Politisko partiju virzītos cilvēkus ostu valdēs varētu aizstāt atbildīgo ministriju ierēdņi, pieļauj satiksmes ministrs Aivis Ronis. Pretēji Zatlera Reformu partijas (ZRP) valdes loceklei Sandrai Sondorei-Kukulei viņš arī uzskata, ka pašvaldību lomu ostu pārvaldē nav nepieciešams samazināt, jo tieši pašvaldības vislabāk orientējas vietējo iedzīvotāju vajadzībās.
Sarunā ar Neatkarīgo A. Ronis atzīst, ka tā nav prioritāte, taču viena no iespējamajām izmaiņām skartu koalīcijā esošo politisko partiju virzītos kandidātus uz ostu valdēm – tos varētu aizstāt attiecīgo ministriju ierēdņi.
«Pēc iespējas vajadzētu departizēt ostu valžu darbību. Šādi tiktu panākta lielāka uzticēšanās no privātā sektora puses,» teic ministrs. Viņš uzskata, ka valdība, kas ir politiska struktūra, jau tā koordinē ministriju darbību un tieši tāpēc svarīgāku lomu ostu valdēs varētu uzticēt ministriju ierēdņiem.
«Valsts pārstāvji arī labāk koordinētu ilgtermiņa darbību, ņemot vērā valsts stratēģiju un politiskās intereses,» uzskata ministrs. «Ir jābūt līdzsvaram starp pašvaldībām un valsti. Taču pašvaldībām ir jābūt pārstāvētām blakus valsts pārstāvjiem.» Esošās ostu pārvaldības lietderību apliecinot arī fakts, ka ekonomikas lejupslīdes laikā ostās pārkrauto kravu apjoms audzis.
Tomēr ostu vadības depolitizācija ministram ir tikai otrajā plānā. Pirmie uzmetumi iespējamajām reformām šajā jautājumā plašākai publikai būšot pieejami jau martā. Par galveno uzdevumu izvirzīta ostas un citu iestāžu darbības sinhronizācija.
A. Ronis vēlētos panākt, lai Ostu, tranzīta un loģistikas padome darbotos kā saliedēta institūcija, kas daudzu gadu perspektīvā vērtē, kā darbojas loģistikas kompānijas un ostas, dzelzceļš un privātais sektors.
«Zinu, ka vairākas loģistikas kompānijas ir paudušas vēlmi par ātrāku sadarbību starp ostām, dzelzceļu, stividorkompānijām un valsts iestādēm. Tādēļ vajadzētu panākt, ka tiek izveidots kaut kas līdzīgs vienas pieturas aģentūrai. Neuzskatu, ka būtu nepieciešama jauna institūcija – vajag veidot operatīvās sadarbības un informācijas aprites sistēmu,» norāda A. Ronis.
Savukārt vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs Edmunds Sprūdžs uzsver, ka, veicot jebkādas izmaiņas ostu valdēs, vajadzētu vadīties pēc ostu darbībai izvirzītiem mērķiem un labas pārvaldības principiem. Tādēļ, vērtējot iespējamos kandidātus darbam lielo ostu valdēs, jāņem vērā tādi kritēriji kā kvalifikācija un kompetence: augstākā izglītība un pieredze ar jurisprudenci, ekonomiku, uzņēmējdarbību vai organizāciju vadību saistītās jomās; protams, arī laba reputācija.