Valsts Kontrole apšauba sabiedriskā transporta tarifu kāpumu pareizību

© f64

Rīgas pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" veiktās sabiedriskā transporta pasažieru skaita prognozes ir apšaubāmas, pasažieru uzskaite ir nepilnīga un uz sabiedriskā transporta izdevumiem attiecināti arī tēriņi, kam nav saistības ar šo jomu un kas ir nelietderīgi, tāpēc uzņēmuma aprēķinātais tarifs, 1,20 eiro, ir nepamatoti paaugstināts, secinājusi Valsts kontrole (VK), veicot pirmo operatīvo revīziju uzņēmumā.

Revīzijas mērķis bija noteikt, vai plānotais tarifs - 1,20 eiro - aprēķināts atbilstoši normatīviem. Valsts kontroles revīzija notika laika posmā no 2014.gada 6.janvāra līdz 30.aprīlim.

Kā norāda VK, viena pasažiera pārvadāšanas pašizmaksu nosaka, dalot izmaksas ar plānoto pasažieru skaitu, taču neviens normatīvais akts nenosaka, kā noteikt prognozēto pasažieru skaitu. Prognozējot skaitu, "Rīgas satiksme" pieņēmusi, ka visi ārpus Rīgas dzīvojošie, Rīgā strādājošie, kas līdz šim izmantojuši sabiedrisko transportu, mainoties tarifam, 2014.gadā to vairs neizmantos, tāpēc pasažieru skaits samazināts par 12,3 miljoniem. VK revidentu ieskatā šāds pieņēmums nav reālistisks, un sekas ir tarifa palielinājums.

"Rīgas satiksme" aprēķinos nav ņēmusi vērā arī citus faktorus, kas ietekmē pasažieru skaitu - piemēram, ka Rīgā deklarētajiem braukšanas maksa samazināsies un šādu pasažieru skaits varētu pieaugt. Tāpat nav izmantotas statistiskās vai pētnieciskās metodes, lai noteiktu pārbaudīto pasažieru skaitu neuzskaitītajās kategorijās - pirmsskolas vecuma bērni un visi pasažieri svētku dienās, piemēram, 18.novembrī.

Izlases veidā tika pārbaudīts arī, vai tarifā iekļautās izmaksas ir ekonomiskas un lietderīgas. Revidenti konstatējuši, ka vismaz 16,36 miljoni eiro, iespējams, izlietoti nelietderīgi vai neracionāli. Pasažieri maksā arī par "Rīgas satiksmes" darbiniekiem personīgā lietošanā nodotu 67 glaunu transportlīdzekļu līzingu, apdrošināšanu, apkopi utt.

Tāpat, "Rīgas satiksme", iespējams, maksājusi, par darbinieku privātām vajadzībām izlietotu degvielu, izdevumus pieskaitot sabiedriskā transporta izmaksām. Atskaites par auto izmantošanu ir nepilnīgas un nav iespējams gūt apliecinājumu, ka izdevumi radušies, veicot darba pienākumus.

Revidenti pievērsuši uzmanību arī plašu rezonansi ieguvušajai "Rīdzinieka kartes" ieviešanai - tā notikusi neplānoti un ļoti īsā termiņā un nav veicinājusi resursu - finansējuma līdz aptuveni 270 350 eiro un mantas - racionālu apsaimniekošanu.

Vairāk nekā 16,08 miljonus eiro "Rīgas satiksme" iztērējusi par dīzeļdegvielas piegādi sabiedriskā transporta vajadzībām. Revidenti norāda, ka, iespējams, lai izvairītos no iepirkuma procedūru organizēšanas, degvielas iegāde sākotnēji organizēta ar uzņēmumam piederošas kapitālsabiedrības starpniecību, kā rezultātā finanšu līdzekļi varētu būt izlietoti neefektīvi.

Revidenti arī norāda uz iespējamu nelietderīgu aptuveni 48 400 eiro izlietošanu, jo slēgti ārpakalpojumu līgumi par darbiem, kas būtu jāveic pašiem uzņēmuma darbiniekiem, turklāt iespējams, ka līgumos minētie darbi nav paveikti, jo dokumentos nav informācijas ne par darbu apjomu, ne izpildes rezultātiem.

Tāpat tarifu kāpumu sekmējuši sabiedriskā transporta pakalpojumu izmaksās iekļauti izdevumi, kas faktiski attiecas uz citiem saimnieciskās darbības veidiem, piemēram, izdevumi par klientu apkalpošanas centra pakalpojumiem - "Rīdzinieka kartes" maksājumu funkciju aktivizēšana un papildināšana, lai kartes turētāji varētu norēķināties par autostāvvietu pakalpojumiem.

VK sniegusi 14 ieteikumus uzņēmuma darbības pilnveidošanai, un tikai pēc tam, kad tie būs pilnībā ieviesti, varētu runāt par to, ka valsts varētu piedalīties sabiedriskā transporta pakalpojumu finansēšanā.

VK norāda, ka šī ir pirmā operatīvā revīzija, ko tā veikusi "Rīgas satiksmē". Operatīvā revīzija tiek veikta, reaģējot uz aktuālajiem notikumiem valstī. To veic īsā laika periodā, apskatot konkrētu jautājumu. "Rīgas satiksmē" revīzija uzsākta, ņemot vērā pagājušā gada nogalē aktualizēto jautājumu par biļešu cenām Rīgā, turklāt izskanējis viedoklis, ka valsts būtu gatava iesaistīties Rīgas sabiedriskā transporta pakalpojumu finansēšanā.

