Vai viegli būt radiohitam

Ja nu kāds līdz šim neko nezināja par grupu “Astro’n’out” un “Sudden Lights” kopdziesmu “Haosā”, tad pēc Latvijas mūzikas ierakstu gada balvas “Zelta mikrofons” pasniegšanas ceremonijas par to uzzināja visi – ja ne saistībā ar uzvaru nominācijā “Radio hits”, tad vismaz pēc abu grupu mūziķu “nemaskotā” uznāciena… © Publicitātes foto

Par vienu no nozīmīgākajām nominācijām Latvijas mūzikas ierakstu gada balvas “Zelta mikrofons” pasniegšanas ceremonijā tiek uzskatīts “Radio hits”, kuru tradicionāli piešķir Latvijas Izpildītāju un producentu apvienība (LaIPA). Šoreiz šīs nominācijas uzvarētājs – dziesma “Haosā” - rosināja ieskatīties radioprocesos mazliet dziļāk.

“Radio hits” ir dziesma, kas iepriekšējā gadā visvairāk tikusi spēlēta Latvijas klausītākajās radiostacijās, tāpēc var uzskatīt, ka klausītāju un mūzikas cienītāju vidū tieši šī dziesma objektīvi ir bijusi vispopulārākā.

“Radiostacijas, izvēloties savu repertuāru, vienmēr balstās uz klausītāju vēlmēm, tāpēc “Radio hits” ir ļoti objektīvi izvērtējama nominācija, kas balstīta tikai un vienīgi uz dziesmu atskaņojumu, un tādējādi tā netiek vērtēta subjektīvās kategorijās,” uzsver LaIPA izpilddirektore Liena Grīna. It kā nevar nepiekrist, tomēr - vai tiešām pērn spēlētākā un tātad arī populārākā dziesma bijusi grupu “Astro’n’out” un “Sudden Lights” kopdarbs “Haosā”, kas Latvijas Radio 2 aptaujā “Muzikālā banka” bija piektā, bet “Radio SWH” ailēs nav pat “Top 40”?

Uz balvu “Radio hits” pretendēja tie ieraksti, kas ierakstīti no 2019. gada 2. decembra līdz 2020. gada 1. decembrim, turklāt skanējuši vismaz trīs radiostacijās. Ņemtas vērā desmit klausītākās radiostacijas: “Radio Skonto”, Latvijas Radio 1, Latvijas Radio 2, “Rietumu radio”, “Radio Star FM”, “Radio SWH”, “Radio TEV”, Latvijas Radio 5 - “Pieci.lv”, Kurzemes Radio un Latgales Radio. Visvairāk reižu atskaņotās dziesmas pēc to skanēšanas biežuma tiek reizinātas ar radiostaciju reitingiem, kas nozīmē, ka, piemēram, skanēšanas biežums “Radio Skonto” vai Latvijas Radio 1 kotējas augstāk nekā šīs pašas dziesmas trallināšana Kurzemes Radio. Kā no šiem algoritmiem un koeficientiem kopā savilkt objektīvu rezultātu, nav īsti skaidrs, taču gan jau LaIPA to spēj. Turklāt - to atzina arī Liena Grīna - skaidrs, ka janvārī izdota dziesma var savākt lielāku klausījumu skaitu nekā novembrī dienasgaismu ieraudzījis superhits. No nominācijas “Radio Hits” “Top 5” pārstāvjiem “Haosā” izdota 2020. gada februāra beigās, aptuveni tad pat arī “Dejo vientulību” (Intars Busulis, “Abonementa orķestris” un “GG Choir”), “Laime šī” (Aija Andrejeva, Agnese Rakovska un Kristīne Pāže) - martā, “Vasara bez internetiem” (“Carnival Youth”) - maijā, bet “Ilgoties man nesanāk” (Dons) - pat janvāra vidū. Komentāri lieki.

“Radio SWH” “Top 40” pērn pirmajā vietā bija grupas “Instrumenti” hits “Pasaule” (otrajā Dona “Ilgoties man nesanāk”, bet trešais bija “imports” - The Weeknd ar dziesmu “Blinding Lights”), taču arī “Haosā” esot gada sākumā kotējies itin augstu. Bet kā dziesmai vispār nokļūt radiostaciju rotācijā, un cik noteicošs kritērijs tās skanēšanas biežumā ir konkrētā dīdžeja “patīk/nepatīk” viedoklis? Piemēram, ar jaunajiem izpildītājiem vismaz “Radio SWH” ēterā viss ir puslīdz skaidrs, to ceļš ir raidījums “Priekšnams” - H rotācija - B rotācija -A rotācija. Turklāt ne vienmēr šajā raidījumā jāuzvar, piemēram, pirms dažiem gadiem no “Priekšnama” pa taisno rotācijā nokļuva “Neon Saturdays”, vēl Māra Žigata laikos no turienes tika izķeksēti “astronauti” u.tml. Nokļūšana A rotācijā nozīmē dziesmas atskaņošanu ēterā vismaz piecas reizes diennaktī (subjektīvi liekas, ka pat biežāk), no kurām trīs reizes būs dienas laikā jeb “prime time”. B rotācija - četras reizes diennaktī, H rotācija - trīs reizes. Tik vienkārši? Nē.

