Iepirkumu uzraudzības birojs (IUB) pieņēmis izskatīšanai sūdzību par Rīgas pašvaldības SIA “Rīgas satiksme” izsludināto iepirkumu “Tramvaju Škoda 15T bremžu bloku atjaunošana un modernizācija”. Iepirkuma nolikums signalizē, ka Rīgas uzņēmumam padomā ir konkrēts ārvalstu ražotājs. Nolikuma formulējums izslēdz iespēju konkursā piedalīties vietējiem ražotājiem.
RS ar savu izsludināto iepirkumu atklāti pasaka, ka mūsu premjere Evika Siliņa (JV), finanšu ministrs Arvils Ašeradens (JV) un ekonomikas ministrs Viktors Valainis (ZZS) valdības sēdēs un tikšanās ar uzņēmējiem var runāt līdz spēku izsīkumam par vietējo ražotāju atbalstīšanu - RS uz to visu nospļauties - tā rīdzinieku naudu labprātāk novirzīs nevis mūsu uzņēmējiem, bet gan ārvalstniekiem.
Iepirkuma aptuvenā summa - 2,9 miljoni eiro. Piedāvājumu iesniegšanas termiņš - 2025. gada 20. oktobris. Sūdzība par iepirkumu IUB ir pieņemta, taču tās izskatīšanas termiņš gan vēl nav noteikts.
Sūdzības iesniedzējs ir akciju sabiedrība AS “Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīca” (DLRR). Iesniedzējs vērš IUB uzmanību uz to, ka gan RS sagatavotajā iepirkuma nolikumā, gan tehniskajā uzdevumā formulētās prasības automātiski izslēdz iespēju dalībai iepirkumā uzņēmumiem, kuri nodarbojas ar tramvaju bremžu bloku atjaunošanu un modernizāciju, izņemot vienu konkrētu, Čehijā reģistrēto uzņēmumu. RS tehniskajā uzdevumā iestrādājusi prasību pasūtījuma izpildei obligāti izmantot tikai DAKO oriģinālās rezerves detaļas. Kā sūdzībā skaidro DLRR, “prasība par DAKO oriģinālajām rezerves daļām nepamatoti ierobežo konkurenci Konkursā, jo liedz piedāvāt alternatīvas (neoriģinālas) rezerves daļas, kas atbilst attiecīgajiem bremžu blokiem, kā arī tas liedz pretendentiem pašiem saražot vajadzīgās rezerves daļas atbilstoši inženiertehniskajiem rasējumiem. Līdz ar to būtu pietiekami, ja TU (tehniskā uzdevuma) 8. punkts tikai paredzētu, ka bremžu bloku atjaunošana un modernizācija jāveic saskaņā ar DAKO tehnoloģiju, atstājot rīcības brīvību pretendentiem, kādā veidā sasniegt šo rezultātu - iegādājoties tirgū jau gatavas neoriģinālas vai oriģinālas daļas vai pašam saražojot tās”.
Sūdzības iesniedzējs uzsver, ka tehniskā uzdevuma formulējumi nepārprotami garantē priekšrocības vienam piegādātājam - Čehijas uzņēmumam DAKO-CZ.
DLRR sarakste ar Čehijas uzņēmumu atklājusi, ka čehi jau jūtas kā konkursa uzvarētāji. Daugavpilieši piedāvājuši nodibināt sadarbību ar DAKO-CZ. Tā paredzētu, ka DAKO-CZ būtu oriģinālo detaļu ražotājs un piegādātājs, bet DLRR būtu atbildīga par loģistiku, uzstādīšanas darbiem, projekta vadību un tiešo komunikāciju ar RS. Taču DAKO-CZ sadarbības piedāvājumu noraidījuši, paziņojot, ka paši plāno piedalīties RS izsludinātājā konkursā un tādēļ viņiem neesot intereses piegādāt daugavpiliešiem savas detaļas.
