Latvijas iedzīvotāju vidū mazāk "realizētāju", vairāk "neizlēcēju" nekā citviet Eiropā

© f64

Reklāmas aģentūra "Not Perfect | Y&R" jau otro gadu Latvijā turpina pērn iesākto pētījumu, kas regulāri notiek vairāk nekā 40 pasaules valstīs un skaidro patērētāju paradumus un motivāciju. Tādējādi Latvija kļuvusi par vienu no valstīm, kura piedalās starptautiskā reklāmas aģentūru tīkla "Y&R" izstrādātajā pētījumā.

Šī metode radīta, balstoties uz Maslova vajadzību hierarhiju, un nosaukta par 4C jeb starpkultūru patērētāja raksturojumu (Cross Cultural Consumer Characterisation), kas pēc patērētāju motivācijas pirkuma brīdī, sadala cilvēkus 7 tipos. Pētījuma mērķis ir segmentēt iedzīvotājus, ņemot vērā to paradumus, taču mārketingā to var pielietot, lai runātu par cilvēku patērēšanas paradumiem. Lai gan pētījuma rezultāti plaši pielietoti dažādiem mārketinga mērķiem, tie lieti noder arī, lai raksturotu konkrētās valsts iedzīvotāju ikdienas paradumus, attieksmi pret dzīvi, vērtības un mērķus dzīvē.

Tāpat kā pagājušajā gadā, aptauja rāda, ka visizplatītākā cilvēku grupa Latvijā ir "neizlēcēji" (22,6%), jeb angļu mēlē mainstream, kas parasti cenšas ne ar ko neatšķirties citu vidū. Šādu cilvēku Latvijā ir mazliet vairāk nekā vidēji citviet Eiropā. Šie pircēji ar prieku pieturās pie ikdienas rutīnas, kas iespaido arī viņu patērēšanas paradumus. Tomēr ir dažas valstis, kurās no ikdienas rāmjiem cenšas neizkāpt vēl vairāk patērētāju - Vācija (26%), Francija (27%), bet Ungārijā tādu ir pat 30%.

Aptauja parāda, ka gada laikā latvieši vēl vairāk iemācījušies sadzīvot ar negatīvām pārmaiņām savā dzīvē un ir gatavi paciest tās arī nākotnē. Iedzīvotāju grupa, ko raksturo ar atslēgvārdu - "samierinājies" pieaugusi teju par veselu procentpunktu, sasniedzot 19,9% aptaujāto. Jau pērn Latvijas iedzīvotājus varēja uzlielīt par pacietību, pārciešot ekonomisko krīzi un šķiet, ka šī īpašība nav gājusi mazumā. Spēja būt tolerantiem pret nepatīkamiem notikumiem un bēdīgām nākotnes prognozēm, Latvijā izplatīta divreiz biežāk nekā citviet Eiropā, kur vidēji šādu patērētāju ir ap 11%. "Samierinājušies" cilvēki laika gaitā uzbūvē pastāvīgas un nemainīgas vērtības. Viņi respektē tradīcijas un likumus. Šīs grupas pirkumus parasti nosaka nepieciešamība pēc drošības un līdzekļu ekonomijas. No visām izvēlēm tie izšķiras par vispazīstamāko.

Trešā visbiežāk sastopamā ļaužu grupa Latvijā arī šogad ir "realizētāji" (16%). Taču šo iedzīvotāju, kas parasti pauž pašpārliecinātību, ir uz mērķi orientēti un labi organizēti, īpatsvars mazliet samazinājies. Par "realizētājiem" sauktie cilvēki izvēlas zīmolus, lai gūtu atalgojumu un iemantotu prestižu, jo ir pārliecināti, ka to nopelnījuši. Šādi pircēji, salīdzinot vidēji ar citām Eiropas valstīm, Latvijā tomēr ir mazāk nekā citviet.

Gana lielu Latvijas iedzīvotāju daļu joprojām mūsu valstī ieņem cilvēki, kurus var raksturot ar vārdu "reformatori" (14,9%). Ja runā par to pirkšanas paradumiem - tā ir pircēju daļa, kas vēlas domāt pati ar savu galvu, attīstot savu, neatkarīgu viedokli. Reformatori ir vismazākie materiālisti no visām septiņām patērētāju grupām. Viņi neiegādāsies preces tikai tāpēc, ka tās ir modīgas.

Kā atbildot uz visiem stereotipiem par Latvijas iedzīvotājiem vismazākās iedzīvotāju grupas ir "nemiernieki" (8%) un "izzinātāji" (8%), tomēr jāpiebilst, ka arī citviet Eiropā šīs grupas īpatsvars ir līdzīgs. "Nemiernieki" dzīvo tikai vienai dienai, un nedomā par to, kas notiks rīt. Viņi bieži atrodas opozīcijā ierastajai praksei, uzvedībai un pat domāšanai. Mīl aizrauties ar alkoholu un neveselīgu pārtiku. Produktu izvēlē visvairāk "nemierniekus" ietekmē vizuāls impulss. "Izzinātājus" uz priekšu dzen nepieciešamība atklāt jaunas lietas un stāties pretī jauniem izaicinājumiem. "Izzinātāji" vienmēr savā garā saglabā jaunību un ir pirmie, kas izmēģina jaunas iespējas un jauninājumus.

Svarīgākais