Savukārt "Rīgas satiksme" nekavējoties izplatījusi paziņojumu medijiem, kurā pauž, ka VK veiktajā revīzijā nav konstatējusi pārkāpumus un arī pēc atkārtota aprēķina viena brauciena pašizmaksa ir 1,20 eiro. "Sniegtajā atzinumā par veikto revīziju "Rīgas satiksmē" saistībā ar noteiktā braukšanas tarifa aprēķināšanas pamatotību no 2014.gada 1.janvāra Valsts kontrole nav konstatējusi nekādus pārkāpumus, kuri būtu pretrunā ar Latvijas Republikas normatīvajiem aktiem," teikts uzņēmuma preses sekretāra Viktora Zaķa izplatītajā preses relīzē.

Lai skaidrotu savu viedokli un argumentus, "Rīgas satiksme" šodien plkst.14 Vestienas ielā 35, 2.stāva zālē, rīkos preses konferenci.

"Rīgas satiksmes" valdes priekšsēdētājs Leons Bemhens, iepazīstoties ar VK secinājumiem, paudis: "Lai gan "Rīgas satiksmei" ir atšķirīgs viedoklis par dažiem Valsts kontroles sniegtajiem atzinumiem, tajā skaitā bērnu, policistu un citu pasažieru grupu uzskaiti, kopumā vēlamies pateikt paldies Valsts kontrolei par sniegtajiem priekšlikumiem. Vēlos uzsvērt, ka "Rīgas satiksme" veica atkārtotu aprēķinu par viena brauciena pašizmaksu, ņemot vērā Valsts kontroles ieteikums. Taču arī pēc šiem aprēķiniem viena brauciena pašizmaksa ir 1,20 eiro."

"Rīgas satiksme" arī nepiekrīt VK paustajam viedoklim, ka no 2014.gada 1.janvāra noteiktais tarifs ir paaugstināts. Valsts kontrole savā atzinumā ir norādījusi, ka, veicot viena brauciena pašizmaksas aprēķinus, netiek ņemtas vērā visas pasažieru kategorijas, kas pārvietojas sabiedriskajā transportā. Pēc Valsts kontroles ieskatiem, būtu jāuzskaita bērni līdz 7 gadu vecumam, policijas darbinieki, ja viņi veic dienesta pienākumus un ir formas tērpā, kā arī pasažieri, kuri pārvietojas sabiedriskajā transportā svētku dienās, kad transports ir bez maksas.

Ja minēto pasažieru uzskaite tiktu ieviesta, mammām ar bērna ratiņiem, iekāpjot sabiedriskajā transportā, būtu jādodas pie transporta līdzekļa vadītāja, jāuzrāda bērna personu apliecinošs dokuments un jāsaņem bezmaksas biļete vai arī iepriekš jāizgatavo e-talons tikko dzimušam mazulim. Kas attiecas uz policistu pārvietošanos sabiedriskajā transportā, Rīgas satiksme uzskata, ka policijas darbinieku klātbūtne palielina pasažieru drošību un samazina vandalisma gadījumu skaitu, kas tieši samazina sabiedriskā transporta ekspluatācijas izmaksas. Turklāt minēto pasažieru grupu skaits ir salīdzinoši neliels, kas neietekmē viena brauciena pašizmaksu. Savukārt par pasažieru pārvietošanos svētku dienās "Rīgas satiksme" saņem kompensāciju no Rīgas domes.

Kā norāda uzņēmuma vadītājs, uz Valsts kontroles veiktās revīzijas mērķi neattiecas paustais secinājums, ka "Rīgas satiksme" ir veikusi nelietderīgus maksājumus 106 700 eiro apmērā basketbola klubam "TTT-Rīga", jo šis maksājums netiek iekļauts viena brauciena pašizmaksas aprēķinā. Basketbola klubs "TTT-Rīga" ir vadošā sieviešu un meiteņu basketbola organizācija, kas profesionāli strādā, lai veicinātu labāko Latvijas sieviešu un meiteņu sportistu attīstību Latvijā. Kluba dibinātāji ir "Rīgas satiksme" un Rīgas dome.

Kopš dibināšanas basketbola klubs "TTT-Rīga" ir strādājis, lai izveidotu četru pakāpienu sistēmu, kas organizēti un sistemātiski sagatavo Latvijas labākās basketbolistes dažādu vecumu valsts izlasēm, tajā pašā laikā nodrošinot savas sistēmas komandas ar labākajām spēlētājām. Tā ir vienīgā šāda veida sistēma Latvijā sieviešu basketbolā, un fakts, ka no komandām "TTT-Rīga" un "TTT-Rīga Juniores" dažāda vecuma izlasēs 2013.gadā iekļauta 21 sportiste, liecina par tās efektivitāti un nepieciešamību. "Rīgas satiksme" uzsver, ka veiktais maksājums basketbola klubam "TTT-Rīga" netiek ieskaitīts viena brauciena pašizmaksā, bet tiek veikts no "Rīgas satiksmes" saimnieciskās darbības ieņēmumiem.

Svarīgākais