Lai gan man ir bail no augstuma, lidojums gaisa balonā jau sen bija mans slepenais sapnis. Latvijā šāda atrakcija tiek piedāvāta reti, bet Lietuvā gaisa baloni jau sen ir tikpat liels valsts simbols kā basketbols un kartupeļu cepelīni.
Gandrīz katru dienu debesīs virs Viļņas var redzēt desmitiem gaisa balonu. Tā ir viena no nedaudzajām galvaspilsētām pasaulē, kur gaisa balonu lidojumi ir atļauti. Vietējie iedzīvotāji jau sen ir pieraduši pie šīs izrādes, bet tūristus tā neticami pārsteidz un sajūsmina.
Parasti lielajās pilsētās gaisa balonu lidojumi ir aizliegti lidostu tuvuma, meteoroloģisko apstākļu īpatnību vai īpaša pilsētplānojuma dēļ. Taču Viļņa ir kompakta pilsēta, tajā ir daudz vietu, kur var nolaisties, turklāt vēju ziņā ir laba atmosfēra (Rīgā, piemēram, situācija ar gaisa balonu lidojumiem ir nelabvēlīga jūras tuvuma dēļ).
Gaisa baloni lido ne tikai virs Viļņas, bet arī visā Lietuvā - Kauņā, Klaipēdā, Alitusā, Birštonā un daudzās citās pilsētās. Šo valsti mēdz dēvēt par vienu no pasaules aeronautikas galvaspilsētām. Lietuvieši ir starp TOP5 labākajiem pilotiem pasaulē un regulāri uzvar dažādos starptautiskos čempionātos. Turklāt uzņēmīgi lietuvieši savus pakalpojumus piedāvā arī ārpus savas valsts, piemēram, Francijā viņi lido virs pilīm.
Pirmais gaisa balons Lietuvas debesīs pacēlās pirms 200 gadiem (gaisa balons tika izgudrots 1782. gadā Francijā). Padomju gados šis sporta veids bija aizliegts, kas ir saprotams: ar gaisa balonu bija iespējams lidot uz ārzemēm, un tādi gadījumi bija.
Kad 1989. gadā sākās perestroika, Viļņā notika pirmais starptautiskais gaisa balonu čempionāts PSRS, un kopš tā laika šis sporta veids Lietuvā aktīvi attīstās. Tagad šeit ir apmēram 15 gaisa balonu klubu, vairāk nekā 130 licencētu pilotu un vairāk nekā 100 gaisa balonu.
Oficiālā gaisa balonu sezona Lietuvā ir no aprīļa līdz oktobrim. Ja laikapstākļi to atļauj, dažkārt ir iespējams veikt lidojumu ar gaisa balonu arī saulainā ziemas dienā. Lidojumi notiek agri no rīta vai vakarā. Pats lidojums ilgst aptuveni vienu stundu, bet viss process, ieskaitot sagatavošanos un atgriešanos, aizņem aptuveni 3-4 stundas.
Lidojumi ar gaisa balonu ir ļoti populāra izklaide. Viļņas oficiālajā tūrisma vietnē govilnius.lt ir norādīti 9 lieli uzņēmumi, kas piedāvā šādus pakalpojumus. To cenas ir gandrīz vienādas. Stundas lidojums vienam cilvēkam izmaksās apmēram 130-140 eiro. Prieks nav lēts, bet tas ir tā vērts.
Es izvēlējos firmu Smile - man vienkārši patika nosaukums. Ekskursijai pieteicos dažas dienas iepriekš, bet mani uzreiz brīdināja: par to, vai lidojums notiks, mani informēs pēdējā brīdī. Viss ir atkarīgs no laika apstākļiem. Vēlā vakarā pirms plānotā lidojuma saņēmu ziņu, ka mēs lidojam.
