Jaunie līdzsvarotie sadales tarifi veicina elektrotīkla pieslēguma jaudas efektīvu izmantošanu

© F64

Jau četrus mēnešus mājsaimniecības un juridiskās personas Latvijā par elektrības lietošanu norēķinās pēc jauna sadales sistēmas tarifa, kurā ietilpst gan fiksēta maksa par elektrotīkla pieslēgumu, gan arī samazināta maksa par elektroenerģijas piegādi atbilstoši patērētajām kilovatstundām, kas pie vidēja elektrības patēriņa klientiem kompensē fiksēto maksu par pieslēgumu. Sadales tīkla valdes priekšsēdētājs Andis Pinkulis intervijā Neatkarīgajai stāsta, kā šīs izmaiņas ietekmējušas nozari un elektrības lietotājus.

- Tehniski nozarē nav būtisku izmaiņu, ja vērtējam tos uzdevumus, kas ikdienā AS Sadales tīkls ir jāveic, t.i., elektrotīkla atjaunošana un uzturēšana. Tīkla atjaunošanas darbi notiek pēc plāna, un šogad būsim atjaunojuši vairāk nekā 1500 km elektrolīniju, rekonstruējuši vai uzbūvējuši 505 transformatoru apakšstacijas, iztīrījuši 5400 km elektrolīniju trašu. Tas, kam vēl ir jāmainās, ir patērētāju izpratne par elektrības sadales sistēmu un tās galvenajiem uzdevumiem. Ja kādreiz mājsaimniecības bija pieradušas, ka par elektroenerģijas sadales pakalpojumu bija jāmaksā tikai saskaņā ar patērēto elektroenerģijas daudzumu, tad tagad sadales pakalpojuma maksa vairāk ir veidota tā, lai mājsaimniecības un juridiskie klienti pievērstu lielāku uzmanību elektrotīkla pieslēguma jaudas izmantošanas efektivitātei. Pēc analoģijas tas varētu līdzināties tam, kā klienti apmaksā, piemēram, kabeļtelevīzijas operatora pakalpojumus. Respektīvi, klientam par kabeļtelevīziju ir jāmaksā pat tad, ja viņš ne reizi mēneša laikā nav ieslēdzis televizoru.

Sadales tīkla pamatuzdevums ir nodrošināt klientus ar tādu jaudu, kāda ir katram konkrētam pieslēgumam, ko klients ir pieprasījis vai izvēlējies. Arī izvēloties automašīnas, pircēji parasti pievērš uzmanību spēkrata jaudai, jo apzinās, ka jaudīgāka auto ekspluatācija būs dārgāka. Analoģiska situācija tagad veidosies saistībā ar izmaiņām sadales tarifos un to struktūrā, kur, pieaugot pieslēguma jaudai, palielinās arī maksa par pieslēguma nodrošinājumu. Taču jāatgādina, ka, ieviešot fiksēto maksu par pieslēgumu, vienlaikus tika samazināta maksa par kilovatstundas piegādi - mājsaimniecībām par 22%, juridiskām personām - par 10-25%. Tāpēc tiem, kas izmanto savu pieslēguma jaudu efektīvi, elektrības rēķins nav mainījies vai ir pat samazinājies. Es, protams, saprotu klientus, kuriem ir vajadzīgs laiks, lai pierastu pie pārmaiņām. Tāpēc priecājos, ka klienti pamazām maina savu domāšanu un sakārto savus pieslēgumus atbilstoši vajadzībām.

- Cik ir šādu klientu?

- Pēdējā pusgada laikā aptuveni 33 000 klientu ir pārskatījuši sava elektrotīkla pieslēguma jaudu. Tas faktiski nozīmē, ka vismaz daļa klientu ir ieklausījušies mūsu aicinājumā atteikties no liekās jaudas, kas netiek izmantota, līdz ar to - sākuši šo pieslēguma jaudu izmantot efektīvāk.

- Kuri lietotāji visvairāk pārskatīja jaudas?

- Pēc klientu skaita tās ir mājsaimniecības. Aptuveni 25 000 mājsaimniecību klientu, lielākoties trīs fāžu elektrības lietotāji, aizvadītā pusgada laikā pārskatīja savu pieslēgumu. Daļa atteicās no liekās jaudas, daļa pārgāja uz vienas fāzes pieslēgumu.

Jaudas pārskatīja arī aptuveni 7500 juridisko klientu, kas skaitliski ir daudz mazāk nekā mājsaimniecības, taču to ietaupītā jauda kopumā ir ievērojami lielāka.

- Cik daudz jaudas ir atbrīvojies, pateicoties jaunajam sadales tarifam, ko varētu piešķirt tiem, kam tās savukārt trūkst?

- Precīzu ciparu šobrīd negribētu nosaukt, jo, tā kā klienti, kuri ir atteikušies no liekās jaudas, bet, iespējams, ir kļūdījušies aprēķinos un samazinājums bijis par lielu, līdz nākamā gada 31. jūlijam to varēs atgūt bez maksas, līdz ar to situācija var mainīties katru mēnesi. Tāpēc atbrīvotās jaudas apjomu zināsim nākamā gada vidū.

