Ministru kabinets šodien konceptuāli vienojās par vilcienu iepirkumā neizmantotā Eiropas Savienības Kohēzijas fonda finansējuma pārdali par labu citiem ar dzelzceļu saistītiem projektiem.
Plānotie projekti vēl būs jāsaskaņo ar Eiropas Komisiju un tad jāpieņem atsevišķs lēmums, otrdien pēc valdības sēdes žurnālistiem sacīja Satiksmes ministrijas valsts sekretāra vietniece attīstības jautājumos Ilze Aleksandroviča.
Saskaņā ar provizorisko pārdali Latvija izmantotu visu vilcienu iepirkumā neizmantoto 100 miljonu latu finansējumu. 78,58 miljonus latu plānots izmantot Austrumu-Rietumu dzelzceļa koridora infrastruktūras attīstībai un "Rail Baltica" projektam - sliežu pārmiju rekonstrukcijai un dzelzceļa staciju attīstībai, 2,18 miljoni latu plānoti projekta "Pasažieru piekļuves un apkalpošanas infrastruktūras modernizācija un augsto peronu būvniecība 13 stacijās" īstenošanai, bet pārējos līdzekļus plānots novirzīt ritošā sastāva modernizācijai.
SM valsts sekretāra vietniece norādīja, ka ar EK nepieciešams saskaņojums projektiem, kas saistīti ar pasažieru pārvadājumiem, proti, 13 pasažieru peronu rekonstrukcijai stacijās, kurās ir vislielākais pasažieru apgrozījums, kā arī dīzeļvilcienu rekonstrukcijai, lai nodrošinātu pāreju, pirms AS "Pasažieru vilciens" (PV) uz komercprincipiem atjauno savu elektrovilcienu ritošo sastāvu. Savukārt lielākā daļa vilcienu iepirkumā neizmantotā fondu finansējuma tiks sliežu rekonstrukcijai, pārmiju nomaiņai, Liepājas dzelzceļa stacijas rekonstrukcijai, signalizācijas sistēmas uzlabošanai un Šķirotavas stacijas modernizācijai.
Esošā ritošā sastāva modernizācija un peronu rekonstrukcija nodrošinās ritošā sastāva ilgtspēju pasažieru pārvadājumos pa dzelzceļu, savukārt jaunu vilcienu iegādi un vecā ritošā sastāva nomaiņu AS "Pasažieru vilciens" (PV) jāveic pakāpeniski, balstoties uz komerciāliem principiem. Signalizācijas sistēmas modernizācija un dzelzceļa sliežu rekonstrukcija paredzēta aptuveni 95 kilometru garumā. Veicot esošo sliežu rekonstrukciju, samazināsies trokšņu līmenis un uzlabosies satiksmes drošība, skaidro Satiksmes ministrijā.
"Projektiem, nenoliedzami, pastāv risks, ka varētu būt zināma kavēšanās, ja kaut kādi apstākļi iestājas - pārsūdzības iepirkumos, kas var kavēt līdzekļu apguvi," atzina Aleksandroviča. Vienlaikus viņa uzsvēra, ka šo projektu īstenošanas gadījumā tiks pastiprināta projektu vadības kapacitāte un SM pievērsīs tam lielāku uzmanību projektu īstenošanā. Turklāt potenciālie projektu īstenotāji jau esot "starta gatavībā", proti, veikts darbs pie projektu dokumentācijas, un pēc otrdienas valdības lēmuma varēs sākt konkrētas darbības iespējamām iepirkuma procedūrām.
Tāpat valdība šodien uzdevusi PV mēneša laikā nākt klajā ar konkrētiem priekšlikumiem, kā tiks iepirkti jauni pasažieru vilcieni, piemēram, meklējot partneri vai aizņemoties līdzekļus.
LETA jau ziņoja, ka AS "Pasažieru vilciens" (PV) un Spānijas uzņēmuma "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles" (CAF) sarunas mediācijas procesā beigušās bez rezultāta, jo pusēm nav izdevies panākt vienošanos par mierizlīgumu.
Kā ziņots, vērienīgāko iepirkuma konkursu Latvijā PV izsludināja 2009.gada decembra sākumā. Jauno 34 elektrovilcienu un septiņu dīzeļvilcienu iepirkuma iegādes kopējās izmaksas tika plānotas 144 miljonu latu apmērā, no kuriem Eiropas Savienības fondu finansējums būs 100 miljoni latu, bet PV līdzfinansējums šī projekta īstenošanai būs 44 miljoni latu. Savukārt otra līguma daļa paredzēja šo vilcienu uzturēšanu 30 gadu periodā. Līguma vērtība kopumā bija 610,76 miljoni eiro (429,24 miljoni latu). Jaunajiem vilcieniem bija jābūt saražotiem līdz 2015.gada augustam.
2012.gada aprīlī PV un CAF parakstīja līgumu par jaunu vilcienu piegādi Latvijai. Vēlāk tika konstatēts, ka Nila Freivalda vadītās PV valdes parakstītais līgums neatbilst sākotnējam iepirkuma nolikumam, kādēļ var tikt apdraudēta Eiropas Savienības fondu finansējuma saņemšana šim darījumam.
Pagājušā gada maijā iepriekšējā valde tika atlaista. Jaunā valde aicināja CAF uz sarunām par līguma grozīšanu, taču līdz noteiktajam termiņam - pagājušā gada 2.oktobrim - vienošanās par līguma grozījumiem netika panākta.
CAF vērsās Stokholmas Tirdzniecības palātas Mediācijas institūtā, lūdzot sākt mediācijas procesu, kas bez rezultāta noslēdzās 29.martā.
Kā ziņots, Ģenerālprokuratūra sākusi kriminālprocesu par PV iepriekšējās valdes rīcību saistībā ar jauno vilcienu iepirkumu. Valsts policija (VP) no Ģenerālprokuratūras saņemto kriminālprocesu par PV iepriekšējās valdes rīcību saistībā ar jauno vilcienu iepirkumu uzticējusi izmeklēt savai struktūrvienībai - Ekonomisko noziegumu apkarošanas pārvaldei.