Latvija glābusi uzņēmumus pareizi

© F64

Eiropas Komisija atzinusi par Eiropas Savienības normām atbilstošu Latvijas valdības rīcību, izglābjot no izputēšanas Parex banku un aviokompāniju airBaltic.

Latvijas valdība, t. i., visas valdības kopš 2008. gada ir rīkojušās līdzīgi kā valdības praktiski visās citās ES dalībvalstīs. 2008. gads atnesa milzīgus postījumus pasaules finanšu nozarei, pret kuras nelaimēm ļoti uzņēmīga izrādījās arī aviopārvadājumu nozare. Protams, ka banku un daudzos gadījumos arī banku likvidatoru trenkāti parādnieki vairs nevarēja turpināt regulārus darījumu un atpūtas braucienus ar lidmašīnām. Valdības uzskatīja par nepieļaujamu atstāt finanšu iestādes un aviopārvadājumus tikai tirgus pārdalei par labu dažiem stiprākajiem ES un pasaules līmeņa spēlētājiem attiecīgajās nozarēs, bet ieplūdināja nodokļu maksātāju naudu vietējos uzņēmumos. EK centās šos procesus regulēt, tajā skaitā sodot ES konkurences likumu pārkāpējus.

Neatkarīgā pagājušā gada 27. februārī atreferēja EK dokumentu ar vairākiem vismaz šķietami viegli saskatāmiem konkurences likumu pārkāpumiem airBaltic gadījumā, bet EK vilcinājās sodīt Latviju tieši tāpat, kā jau 2012. gadā bija sodīta Ungārija. Kā zināms, EK piespieda šo valsti likvidēt aviokompāniju Malev. Tajā reizē pieļāvām, ka «atšķirīga attieksme pret aviokompāniju dotēšanu var izrietēt arī no tā, ka Ungārijas ekscentriskais premjers Viktors Orbans patiešām atšķiras no Latvijas Ministru prezidenta Valda Dombrovska». Tagad atliek turpināt, ka arī Laimdota Straujuma ir izturējusi uzticamības testu.

Abi atzinumi par Latvijas valdības pareizo rīcību sniegti ar nosacījumu, ka šī rīcība ir tikpat pareizi jāturpina. Proti, uzņēmumi atkal jāprivatizē. Tas attiecas uz airBaltic un no Parex bankas izlobīto banku Citadele.

Satiksmes ministrs Anrijs Matīss saista EK atzinumu par Latvijas atbalsta airBaltic atbilstību ES noteikumiem ar cerību, ka šāds atzinums būtiski aktivizēšot sarunas par investoru piesaisti airBaltic. Potenciālo investoru skaits esot starp pieciem un desmit, tie visi esot nopietni spēlētāji aviācijas biznesā. Galvenais nosacījums viņu interesei par airBaltic ir tas, ka uzņēmuma tagadējā darbība apliecina spēju strādāt ar peļņu.

Citadeles privatizācijas organizatoriskais nodrošinājums ir uzticēts Privatizācijas aģentūrai. Tās valdes priekšsēdētājs Ansis Spridzāns pastāstīja, ka šobrīd ir izvēlēti potenciālie pircēji.