Pulksten 5.30 no rīta mani no pilsētas centra ar automašīnu paņēma uzņēmuma darbinieks un aizveda uz Vingisa parku, no kurienes mums vajadzēja startēt. Bija paredzēts, ka kopā ar mums lidos vēl vairāki citi baloni. Taču palaišana visu laiku tika atlikta, mēs gaidījām apstiprinājumu par atļauju no Viļņas lidostas. Taču atļauju tā arī nesaņēmām: tajā dienā Viļņas debesis bija slēgtas. Mūsu piloti nebija apjukuši un steidzās uz kaimiņu Traķiem - tur laika apstākļi bija labvēlīgāki. Un jau pēc pusstundas mēs jau vērojām, kā piepūšas mūsu gaisa balons.
Lidot virs pilsētas, iespējams, ir neticami aizraujošs skats: var redzēt katru ielu, katru māju. Runā, ka, lidojot virs šokolādes fabrikas, var pat sajust šokolādes smaržu. Bet lidojums virs Trāķu dabas parka - virs mežiem, purviem, ezeriem un, protams, virs Trāķu pils uz salas - ir ļoti romantisks. Kopā ar mani lidoja ģimene no Čikāgas - vīrs, sieva un divas pieaugušas meitas. Viņi, tāpat kā es, bija sajūsmā.
Mūsu pilots Vitas Kerdokas izrādījās vairākkārtējs dažādu Lietuvas un pasaules čempionātu uzvarētājs. Pirms 14 gadiem viņš laboja datorus. Kopš tā laika viņa dzīve ir krasi mainījusies: vasarā viņš braukā ar gaisa baloniem Lietuvā, bet ziemā dodas strādāt un piedalīties sacensībās citās valstīs - Turcijā, Marokā, Čīlē, Dubaijā.
Starp citu, pilota pienākumos ietilpst ne tikai vadīt gaisa balonu, bet arī pēc nolaišanās rituāli atvērt šampanieša pudeli - tā ir pieņemts svinēt katru lidojumu.
Lai kļūtu par gaisa balona pilotu un iegūtu licenci komerciāliem lidojumiem, jāiziet tāda pati apmācība kā Boeing pilotiem. Citiem vārdiem sakot, tas viss ir ļoti nopietni. Tajā pašā laikā gaisa balonu lidošana, pēc Vitas teiktā, ir viena no drošākajām izklaidēm. Viņa 12 gadu prakses laikā tikai divi pasažieri ir guvuši nelielas traumas (viens trāpīja sev pa degunu, otrs sasita roku) - un tas tikai tāpēc, ka cilvēki nav ievērojuši drošības procedūras nolaišanās laikā.
Runājot par nosēšanos. Tas, iespējams, ir visaizraujošākais brīdis visā lidojumā. Galu galā pilots nekad precīzi nezina, kur tieši viņš piezemēsies. Lēmums ir spontāns un atkarīgs no daudziem faktoriem. Dažkārt balons var piezemēties kāda cilvēka dārzā, kā tas notika manā gadījumā. Tomēr vietējie iedzīvotāji ir pieraduši pie šādiem apmeklētājiem un ir diezgan lojāli.
Augstā cena par lidojumiem ir diezgan pamatota. Pats gaisa balons maksā no 30 līdz 90 tūkstošiem eiro, plus grozs (10 tūkstoši), plus deglis (no 10 tūkstošiem). Ik pēc 100 lidojumu stundām balonam veic tehnisko pārbaudi, un parasti maksimālais tā izmantošanas laiks ir 800 stundas.
Dažkārt debesīs var redzēt neparastu formu gaisa balonus, piemēram, pasaku varoņu vai populāru multfilmu personāžu veidolā. Tie izskatās iespaidīgi, taču ir nepraktiski - notur daudz mazāku svaru nekā parastie baloni (starp citu, esiet gatavi, ka pirms lidojuma jums tiks prasīta informācija par jūsu svaru).
Visbiežākais nelaimes gadījums lidojuma laikā ir tad, kad cilvēks, aizrāvies ar fotografēšanu vai video uzņemšanu, izmet savu viedtālruni. Un tas nav nemaz tik nekaitīgi, īpaši, ja gaisa balons lido virs pilsētas. Nemaz nerunājot par to, ka jūs paliksiet bez unikāliem kadriem un video.