Par Rīgas un Ventspils brīvostu pārņemšanu pilnīgā valsts kontrolē Saeima ceturtdien izlēma līdzīgā stilā kā par 2020. gada budžetu.
Likums tika pieņemts steidzamības kārtībā divos lasījumos ar pāris stundu atstarpi. Budžeta pieņemšanas pieredze tika likta lietā tādējādi, ka priekšlikumu iesniegšanai starp likuma pieņemšanu pirmajā un otrajā lasījumā tika dotas 30 minūtes. Opozīcijas deputāti rosināja to saīsināt līdz 30 sekundēm, jo arī 30 minūtes tik tiešām vairāk der priekšlikumu neiesniegšanai nekā iesniegšanai. No otras puses raugoties, arī ar 30 sekundēm būtu pieticis, lai opozīcija iesniegtu jau iepriekš sagatavotu priekšlikumu izslēgt no likuma grozījumiem Rīgas brīvostu un saglabāt pašvaldības pārstāvju līdzdalību ostas valdē.
Nebija domstarpību par Ventspils brīvostas pārvaldības grozīšanas nepieciešamību, lai būtu iemesls vismaz cerēt, ka ASV iestādes atcels Ventspils brīvostas pārvaldei noteiktās sankcijas. «Ventspils osta patlaban tiešām ir toksiska, un visiem sadarbības partneriem var būt nepatikšanas,» atzina opozīcijā esošās Zaļo un zemnieku savienības deputāte Dana Reizniece-Ozola. Taču «tādēļ, ka ir problēmas Ventspils ostā, tiks bojāta visa Latvijas ostu sistēma», viņa brīdināja. Proti, Rīgas brīvostas pārvaldības modeļa maiņa atbaidīs no ostas kravu nosūtītājus ar savu nesaprotamību, bet vēl jo vairāk ar valdības mēģinājumu pārmaiņas pamatot ar korupcijas riskiem. Ja valdība reāli rīkojas, tad ārzemniekiem nevajadzēs citus pierādījumus, ka arī korupcijai Rīgas ostā jābūt reālai.
Gadījums ar ostām deva daudz ieganstu opozīcijas deputātiem vainot valdošās koalīcijas partijas un to deleģētos ministrus un ministriju jeb partiju ieceltos ostu valžu locekļus par to, ka un kāpēc valsts nonākusi līdz ASV sankcijām, t. i., līdz citu valstu iesaistīšanai cīņā par varu Latvijā. Gadījums kļuva par katalizatoru kārtējam priekšlikumam Saeimai lemt par neuzticības izteikšanu valdībai.
Priekšlikumu iesniegšanai atvēlētajās 30 minūtēs opozīcija paguva klonēt savu priekšlikumu sešas reizes, kas nodrošināja debates par šo priekšlikumu vēl pusstundas garumā. Opozīcija par saviem priekšlikumiem mobilizēja 27 līdz 30 balsis, bet koalīcija lika pretī 49 līdz 51 balsi, ar ko pietika un pāri palika opozīcijas neitralizēšanai. Kā vienīgais vērā ņemamais priekšlikums likuma Par ostām grozījumu uzlabošanai tika atzīts Saeimas Juridiskā biroja precizējumi par likuma spēkā stāšanās kārtību. Likums tika pieņemts ar 52 balsīm par un 22 balsīm pret.
Koalīcijas spējas kontrolēt pietiekami daudz Saeimas deputātu nav risinājums problēmām, kādās Latvijas ostas un jo īpaši Ventspils osta nonākusi gan Latvijas iekšējo ķildu, gan vēl citu iemeslu dēļ. Kaut ko darīt lietas labā mēģinās darba grupa, ko ceturtdien izveidoja Ministru prezidents Krišjānis Kariņš. Tajā satiksmes ministra Tāļa Linkaita vadībā ietilps vēl seši ministri, jaunieceltais Latvijas Bankas prezidents, Finanšu kapitāla un tirgus komisijas priekšsēdētāja un vēl vairākas augstas amatpersonas.