Šodien stājušies spēkā grozījumi likumā par priekšvēlēšanu aģitāciju pirms Saeimas vēlēšanām un Eiropas Parlamenta vēlēšanām, kas saistībā ar 10.Saeimas vēlēšanu kampaņu nosaka vairākus jaunus ierobežojumus priekšvēlēšanu aģitācijā, kā arī jaunus pienākumus gan partijām, gan reklāmas pakalpojumu sniedzējiem internetā, atzīmē Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB).
Likumā noteikti jauni pienākumi tiem reklāmas pakalpojumu sniedzējiem, kas piedāvā par samaksu izvietot priekšvēlēšanu aģitācijas materiālus internetā. Saskaņā ar likuma prasībām līdz 25.jūnijam ir jānosaka un jānosūta KNAB tāda priekšvēlēšanu aģitācijas materiāla izvietošanas izcenojumi, kuru iesniedz atsevišķs deputāta kandidāts, partija, to apvienība vai ar tām nesaistīta persona. Likums paredz, ka pēc izcenojumu publiskošanas tie nav grozāmi. Turklāt reklāmas pakalpojumu sniedzējiem aizliegts izvietot priekšvēlēšanu aģitāciju internetā par augstāku vai zemāku cenu, nekā tas norādīts publiskotajos izcenojumos.
Likums papildināts ar jaunu normu, ka raidorganizācijām, preses izdevumiem un reklāmas pakalpojumu sniedzējiem internetā ir aizliegts priekšvēlēšanu periodā izvietot aģitācijas materiālus, ja tie likumā noteiktajos termiņos nav nosūtījuši KNAB vai Nacionālajai radio un televīzijas padomei attiecīgos izcenojumus.
Likums paredz: izvietojot priekšvēlēšanu aģitācijas materiālus internetā, katra priekšvēlēšanu aģitācijas materiāla ietvaros norāda, kura persona šo priekšvēlēšanu aģitāciju ir apmaksājusi.
Grozījumi likumā noteic, ka vēlēšanu dienā un dienu pirms tām priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošana ir aizliegta ne tikai radio, televīzijā, preses izdevumos un publiskajās vietās, bet turpmāk arī internetā.
Savukārt saistībā ar priekšvēlēšanu izdevumu izmantošanu jauni pienākumi noteikti politiskajām partijām un to apvienībām, kā arī deputātu kandidātiem un ar partijām nesaistītajām personām. Ja tās ir vienojušās ar kādu personu par aģitācijas materiāla izvietošanu internetā par samaksu (izņemot politiskās organizācijas un deputāta kandidāta mājaslapu), telpās un publiskās vietās vai par pasta (arī elektroniskā pasta) pakalpojumu izmantošanu, kā arī pēc labdarības pasākumu finansēšanas un sponsorēšanas, ne vēlāk kā nākamajā darbdienā pēc līguma noslēgšanas vai izmaiņu veikšanas noslēgtajā līgumā nosūta KNAB paziņojumu par paredzamo priekšvēlēšanu izdevumu izmantošanu.
Likums papildināts ar jaunu normu, kas aizliedz slēptu priekšvēlēšanu aģitāciju, par tādu atzīstot kādas partijas, to apvienības vai deputāta kandidāta reklamēšanu, ja par to ir saņemta samaksa un apmaksātājs nav norādīts atbilstoši likumā noteiktajai kārtībai. Par samaksu ir uzskatāma jebkāda atlīdzība, tai skaitā jebkuri mantiski labumi, pakalpojumi, tiesību nodošana, atbrīvošana no pienākuma, atteikšanās no kādas tiesības par labu citai personai. Likums paredz slēptajai priekšvēlēšanu aģitācijai iztērētos līdzekļus ieskaitīti attiecīgo partiju, to apvienību vai ar tām nesaistīto personu priekšvēlēšanu izdevumos.
Ar šiem grozījumiem arī komerciālajām raidorganizācijām, tāpat kā Latvijas Televīzijai un Latvijas Radio, ir noteikts aizliegums 60 dienas pirms vēlēšanām izplatīt tādu personu vadītus raidījumus, gatavotus komentārus, intervijas un reportāžas, kuras ir pieteiktas par deputātu kandidātiem vai pirms vēlēšanām ir publiski paziņojušas par savu līdzdalību kādas partijas darbībā.
Pirms oktobrī gaidāmajām Saeimas vēlēšanām atbilstoši likumā noteiktajam priekšvēlēšanu aģitācijas periods ilgst no 5.jūnija līdz 2.oktobrim.