Sāras Bernāras mīļākais zārks: izstāde Parīzē

Napoléon Sarony. Sāra Bernāra Kleopatras lomā, 1891 © Foto: RMN-Grand Palais (musée d’Orsay)/Hervé Lewandowski

Ja līdz vasaras beigām būsiet Parīzē, noteikti apmeklējiet izstādi Mazajā Pilī (Petit Palais). Tā ir veltīta izcilajai franču aktrisei Sārai Bernārai.

Viņa bija populārākā franču (un Eiropas) aktrise XIX - XX gs. mijā. Spēlējusi uz pasaules slavenākajām skatuvēm un pat pirkusi pati savus teātrus (1893. gadā tas bija Théâtre de la Renaissance, 1898. gadā - Théâtre des Nations, kas kļuva par Sāras Bernāras Teātri). Sārai tika labākas lomas, ieskaitot tās, kuras agrāk spēlēja tikai vīrieši, piemēram, Hamlets. Viņa bija Marsela Prusta un Žana Kokto mūza, viņas afišas zīmēja Alfonss Muha.

Foto: Paris Musées/Petit Palais

Milzīgi honorāri, fanu pūlis, eksaltēts dzīvesveids, skandāli... Sāra Bernāra bija ne tikai populāra aktrise - viņa bija pirmā superzvaigzne mūsdienu izpratnē, modele aktrise, kas iedvesmoja nākamo paaudžu slavenības, sākot no Betas Deivisas un beidzot ar Lady Gaga.

Bernārai teātris bija ne tikai darbs, bet visa dzīve. Pat savas bēres Sāra rūpīgi saplānoja un pārdomāja līdz pēdējam sīkumam. Par nāvi viņa domāja visu laiku jau kopš bērnības. Bernārai bija ļoti vāja veselība un ārsti viņai apgalvoja, ka ilgi viņa nedzīvos. Ātrai nāvei viņa bija gatava (patiesībā Sāra nodzīvoja 78 gadus).

Foto: Paris Musées/Petit Palais

Jau bērnībā viņa pierunājusi savu māti nopirkt viņai rožkoka zārku, kurā viņa arī gulējusi. Pieaugusi Sāra turēja zārku savā guļamistabā. Klīda baumas, ka, zārkā guļot, viņa uzņēmusi apmeklētājus, izmēģinājusi lomas, pat mīlējusies. Šajā zārkā viņa tika apglabāta. Izstādē apskatāma fotogrāfija, kur viņa guļ zārkā, mēģinot savas bēres. Nē, Sāra Bernāra nebija traka, modernisma laikmetā nāve bija modes tēma, bet aktrise prata radīt skandālus.

Bernāra bija ne tikai izcila aktrise, bet arī stila ikona - pašlaik šādus cilvēkus sauc par trendsetteriem. Tieši viņa bija pirmā, kura uzvilka vīriešu bikškostīmu. Turklāt viņa prasmīgi izmantoja arī tipiski sievišķīgos pavedināšanas ieročus - korsetes, dekoltē, kuplus svārkus. Izstādē Parīzē skatāmi arī viņas skatuves tērpi, arī vēža astes formas svārki no komēdijas “Frufru”, tirkīza gurnu apsējs un kaklarota Kleopatras lomai un, protams, neskaitāmas korsetes, kas izcēla viņas slaido vidukli.

Foto: Paris Musées/Petit Palais

Reti kurš zina, ka Sāra Bernāra bija gan māksliniece, gan tēlniece, turklāt visai talantīga un komerciāli veiksmīga. Izstādē apskatāmi vairāki viņas pašportreti (slavenākais - Sāra sevi attēlojusi Arlekīna lomā), kā arī pēc viņas skicēm veidoti rotājumi.

Tāpat izstādē ir vairāki priekšmeti no viņas mājas (piemēram, svečturi galvaskausu veidolā) un fotogrāfijas ar mājas interjeru, kur redzama greznība, eksotika un unikālas mēbeles, kas atrodas blakus savvaļas zvēru izbāzeņiem - leopardiem, lauvām, pērtiķiem. Modernisma laikmeta karaliene pat savās mājās jutās kā uz skatuves.

Foto: Paris Musées/Petit Palais

Izstāde Petit Palais darbosies līdz 27. augustam.

Svarīgākais