.
Sadurtais krūšutēls ne tikai atspoguļo pārdomas par cilvēka dabas dualitāti, bet arī ļoti konkrēti asociējas ar sprādzieniem un dzīvību zaudēšanu.
Cilvēka galva bez sejas raisa asociācijas ar karavīru bezpersoniskumu.
Milzīga tērauda maska, kas sadalās pikseļos un ir iecerēta kā fantāzija par tehnoloģiju ietekmi uz cilvēkiem, izskatās kā nāvējošas brūces rezultāts.
Skvērs pretī Nacionālajai bibliotēkai, iespējams, šodien ir visvairāk instagramētā vieta Rīgā: cilvēki tur nāk speciāli, lai fotografētu objektus un sevi. Tik spēcīgi uzlādēta, enerģiska māksla mūsdienās ir retums - laikmetīgā māksla bieži tiek radīta ar prātu, nevis sirdi.
Bibliotēkas vestibilā, kur izstāde turpinās, īpašu uzmanību piesaista Danilo Turijas radītie darbi. Katrs objekts ir neretušētas sāpju, šausmu, baiļu un izmisuma emocijas, kas iemiesotas metālā.
Darbu nosaukumi runā paši par sevi.
"Mariupoles feja”, 2022
“Svece”, 2023
"Karavīrs - sērkociņš”, 2023
Daudzos darbos izmantotas Ukrainas zemē atrasto čaulu detaļas.
Abstraktāki darbi ir apskatāmi bibliotēkas pirmā stāva izstāžu zālē. Arī visi tie ir par kara tematiku - pat kristāla režģi atgādina prettanku "ežus". Starp citu, šo darbu autors Antons Dvoraks pašlaik atrodas frontes līnijā, aizstāvot Bahmutu.
Tajā pašā zālē atrodas arī darbs "Krievu okupants. Labākais mēslojums", kas Latvijā izraisīja plašu politisku skandālu. Fotogrāfija ar šo darbu tika izplatīta internetā, un partija "Saskaņa" vērsās pie Valsts policijas priekšnieka un kultūras ministra ar lūgumu izvērtēt, vai darbs nav vērsts uz nacionālā un etniskā naida kurināšanu.
Tomēr darba autors nekur netika minēts, un tas tika nosaukts par "plakātu". Patiesībā darbam ir autors - Arniej Krimsalo, un tas nav plakāts, bet gan saplākšņa trafarets. Tajā attēlotais zīmejums - uz zemes guļ miris vīrs, kuram cauri ir izaudzis augs - Ukrainā tika izmantots kā kontrpropaganda.
Jā, propaganda ir rupja: karā nav laika sentimentalitātei. Tomēr nav šaubu, ka šis darbs ir ne tikai laikmeta zīme, bet arī spēcīgs pretkara paziņojums. "Šis darbs ir ukraiņu mākslinieka reakcija uz Krievijas agresiju mākslinieciskās metaforas valodā," norāda Latvijas Mākslinieku savienība.
Par spīti skandālam Latvijas Nacionālās bibliotēkas pārstāvji paziņojuši, ka necenzēs izstādi un neiejauksies tās saturā, tāpēc pretrunīgi vērtētais darbs būs apskatāms. Jebkurš skatītājs var to apskatīt un izdarīt savus secinājumus.
Izstāde “Mēs uzvarēsim! Переможемо!” būs apskatāma līdz 22. jūnijam.
Ieeja izstādē ir bez maksas.