- Tātad visiem klientiem - gan mājsaimniecībām, gan juridiskām personām, atsakoties no neizmantotām jaudām, tiek dots aptuveni viens gads, lai izvērtētu, vai lēmums bijis pareizs?

- Jā, mēs nācām pretī klientiem, lai viņi varētu izvērtēt jaudas nepieciešamību gada griezumā, jo ir uzņēmumi, kuriem elektrības patēriņš ir vienmērīgs visu gadu, bet citiem tas svārstās atkarībā no sezonas. Mājsaimniecībām elektrības patēriņa svārstības gada laikā ir mazākas, taču arī tām ir jādod iespēja izvērtēt, vai lēmums ir bijis pareizs. Salīdzinot šā gada septembra rēķinu ar pagājušā gada septembra maksu par elektrību, var redzēt, ka mūsu prognozes par jauno tarifu ietekmi uz patērētajiem izrādījušās pareizas - aptuveni 2/3 mājsaimniecību kopējais rēķins par elektrību nav mainījies vai pat samazinājies.

- Un biznesa klientiem?

- Šeit katrs gadījums ir jāskatās atsevišķi. Līdz ar to ļoti svarīga kļūst klientu apkalpošana - lai tiem, kuriem maksa par sadales pakalpojumu palielinājās, palīdzētu sabalansēt elektrotīkla pieslēguma jaudu ar faktisko elektroenerģijas patēriņu. Nereti bijuši gadījumi, kad pēc konsultācijas ar mūsu speciālistiem jauda tiek aprēķināta un izvēlēta tā, ka šobrīd mēneša rēķins par elektrību ir mazāks nekā pērn tādā pašā laikā, turklāt elektrību netērējot mazāk. Klienti ir dažādi, un katrs gadījums ir specifisks.

- Tajā skaitā ir uzņēmumi ar sezonas biznesu, piemēram, tādi, kas piedāvā graudu kaltes pakalpojumus vai bezsniega ziemā darbina sniega lielgabalus. Vai ir kāds risinājums šādiem uzņēmumiem?

- Sezonas uzņēmumiem nevaram piedāvāt speciālu sezonas tarifu, jo no normatīvo aktu viedokļa mums ir aizliegts radīt priekšrocības kādai nozarei. Taču, lai palīdzētu sezonas biznesam, esam iesnieguši Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijā (SPRK) priekšlikumu, kas paredz iespēju uzņēmumiem uz deviņiem mēnešiem atteikties no elektrības piegādes un pēc tam ar vienkāršotas procedūras palīdzību to atjaunot uz trim mēnešiem. Šobrīd notiek diskusijas ar SPRK, un ceram, ka tuvākajā laikā nonāksim pie rezultāta.

Vēlos uzsvērt, ka atteikšanās no jaudas nav vienīgais risinājums, lai samazinātu maksu par elektrību. Viena iespēja ir apvienot vairākus pieslēgumus vienā, ja tas, protams, ir iespējams. Tad būs jāmaksā fiksētā maksa tikai par vienu pieslēgumu. Otrs variants ir pretējs - no kopējā pieslēguma atdalīt to daļu, kurā elektrība tiek izmantota tikai sezonāli. Piemēram, ja ir zemnieku saimniecība, tad vienu pieslēgumu saglabāt dzīvojamai mājai, kurā elektrība tiek lietota visu gadu, savukārt otru pieslēgumu paredzēt, piemēram, kaltei, jo tā tiks izmantota tikai pāris mēnešus gadā.

Vēl viena iespēja samazināt elektrības rēķinu, ko daudzi, šķiet, ir piemirsuši, ir izvērtēt elektrības tirgotāju piedāvājumus. Kopš Latvijā ir brīvais elektrības tirgus, mājsaimniecības un uzņēmumi var izvēlēties sev piemērotāko elektrības tirgotāju. Turklāt redzam, ka elektrības tirgotāji ir izsūtījuši piedāvājumus ar zemāku elektrības cenu nekā iepriekš.

- Situācijas tiešām ir daudzas un dažādas, un droši vien nav vienas receptes visiem gadījumiem. Kā klientam izvērtēt, kāds ir pareizākais risinājums?

- Esam daudz strādājuši un attīstījuši saziņas kanālus - klienti var zvanīt, rakstīt, informāciju iegūt uzņēmuma mājaslapā vai klientu portālā. Novembrī un decembrī organizējām arī klientu dienas reģionos kopumā deviņās pilsētās, par kurām klientiem ir liela interese. Tās apmeklē ne tikai juridiskās personas, kas ir šo pasākumu mērķauditorija, bet nāk arī privātpersonas. Ceru, ka visi saņem atbildes uz saviem jautājumiem.

