Eiropas Komisija (EK) atbalstījusi Latvijas piedāvājumu, kas paredz iepriekš plānoto Eiropas Savienības (ES) fondu finansējumu elektrovilcienu un dīzeļvilcienu iegādei pārdalīt citiem dzelzceļa transporta investīcijas projektiem.
Plānotais finansējums 100 079 289 latu apmērā tiks novirzīts dzelzceļa infrastruktūrai, pasažieru piekļuves un apkalpošanas infrastruktūras modernizācijai, proti, peronu rekonstrukcijai un esošo dīzeļvilcienu vagonu modernizācijai, biznesa portālu "Nozare.lv" informēja Finanšu ministrijā.
Saskaņā ar Latvijas priekšlikumu un EK norādēm vismaz 21% no minētajām investīcijām jānovirza projektiem, kas sekmē videi draudzīgu un mūsdienīgu transporta sistēmu attīstību pilsētās un piepilsētās, uzlabo pasažieru pārvadājumu kvalitāti un veicina transporta energoefektivitāti. Savukārt 79% novirzāmi transporta infrastruktūrai, kas atbilst augstiem kvalitātes un drošības standartiem un kas ir integrēta kopējā Eirāzijas transporta sistēmā.
Plānotās ES fondu investīcijas veicinās integrētas, multimodālas, videi draudzīgas un ilgtspējīgas transporta sistēmas attīstību. Īstenotie projekti uzlabos pasažieru pārvadājumu kvalitāti un drošību, kā arī samazinās ceļā pavadīto laiku, atzīmēja ministrijā.
Paredzēts, ka VAS "Latvijas Dzelzceļš" īstenos šādus projektus: Pasažieru piekļuves un apkalpošanas infrastruktūras modernizācija; Šķirotavas stacijas parku signalizācijas sistēmas modernizācija; Liepājas stacijas signalizācijas projekta modernizācija ar sliežu ceļu rekonstrukciju; Dzelzceļa sliežu rekonstrukcija Rietumu-Austrumu koridorā; Pārmiju pārvedu nomaiņa Rietumu-Austrumu un "Rail Baltica" koridorā; Maģistrālā datu pārraides tīkla modernizācija "Austrumu-Rietumu" transporta koridorā. Savukārt AS "Pasažieru vilciens" plāno veikt ritošā sastāva modernizāciju.
Par 100 miljonu latu vērto ES fondu investīciju uzraudzību atbild Satiksmes ministrija kā par transporta nozari atbildīgā ministrija. Lai nodrošinātu efektīvu un savlaicīgu investīciju projektu īstenošanu, šiem projektiem tiks veikta pastiprināta uzraudzība.
Kā ziņots, aprīļa sākumā valdība konceptuāli vienojās par neveiksmīgajā vilcienu iepirkumā neizmantotā ES Kohēzijas fonda finansējuma pārdali par labu citiem ar dzelzceļu saistītiem projektiem.
Vilcienu iepirkumu neizdevās, jo puses - "Pasažieru vilciens" un Spānijas uzņēmums "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles" (CAF) - nevienojās par nepieciešamajiem līguma grozījumiem.
"Pasažieru vilciens" un CAF līgumu par jaunu vilcienu piegādi Latvijai parakstīja 2012.gada aprīlī. Vēlāk tika konstatēts, ka Nila Freivalda vadītās "Pasažieru vilciena" valdes parakstītais līgums neatbilst sākotnējam iepirkuma nolikumam, kādēļ var tikt apdraudēta ES fondu finansējuma saņemšana šim darījumam. Taču par līguma grozījumiem ar CAF vienošanās netika panākta.