Jūrmalniekiem – pēdējais bānītis uz Tukumu

"Visefektīvāk, protams, būtu izdarīt tā: salādēt visus Jūrmalas pensionārus vienā garā vilciena sastāvā, aizsūtīt uz 56. kilometru un atstāt viņus tur, lai netraucē lielos kungus. Atcerieties, ceļā uz Tukumu bija tāda pietura, kuras gan vairs nav," rūgti nosaka Oskars Eisaks, faktiski nu jau bijušais Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras (VSAA) Jūrmalas nodaļas direktors. Kāpēc uz Tukuma pusi?

Tāpēc, ka Jūrmalas nodaļu paredzēts iekļaut Tukuma reģionālās nodaļas sastāvā.

Izklausās racionāli: dižķibeles situācijā jāapvienojas zilajiem ar zaļajiem, slimnīcām ar zivju vēršanas cehiem, konservatorijām ar konservu fabrikām utt., lai, tā sacīt, optimizētu ražošanu. Tā acīmredzot nolēmusi arī Labklājības ministrija, ar vieglu roku aizbīdot Jūrmalas pensionārus uz rietumiem, lai viņi, ja nu gadījumā tiešām vēl ar pēdējiem spēkiem tiks līdz Tukumam un uzkāps stāvajā pilsētas kalnā pēc smukuma, atceras, ka būs vēl jābrauc arī atpakaļ. Smukumu viņi diez vai tur dabūs, jo daudz svarīgākas būs izziņas, izraksti un citi dokumenti, lai pierādītu, ka iepriekšējos gadu desmitus šie sirmgalvji strādājuši, nevis, gulēdami zem augļu kokiem, gaidījuši, kad bananāsi paši kritīs tiem mutē...

Protams, sociālo pakalpojumu nodrošināšanai Tukuma vietā var izvēlēties arī Rīgu: vilciena biļetīte no Slokas (turp un atpakaļ) maksā nieka Ls 2,40, ko pensionārs var maksāt smiedamies. Smiekli no parastiem pāriet histēriskos, ja uz Rīgu no Slokas (vai no Majoriem uz Tukumu) jāpabraukā dažas reizes mēnesī, turp un atpakaļ ceļā pavadot vairākas stundas. To nevarēs atļauties pensionāri, kā arī bezdarbnieki, invalīdi un jaunās māmiņas.

Ir tāds Valsts pārvaldes iekārtas likums, kurā teikts, ka valsts pārvaldi organizē pēc iespējas pieejami privātpersonai. Ja Jūrmalā tiks likvidēta VSAA teritoriālā nodaļa, šis likums tiks pārkāpts visai pamatīgi. Bet kuru gan šodien interesē kaut kādi likumi... Galvenais ir optimizācija, tā sacīt, frontes iztaisnošana, kas īstenībā nozīmē vispārēju atkāpšanos. Kā iesniegumā labklājības ministram Uldim Augulim raksta Jūrmalas iedzīvotāju konsultatīvās padomes vadītāja Iveta Kravinska, VSAA vadītāja Iveta Šmitiņa esot pamatojusi Jūrmalas nodaļas likvidāciju ar pārāk augstu telpu nomas maksu. Ja pareizi saprotu, cilvēkiem ir iespēja sazināties ne tikai žestu vai ķīļrakstu valodā, tāpēc ir dīvaini, ka VSAA vadība nav mēģinājusi vienoties ar telpu īpašnieku – Vladimiru Barinovu – par nomas maksas samazināšanu. Līdz šim VSAA Jūrmalas nodaļa par telpām Jaunajā ielā 4 maksāja aptuveni 1500 latu mēnesī – tie bija Ls 4 par kvadrātmetru, kas Jūrmalas centrā iestādei ir visai zema samaksa. No šīs summas telpu īpašnieks maksāja valstij PVN un ienākuma nodokli.

"Nu labi, pieņemsim, ka Rīgas vadībai nepatīk Eisaks, nepatīk Barinovs, bet kas apmaksās visu datortīklu izjaukšanu un pašu datoru pārvešanu uz Tukumu? Mums ir īpaši gatavotie datorgaldi – kur tos likt? Varbūt vienkāršāk un lētāk to visu sadedzināt? Kāpēc vajadzīga tāda jezga, kas turklāt dārgi maksā? Mūs sasauca kopā pirms Jāņiem un pateica, ka likvidē divas VSAA nodaļas – Ludzā un Jūrmalā. Kāpēc? Nav zināms. Jūrmalā šobrīd ir ap 15 000 pensionāru. Netiek ņemta vērā Jūrmalas kā kūrortpilsētas specifika, jo šo pilsētu apmeklē daudz viesu, kuriem arī ir nepieciešama sociālā palīdzība, un kūrortnieku vasarā ir ap 200 000 cilvēku. Daļai no viņiem būs vajadzīga sociālā palīdzība. Vai turpmāk arī viņiem nāksies braukt uz Tukumu?" Ir dienas, kad uz Jūrmalas VSAA nodaļu, lai nokārtotu dažādus jautājumus, atnāk pat līdz 100 apmeklētāju. "Kādā veidā ar šiem cilvēkiem paredzēts tikt galā?" sašutis ir Eisaks.

Mazas cerības Eisakam ir arī attiecībā uz Jūrmalas domi. "Būtu jau labi, ja VSAA, telpu iznomātājs un Jūrmalas dome sēstos pie sarunu galda un vienotos par optimālu samaksas sistēmu. Īpašnieks Vladimirs Barinovs, cik zinu, ir gatavs sarunām. Vērsos pie domes deputāta Ilmāra Ančāna, bet viņš runā tikai par vēstuļu rakstīšanu. Laiks iet, drīz būs 1. septembris, kad Jūrmalā vairs nebūs VSAA, bet līguma laušana ar telpu īpašnieku diemžēl sola ne visai patīkamas sekas: līgumā paredzēts, ka tā laušanas gadījumā VSAA nāksies maksāt īpašniekam par nomu vēl veselu gadu..."

Kas atliek? Mudināt visus tos, kuriem Jūrmalā nepieciešama sociālā palīdzība, steigties to sakārtot līdz 1. septembrim. Cinisks, bet tāpēc valsts nostājai simtprocentīgi atbilstīgs būtu ieteikums pensionāriem paņemt baltus paladziņus un doties uz staciju, lai sagaidītu pēdējo bānīti uz 56. kilometru.

Viedokļi

Premjerministre Evika Siliņa atzinusi, ka viņa ar saviem ministriem un Baltijas valstu premjeriem apspriedusi RB būves izbeigšanu un visi secinājuši, ka tāds lēmums dārgi maksāšot Praktiski lēmējiem bija jāizšķiras starp dārgu un nesamaksājami dārgu lēmumu nākotnē. Latvijai dārgais- nozīmētu ES atmaksāt nedaudz vairāk par vienu miljardu EUR vai nākotnē maksāt aptuveni 5 miljardus, lai būvi pabeigtu. Pie pēdējiem vēl būtu jāpieskaita sākotnējais miljards, ja būvi nepabeidz laikā, t.i. 2030. gadā. Eksperti gan saka, ka Latvijai nekādi neesot iespējams iekļauties grafikā un tuvākais varētu būt 2035. gads.

Svarīgākais