Komercradiostacijās dziesmu nokļūšanai ēterā shēma ir samērā līdzīga, taču par piemēru ņemsim “Radio SWH”. Par dziesmām lemj muzikālā kolēģija Jāņa Šipkēvica, Andra Freidenfelda un Arta Dvarionas sastāvā. Kā pastāstīja Artis, dziesmas turpmākā virzība radio ēterā ir atkarīga no veselas virknes faktoru. Piemēram, jaunas latviešu mūzikas īpatsvara konkrētajā laika periodā pat ļoti labs gabals var arī ilgi neuzkavēties A rotācijā, ja tur priekšā jau ir, piemēram, “Prāta vētra”, Dons, “The Sound Poets” un citi smagsvari. Taču var iegadīties arī kāds klusāks periods, kad radio meklē savam ētera skanējumam svaigumu vai konkrēta stila gabalu, kas labi iegultu starp pārējiem jaunumiem, un - durvis atveras! Artis arī nenoliedza, ka “Radio SWH” pirmām kārtām orientējas uz skaļiem vārdiem, līdz ar to skaidrs, ka no jau minētā Dona atplestām rokām tiks ņemti pretī jebkuri jaunumi, un tie nokļūs uzreiz A rotācijā, kamēr iepriekš nedzirdētiem vārdiem nāksies iet ilgo un mokošo ceļu no pašiem “Priekšnama” priekškambariem.

Tāpat tiek ņemta vērā attiecīgās dziesmas virzība citās radiostacijās un tās radītā rezonanse sociālajos tīklos, savukārt tops tiek veidots no klausītāju balsojuma skaita un tā, cik konkrētā dziesma ir populāra un atskaņota arī pašu dīdžeju vidū. Vēl - lojalitāte radiostacijai. “Ja mēs kādai grupai vai izpildītājam lūdzam tiešo interviju radio ēterā, bet viņiem tam nav laika, arī mums var neatrasties laika viņu dziesmas atskaņošanai,” smaida Artis. “Vai tādā gadījumā ļoti daudz kas subjektīvi nav atkarīgs no mūsu muzikālās kolēģijas un dīdžejiem? Ir! Taču vismaz komercradiostacijās subjektīvismam vienmēr būs loma.”

Uzvarētāji nominācijā “Radio hits”

1997. gads - “Prāta vētra”, “Tavas mājas manā azotē”;

1998. gads - “Prāta vētra”, “Puse no sirds”;

1999. gads - “Prāta vētra”, “Brīvdienas nav manas laimīgās dienas”;

2000. gads - “Prāta vētra”, “My Star / Īssavienojums”;

2001. gads - “Prāta vētra”, “Maybe”

2002. gads - Lauris Reiniks, “Sirds sadeg neparasti”

2003. gads - “Prāta vētra”, “Colder”;

2004. gads - “Prāta vētra” un “Bi2”, “Skoļzkije uļici”;

2005. gads - “Putnu balle”, “Spārni un vējš”;

2006. gads - “Tumsa”, “Un pirms mēs aizmigām”;

2007. gads - Andris Ērglis un “Cacao”, “Ripoja akmens”;

2008. gads - “Linga”, “Gan”;

2009. gads - “Otra puse”, “Nakts vai rīts”;

2010. gads - Kaža, “Tici vai nē”;

2011. gads - Lauris Reiniks, “Es skrienu”;

2012. gads - Dons, “Signāls”;

2013. gads - Dons, “Signāls”;

2014. gads - Dons, “Pāriet bailes”;

2015. gads - Dons, “Dieviņš”;

2017. gads - “Prāta vētra” un “Musiqq”, “Debesis iekrita tevī”;

2018. gads - Dons, “Pa ceļam”;

2019. gads - Dons un Ozols, “Salauzta sirds”;

2020. gads - “Instrumenti”, “Visā visumā Visums ir viss”;

2021. gads - “Astro’n’out” un “Sudden Lights” - “Haosā”.

Svarīgākais