RECENZIJA: "Enslaved" - "In Times"

© publicitātes

Norvēģu blekmetāla kvintets „Enslaved” pastāv jau no 1991. gada, šajā laikā pagūts izdot 13 studijas albumus. Dažkārt tie bijuši dzimtajā mēlē, dažkārt – angliski, un šoreiz ir pēdējais variants.

Pirms vairākiem gadiem „Enslaved” ar koncertu paviesojās arī Rīgas klubā „Melnā piektdiena” un atstāja visnotaļ pārliecinošu iespaidu. Jaunajā albumā izdevies iekļaut tikai sešas kompozīcijas (jo tās ir garumgaras), stilistiski – ierastais norvēģu „black metal”, kas apvienots ar „Enslaved” raksturīgo melodiskumu dziesmu uzbūvē, kā arī šim pieciniekam pēdējos gados acīmredzami aizvien vairāk tīkošā progresīvā roka elementiem. Paši mūziķi savā interneta vietnes „Facebook” profilā izsaka prieku, ka skaitlis 13 viņiem izrādījies laimīgs – 13. albums sasniedzis augstākās pozīcijas amerikāņu „Billboard Heatseekers” topā (arī tā priekštecim „RIITIIR” 2012. gadā tur klājās gluži labi), kas savukārt ir labs priekšnoteikums veiksmīgai tūrei pa milzīgo kontinentu. Jāpiebilst, ka ieraksti lielākoties veikti Norvēģijas pilsētas Bergenas studijās, kopā tas lipināts Ērebrū pilsētā Zviedrijā, bet izdevēju lomā ir varenais „Nuclear Blast”. „Es biju tik ļoti pārņemts ar šīm dziesmām un idejām, ka man pat grūti kaut ko par tām pateikt,” kādā intervijā atzinis grupas ģitārists un dziesmu autors Ivars Bjernsons. „Līdz ar to viss, ko es varu pateikt, izklausīsies pēc intraverta komponista pļāpām. Šīs dziesmas ir manas iekšējās pasaules un domu atspoguļojums – gan to domu, kuras es pats atskāršu, gan to, kuras ir kaut kur dziļi zemapziņā. Tās ir kā atskaņas grandiozām apziņas izmaiņām un kosmiskiem mikro-notikumiem. Manuprāt, šis albums vislabāk raksturo mūsu attīstību: mūsu „black metal” pagātne šeit savienota ar mūsu aizraušanos ar progresīvo roku, absolūtas brīvības sajūtu un prieku, ko dod spēlēšana šajā komandā.”

 

PAR. Jau laikos, kad „Enslaved” sāka savu karjeru un „zāģēja” kā jau visi norvēģu blekmetālisti (piemēram, 1994. gadā izdotajā albumā „Frost”), viņi spēja savā mūzikā ieviest melodiskuma piedevu, kas viņus atšķīra no pārējiem. „Enslaved” šo ceļu ir turpinājuši, un nu viņu repertuāru jau jāsauc par kompozīcijām vai skaņdarbiem, jo tie ir kā muzikālie opusi, kas apvieno sevī dažādus stilus un ietekmes.

 

PRET. Nezinu, nezinu... „Enslaved” vienmēr ir bijuši idejiski interesanti, taču viņu pārmērīgā aizraušanās ar progresīvo roku novedusi pie tā, ka drīz jau šo norvēģu grupu piedienīgāk būs klausīties operā... Piemēram, „Nauthir Bleeding” (sākumdaļā) vai „In Times” (vidusposmā) – kam vajadzīga šī augstā māksla?! Pārgudri.

 

Materiāls tapis sadarbībā ar mūzikas veikalu „Randoms”.

Kultūra

Ja Valsts kultūrkapitāla fonda (VKKF) konkursos un projektos Barikāžu muzejs nesaņems finansējumu, muzejs izbeigsies? “Nezinu,” pēc dažu mirkļu klusēšanas atbild Barikāžu muzeja vadītājs Renārs Zaļais. Finansiālā nedrošība ienākusi vēl trīs krātuvēs – Imanta Ziedoņa, Žaņa Lipkes un Mākslinieku savienības muzejā. Tas ir jaunā finansēšanas modeļa dēļ, ko  ieviesusi Kultūras ministrija (KM), paredzot ministrijas izvēlētu privāto, valsts akreditēto muzeju finansēšanu nodot Valsts kultūrkapitāla fonda (VKKF) rokās.

Svarīgākais