DLRR vērš IUB uzmanību uz to, ka RS iepirkuma dokumentos nav saredzams pamatojums, kādēļ konkursa prasībās norādīts tikai viens ražotājs. Šis apstāklis automātiski izslēdz iespējas piedāvāt ekvivalentus risinājumus. DLRR uzskata, ka tādējādi RS ir pārkāpusi Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likuma 23. panta sesto daļu un radījusi nepamatotus konkurences ierobežojumus.
Cita starpā DLRR sūdzībā vērš uzmanību arī uz konkursa nolikuma sadaļu “Prasības tehniskajām un profesionālajām spējām”. Tur teikts, ka “pretendentam jābūt bremžu bloku ražotājam vai jāiesniedz dokumenti par sadarbību ar ražotāju pakalpojuma izpildē”. DLRR skaidro, ka “nav jābūt bremžu bloka ražotājam, lai varētu modernizēt tikai divas detaļas - peldošo skavu un bremžu uzliku turētāju; to var izdarīt arī tādi uzņēmumi, kas nodarbojas ar dzelzceļa ritošā sastāva bremžu remontu un tehnisko apkopi”.
Iepriekš informējām, ka RS analogs Berlīnes pasažieru pārvadātājs BVG sīvā cīņā ir panācis tiesības pasūtīt metro tramvajus nevis ārvalstīs strādājošam uzņēmumam, bet turpat Berlīnē ražojošam Šveices uzņēmumam “Stadler”. Par to, kā berlīniešu nauda nonāk atpakaļ pie berlīniešiem, lasīt šeit: https://nra.lv/neatkariga/izpete/501435-publiskie-iepirkumi-berlines-un-latvijas-pieredze.htm
Informējām, ka Berlīnē sācis kursēt jaunās paaudzes kompānijas “Stadler” metro vilciens. Tiek ziņots, ka pirmais četru vagonu JK vilciens ir sācis pārvadāt pasažierus U2 līnijā. “Stadler” ir solījis līdz gada beigām piegādāt vēl 140 šādu vagonu Vācijas galvaspilsētas pārvadātājam. U2 līnijas īpatnību dēļ JK vagoni ir 2,4 m plati un var uzņemt līdz 309 cilvēkiem. Zem katra vagona ir trīs motorizētas asis, kopējā dzinēja jauda ir 540 kW, un projektētais ātrums ir 70 km/h. Kopumā BVG no “Stadler” pasūtījis 484 J un JK vagonus no 1500, kas noteikti pamatlīgumā.
Publikācijā minējām, ka nav atrodama informācija, ka būtu sludināts publiskais iepirkums. Izrādās, ka tāds tomēr ir ticis izsludināts, taču ļoti sen - 2017. gadā.
Kā informē vietne www.urban-transport-magazine.com, 2017. gadā BVG izsludināja konkursu par metro vagonu iepirkumu savam 151,7 km garajam Berlīnes metro tīklam “U-Bahn”. Kad 2019. gada maijā par pretendentu tika izvēlēts “Stadler Pankow”, iepirkuma process tika apturēts. Iemesls - juridiskais strīds starp BVG un ražotāju “Alstom”, kurš iesniedza apelāciju iepirkumu komisijā, kas apelāciju noraidīja. Tad “Alstom” lēmumu pārsūdzēja Berlīnes Augstākajā tiesā. Izvērtās spraiga juridiska cīņa.
Kā nekā bija jau par ko - kopējā iepirkuma vērtība trīs miljardi eiro. BVG plānoja nomainīt visu veco no 1960. un 1970. gadiem strādājošo vagonu parku. Tā kā Berlīnes metro sistēmai ir divi tuneļu profili - tā sauktais mazais profils ar līnijām U1-U4 (maksimālais transportlīdzekļa platums 2,4 m) un “lielais profils” ar līnijām U5-U9 (maksimālais transportlīdzekļa platums 2,65 m), iepirkumā bija iekļauti abi varianti.
BVG talkā piesaistīja ietekmīgus advokātu birojus - “Luther Rechtsanwaltsgesellschaft” un “Müller-Wrede”. Kopējie pūliņi noveda pie rezultāta - BVG panāca tiesības pasūtīt ritošo sastāvu Berlīnē strādājošam uzņēmumam.