Saeimā notikušo liekulīgo, demagoģisko un sofismiem pilnudebašu laikā tā arī netika sadzirdētipretargumenti Latvijas gatavībai ratificēt Nolīgumu (CETA) starp Kanādu, no vienas puses, un Eiropas Savienību un tās dalībvalstīm, no otras puses. LaiNolīgums stātos spēkā, tasir jāratificē katrai ES dalībvalstij.
Dzird runājam, ka Latvijas kompānijām, kam ir apnikusi nīkuļošana pašmājās, kur nedz nopirkt nav no kā, nedz pārdot nav kam,pēc Kanādas ievedmuitas nodokļu atcelšanas beidzot pavērsies īsts tirgus −milzīgs kā pati Kanāda. Ir skaidrs, kašis Nolīgums būs izdevīgs tiem mūsu uzņēmumiem, kuri jau laikus bija sameklējuši sev Kanādā partnerus, noslēguši ar viņiem līgumus.
Arī Latvija atvērs savu tirgu, un it kā nebūtu pamata bažām, ka preču pārpilnība varētu nodarīt kaitējumu mūsu ražotājiem. Runā, ka viņus aizsargāšot paredzētās importa kvotas.
Ja jau viss ir tik labi, kāpēc tad gan ES, gan Kanādā atskan arodbiedrību, dažādu nevalstisku organizāciju, kreiso partiju politiķu protesti pret “brīvo tirdzniecību”, atskan prasības valstij būt atbildīgākai par ekonomikas attīstību?
Ārlietu ministrijas sagatavotajā CETA prezentācijā ir cik lepni, tikpat vientiesīgi pateikts: “[Nolīgumā] ir skaidri un precīzi definēti ieguldījumu aizsardzības standarti, …tādējādi ierobežojot iespējas plaši interpretēt valsts pienākumus attiecībā pret ārvalstu ieguldītājiem”. Lasīju un negribēju ticēt savām acīm. To rakstījuši tie, kuriem pats ieņemamais amats liek pirmām kārtām rūpēties par valsts suverenitāti.Izrādās, ka ne jau valsts būs tā, kas izlems, kas tai ir labi un kas ir slikti. Izrādās, ka valsts pienākumi attiecībā pretārvalstu ieguldītājiem ir iespējams interpretēt pārāk plaši, tāpēc tās nepieciešams ierobežot.Bet tas vēl nav viss.
Tagad ir saprotams, kāpēc pret CETA iebilst Eiropas Arodbiedrību konfederācija, un tās protestam pievienojusies arī Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība, norādot, ka Nolīgumā ir nepietiekami formulētas darba tiesību garantijas, un ka tas ietver “bīstamu investoru aizsardzību mehānismu un apdraud kvalitatīvu sabiedrisko pakalpojumu sniegšanu’.
Finanšu sankciju draudi savilksies pār likumdevēju galvām ik reizi, kad būs jādebatē par ekonomikas vadīšanas un sociālās politikas reformām. Šo draudu ēnā tiks ierobežotas tās likumdevēju iniciatīvas, kuru mērķis būs aizstāvēt plašas sabiedrības intereses. Un navruna tikai par algām, bet arī par darba vietām,veselības aizsardzības un izglītības pakalpojumiem, vides aizsardzību, pārtikas produktu kvalitāti, patērētāju tiesībām.
Holandes apdrošināšanas kompānija Achmea vērsās tiesā pret Slovākiju, kas bija nolēmusi privatizēt veselības apdrošināšanas privātāskompānijas un tā vietā radīt vienotu valsts apdrošināšanas sistēmu.
Amerikas un Eiropas enerģētikas giganti iesnieguši prasību tiesā pret Argentīnu par vienu miljardu ASV dolāru(BG Group vien prasa piedzīt 185 miljonus ASV dolāru) pēc tam, kad valdība iesaldēja enerģijas un ūdens cenas, lai finanšu krīzes laikāaizstāvētu savus iedzīvotājus. Philip Morris - pret Austrāliju par to, ka uz cigarešu paciņām bija attēlotiar vēzisaslimušo smēķētāju cilvēku orgāni, bet pret Urugvaju par pieņemtajiem pret tabakas likumiem.
Un pavisam nesen, 2016. gadā,Kanādas naftas ieguves kompānija Trans-Canada vērsās ar prasību tiesā piedzīt no ASV valdības 15 miljardus ASV dolāru par to, ka pirms tam ASV Prezidents Obama bija apturējis Keystone XL naftas pārvada celtniecību, jo tas varēja ietekmēt klimatu reģionā.
Iespēja, ka tiesāšanās ar transnacionālo kompāniju var būt ilga, un tās iznākums neskaidrs, kā smags akmens gulstas uz brīvas tirdzniecības līguma dalībnieku.
Tirgus atvēršanai un tiešajām ārvalstu investīcijām vienmēr ir īstermiņa ieguvumi. Jau pirmie noslēgtie līgumi rada jaunas darba vietas. Palielināts eksports. Jaunas preces pārpludina patērētāju mājokļus. Taču svarīgākas ir sekas ilgtermiņā: ekonomikas attīstība un tās konkurētspējas palielināšanās.
Pilnīgi nesaprotami, kāpēc ārzemju firmām vajadzētu rūpēties par mūsu konkurētspēju. Jau tas vien, ka šīs firmas ir ienākušas mūsu tirgū, var aizkavēt savu līdzīga biznesa uzņēmumu izveidošanos.
l Tāpēcgudra būtu pakāpeniska, pārdomāta, nevis totāla tirgus atvēršana. Ārvalstu investīcijām ir jāienāk nevis tur, kur gribas, bet tur, kur mums ir vajadzīgs. Ir jāstimulē tie investori, kuri ir gatavi apmācīt mūsu darbiniekus, nodot viņiem menedžeru zinātību, atstāt Latvijā pēc iespējas vairāk jauno tehnoloģiju. Apzināti un bez kautrēšanās izurbināt no viņu pīrāga rozīnītes. Neaizmirsīsim, ka ārvalstu ieguldītāju nauda ir vajadzīga ne tikai mums, arī viņiem ir vajadzīgi mūsu darbinieki, mūsu pieredze, mūsu tradīcijas un ieradumi, mūsu galvenais dabas resurss - ģeogrāfiskais novietojums.
Ir jābūt nacionāla mēroga politikai, kas regulētu nolīgumus par brīvu tirdzniecību un brīvu kapitāla plūsmu. Tai ir jābūt izlasāmai katrā viņu likumu pantā. Ir iespaids, ka pagaidām valsts līmenī vēl nav pat apzināta nepieciešamība veidot ārvalstu investīciju regulēšanas politiku.