Šī nedēļa latvju mūzikā padevusies tāda klusa. Labi, pirmdien tika prezentēts Ulda Stabulnieka Piemiņas koncerta DVD un dubultais CD un „mikrofonieši” ziņoja, ka ar jaunu dziesmu klajā nācis Kristaps Pujāts (te laikam būtu īstais brīdis apvaicāties, vai kādu tas vēl maz interesē...), taču visādi citādi – gandrīz nekā ievērības cienīga.
Gandrīz – jo šonedēļ taču tika oficiāli paziņoti Latvijas Mūzikas ierakstu „Gada balvu” nomināciju finālpiecinieki! Ja kāds domā, ka tas bija pasākums tikai medijiem, tad rūgti maldās – mūziķu, kuri trinās nepacietībā, lai uzzināti, vai viņi tikuši laimīgo piecu pulkā, bija krietni vairāk. Iekļūšana „Gada balvu” Top 5 – tas ir prestižs, atzinība, neliela iekšējā uzvara un, kas pats galvenais, liela atpazīstamība, jo šos pieciniekus tagad drillēs TV un radio. Fragmentiņus, bet tomēr.
Tātad – kas pārsteidza „Gada balvu” nomināciju pieciniekos? Lielākais pārsteigums ir tāds, ka praktiski nekāda pārsteiguma nav! Iespējams, ka kaut kādi brīnumi ir bērnu vai akadēmiskās mūzikas, vai koru un vokālo grupu albumu kategorijās (lai par to spriež tie, kas tajās orientējas), bet popa un roka nominācijās viss noticis gandrīz pēc plāna par kādiem 95%. Tātad - ejam pa nominācijām.
Labākais roka albums, Top 5: „Zig Zag”, „HMP?”, „Inokentijs Mārpls”, „DaGamba” un Alis P. Aiz borta palika „7 Pieauguši vīrieši”, kuri bija ietūcīti ne savā nominācijā (viņiem vajadzēja būt kopā ar alternatīvās mūzikas pārstāvjiem) un „ak69”. Viss pareizi.
Labākais smagā roka vai metālmūzikas albums, Top 5: „SoundArcade”, „Frailty”, „Burned In Blizzard”, „Sanctimony” un „Apēdājs”. Aiz borta – „Deodium” un „The Factor”. Pēdējie tomēr ir diezgan prasti, savukārt par „Deodium” gan ir teju vai vienīgais pārsteigums – viņu EP „Saules kalpi” pilnīgi noteikti ir labāks produkts par „burnediem”.
Labākais popa albums, Top 5: Raimonda Paula „Dai Bog”, Lauris Reiniks, „PeR”, Jānis Stībelis, grupa „Gūtmans” (tajā ietilpst Zigfrīds Muktupāvels, Gints Sola, Kārlis un Andris Alviķi). Ārpusē – Rassell ar Sabīni Berezinu, kā arī „okartistu” mūzikls „Dzimuši mūzikai”. Loģiski? Loģiski.
Labākais poproka albums, Top 5: „Prāta vētra”, „Astro’n’out”, Aija Andrejeva, „Finx”, „Dabasu Durovys”. Tā kā vienīgie, kurus vajadzēja atsijāt, bija ar vienu kāju elektroniskās mūzikas kategorijā ieskaitāmie „Starring Two”, tad te pat nav par ko diskutēt.
Labākā deju mūzikas dziesma, Top 5: „Welcome To The Club 2012” (DJ Ella feat. Ricky J), „Anno Domini” („Boyza” feat. Jana Kask), „Dzīvo brīvi” 9Sabīne Berezina & Rassell), „Disco” („Bermudu divstūris”) un „Labi” („Bermudu divstūris”). Aiz borta – kaut kas no „Dween”, kaut kas no Nikolaja Puzikova, „Forte” un Markus Riva. Ir OK.
