© Publicitātes foto

Mūsdienās visi runā par “superfūdiem” — produktiem, kuriem ir maksimāla lietderīgo vielu koncentrācija un kuri pasargā organismu no slimībām un priekšlaicīgas novecošanās.

Vērtīgās eļļas (kokosriekstu, kakao, ghi), spirulīna, kurkuma, asai un godži ogas, lapu kāposti (kale), kvinoja — šo “superfūdu” sarakstu var turpināt ilgi. Nesen tajā nonāca visparastākais liellopu buljons. Bet ne gluži parasts...

Publicitātes foto

Par buljona labumu zināms jau sen. Mūsu mammas un vecmāmiņas deva buljonu slimības laikā. Buljons bija daudzu diētu sastāvā un tika izmantots kā ārstniecības līdzeklis slimniekiem un tiem, kas palikuši bez spēka. Visbeidzot buljons vienmēr tika uzskatīts par lielisku pretpaģiru līdzekli.

Tagad šā ēdiena ieguvumus novērtējuši arī mūsdienu biohakeri.

Publicitātes foto

Runa ir tieši par liellopu kaulu buljonu. Tajā ir glicīns (cīnās ar miega problēmām), želatīns (ārstē zarnas), magnijs, kalcijs, kālijs un fosfors (stiprina locītavas) un liels daudzums kolagēna, kas uzlabo ādas kvalitāti un izlīdzina grumbas.

Dziedniecisko buljonu gatavo vienīgi no kauliem (tiem jābūt pilnīgi bez gaļas). Vārīšanas process ilgst no 12 līdz 48 stundām. Šādi pagatavojot buljons kļūst bagāts ar aminoskābēm, olbaltumvielām un vitamīniem. Šādu buljonu var dzert kā atsevišķu ēdienu ar lielu daudzumu zaļumu vai izmantot, kā pamatu kādai citai noderīgai zupai. Buljonu var sasaldēt un lietot pēc vajadzības.

Publicitātes foto

Tomēr šāds buljons nav ieteicams tiem, kuri sirgst ar nierakmeņiem, artrītu un aknu problēmām. Tāpat svarīgi izvēlēties tādu dzīvnieku kaulus, kuri auguši biosaimniecībās, — kas ēduši dabīgu barību, nevis hormonus.

Kā uzvārīt buljonu? Jums vajadzēs 1,5 kg liellopu gaļas kaulu bez gaļas, ābolu etiķi vai citronu sulu un ūdeni. Pārlej kaulus ar ūdeni, kad buljons sāk vārīties, tad nolej pirmo šķidrumu. Tad atkal pārlej kaulus ar 4 litriem ūdens, pievieno 1 ēdamkaroti etiķa vai citrona sulas un vāra uz mazas uguns vismaz 12 stundas (labāk 24, bet var arī 48).

Vārīšanas beigās buljonam jāpievieno citus “superfūdus” — veselīgas garšvielas.

Publicitātes foto

  • Kurkuma ir spēcīgs antioksidants ar antibakteriālu un pretvēža iedarbību.
  • Timiāns — tonizē un pozitīvi ietekmē nervu sistēmu, novērš vēdera uzpūšanos.
  • Ingvers ir spēcīgs detox un anti-age līdzeklis, paātrina vielmaiņu un žults izvadīšanu no organisma.
  • Kadiķu ogas — noņem tūsku, stimulē gremošanu.
  • Pētersīļi — regulē vielmaiņu, veicina toksīnu un mirušo šūnu izvadīšanu.
  • Koriandrs - antioksidantu avots, paātrina brūču dzīšanu un atjauno epidermas šūnas.
  • Arī tradicionālie melnie pipari un lauru lapa nebūs lieki. Bet sāls šajā receptē nav (to pilnībā aizstāj ābolu etiķis vai citronu sula un garšvielas).

Un vēl viens svarīgs papildinājums. Ja no kaulu buljona interesē tieši kolagēns, tad ņemiet vērā divus noteikumus. 1. Kolagēns jālieto kopā ar C vitamīnu, citādi jūsu organisms to neuzsūks. 2. Cukurs ir kolagēna ienaidnieks, tas sagrauj kolagēna šķiedras, tāpēc, ja neierobežo saldumu lietošanu, kolagēna uzņemšana būs veltīga.

Uzdod sev interesējošo jautājumu NRA Dzīvesstila ekspertiem, sūtot to uz e-pastu: dzivesstils@nra.lv