Labākais šlāgermūzikas albums, Top 5: „Patrioti.LG”. „Zeļļi”, Raimonds Eizenšmits, Ineta Rudzīte un Raimonda Paula „Miers un Bērziņš”. Droši vien, ka viss OK, pieciniekā netika duets „Sandra”, „Galaktika” un baisā kapella „Traidi-ridi-ra”. Kantrī mūzikā bija tikai trīs nominanti („Sestā jūdze”, „Apvedceļš” un Edvīns Bauers), tāpat arī alternatīvās mūzikas kategorijā („Satellites LV”, „Oranžās brīvdienas” un „Sus Dungo”), bet elektroniskajā mūzikā („Satellites LV” ar saviem remiksiem, „Oriole”, „Kodek” un NiklāvZ) un džezā („Framest”, „Very Cool People”, „Patina” un Kārļa Vanaga „bends”) – pa četriem, tātad šajā nebija, ko dalīt, kas pieteicās, tas jau bija finālists. Autordziesmu albumos (kāpēc vispār bija vajadzīga šāda nominācija?) bija seši pretendenti, finālā tika Goran Gora, Mikus Frišfelds, El Mars, Haralds Sīmanis un nelaiķis Uldis Stabulnieks, aiz borta – „okartiste” Marta Ritova. Protams, ka pareizs lēmums.
Videoklipi. Te tika iesniegti 38 (!) darbi, kurus kompetenti speciālisti izvērtēja pēc saviem kritērijiem, tāpēc grūti spriest, vai kāds labs klips ir palicis aiz Top 5: „Musiqq” – „Dari kā es”, Shipsi – „Apvij rokas”, duets „Dvīnes” – „Moon”, Intars Busulis – „Viss ir iespējams”, „Prāta vētra” – „Lantern”. Šķita, ka „prātnieku” dziesmas „Ko tu vēl domā” videoklips ir pat interesantāks nekā „Lantern”, bet tas ir subjektīvs spriedums „patīk & nepatīk” līmenī. Koncertieraksti, Top 5: „Instrumenti”, jauniešu koris „Balsis”, Olga Rajecka, Igo un Raimonda Paula un Liepājas Simfoniskā orķestra kopdarbs. Aiz borta – vokālais ansamblis „Anima Solla”, kā arī mūzikls „Dzimuši mūzikai”. Pārņem ļauns prieks, ka profesionāļi nemīl šo naudas kāšanas projektu, kas saucas „OKartes akadēmija”.
Labākā debija, Top 5: Anete, „Sus Dungo”, „Vētras saites”, „Obscurus Orbis” un „Framest”. Pavisam uz gada labākā debitanta godu pretendēja divi duču izpildītāju, grupu vai projektu, un „Neatkarīgās” apskatnieks gan labprāt Top 5 redzētu arī „Audience Killers” un „Momend”, taču – kā ir, tā ir. Šajā debitantu nominācijā vienmēr valdījis pamatīgs „bardaks” un vienmēr bijis grūti noteikt, kurš ir debitants, bet kurš tāds nav, kā arī pēc kādiem kritērijiem vērtēt tik daudzkrāsaino un dažādo muzikālo spektru.
Un nobeigumā visprestižākā nominācija – „Gada dziesma”. Top 5: „Lantern” („Prāta vētra”), „Balāde” („DaGamba” feat. Lana Bellerosa), „Kafijas krūze” (Aija Andrejeva), „Esi man klāt” („Astro’n’out”) un Jānis Stībelis („Summer City”). Uz šo godu pretendēja 48 dziesmas, tāpēc it kā personīgi bija nedaudz pārsteidzoši, ka šo rindu autoram izdevās pilnīgi precīzi nosaukt visas piecas, taču, kā tas atklājās sarunās ar citiem žūrijas locekļiem, tas bija izdevies daudziem – vienkārši pārējās dziesmas bija klasi zemākas. Kāpēc vērtēšanai tika iesniegtas tieši šīs nevis kādas citas dziesmas (piemēram, no „Prāta vētras” jaunā albuma tika izvirzīta tikai „Lantern”, lai gan diskā ir daudz spēcīgāki gabali), tas jau ir jautājums pašiem autoriem.
Rezumējot – kur tad ir pārsteigumi? Nav. Varbūt tie būs „Gada balvu” pasniegšanas ceremonijā, varbūt to nebūs vispār, bet varbūt tos nemaz nevajag.