Tāpat mūsu mājaslapā sadalestikls.lv ir vairāki kalkulatori, kas palīdz klientam saprast un izvēlēties atbilstošāko elektrotīkla pieslēguma jaudu. Viens kalkulators ātri un ērti ļauj salīdzināt rēķina izmaiņas pēc 1. augusta - klients var variēt ar pieslēguma jaudu, lai saprastu, kā mainās rēķins, izvēloties attiecīgas jaudas pieslēgumu. Atsevišķs kalkulators ir mājsaimniecībām un atsevišķs - juridiskām personām. Tādā veidā ir vieglāk izdarīt secinājumus, vai ieguvums, ko dod jaudīgāks pieslēgums, ir tā vērts. Tāpat mājaslapā ir izvietots slodzes aprēķina kalkulators, kas ļauj novērtēt, cik jaudīgs pieslēgums ir vajadzīgs, zinot, kādas elektriskās ierīces tiek vai tiks lietotas.

- Tiem klientiem, kuriem ir tā sauktie tukšie vai nulles patēriņa pieslēgumi, maksu par sadales pakalpojumiem ir vienkārši aprēķināt arī bez kalkulatora, jo tā ir vienāda ar tarifa fiksēto daļu. Vai jaunais tarifs ir mudinājis kādu klientu atteikties no pieslēguma, ko vispār nelieto?

- Latvijā bija aptuveni 120 000 tā saukto tukšo pieslēgumu, kuros elektrība netiek lietota nemaz vai ļoti maz. Šā gada laikā klienti ir atteikušies no aptuveni 7000 tukšajiem pieslēgumiem. Taču tas nenozīmē, ka mēs uzreiz steidzamies demontēt infrastruktūru. Mēs vērtējam situāciju un, plānojot elektrotīkla atjaunošanu vai rekonstrukciju, vienmēr izsveram, vai investīcijas jāiegulda visa elektrotīkla rekonstrukcijā vai nē. Ja tik jaudīgs elektrotīkls konkrētā vietā vairs nav nepieciešams, attiecīgi jāiegulda mazākas investīcijas šī elektrotīkla atjaunošanā un izbūvē. Līdz ar to līdzekļus Sadales tīkls var izmantot efektīvi, paaugstinot elektroapgādes drošumu un kvalitāti vietās, kur tas savukārt ir nepieciešams.

Svarīgākais, ko deva izmaiņas sadales tarifu struktūrā, ir tas, ka tika likvidēta vēsturiski izveidojusies netaisnība, kad daļa klientu vispār nepiedalījās elektrotīkla uzturēšanā, jo viņi elektrību nelietoja. Taču elektrotīkls, tajā skaitā līnijas, transformatori un citi elementi, tika izbūvēts un elektrības piegāde tika nodrošināta arī uz tukšajiem pieslēgumiem, tāpat bija jāatjauno elektrība bojājumu gadījumos, un par to maksāja citi. Ar jauno sadales tarifa struktūru šī netaisnība ir novērsta.

- Ja Latvijā joprojām ir 113 000 pieslēgumu, kuri nelieto elektrību, bet ir gatavi maksāt par pieslēguma saglabāšanu, varbūt attiecība starp fiksēto un mainīgo daļu nav īsti pareiza?

- Kā jau teicu, klienti ir dažādi, un, ja vienam 1,50 eiro mēnesī par pieslēgumu ir maza summa, tad citam tas atstāj iespaidu uz kopējo budžetu. Tāpēc katrs klients var izvēlēties piemērotāko - atteikties no pieslēguma, ko viņš nemaz neizmanto, vai arī nē un maksāt fiksēto maksu par pieslēgumu, zinot, ka elektrība vienmēr objektā būs.

Manuprāt, Sadales tīkla izstrādātais un SPRK apstiprinātais variants, kur fiksētā maksa veido aptuveni 30-40% no kopējās maksas, ir optimāls. Mēs ņēmām vērā gan Latvijas situāciju, gan arī ārvalstu pieredzi. Arī prakse pierāda, ka pie šāda modeļa klientiem ir motivācija kaut ko mainīt.

- Vai ir radušies arī jauni klienti?

- Pēdējo trīs gadu laikā jaunu klientu aktivitāte ir bijusi vienāda. Šogad aptuveni 7500 klientu ir pieprasījuši jaunus pieslēgumus vai palielinājuši jaudas. Mūsu mērķis ir arī ar savu darbību veicināt biznesa attīstību Latvijā, un jaunais modelis ir vērsts tieši uz to. Jauna elektrības pieslēguma izveides process nākotnē būs ātrāks un lētāks.

***

UZZIŅAI

Jaunā sadales tarifa struktūra no 1. augusta

Mājsaimniecībām ar vienas fāzes elektrotīkla pieslēgumu

• fiksēta maksa par pieslēgumu 1,50 eiro (ietverot PVN) apmērā

• maksa par elektroenerģijas piegādi atbilstoši patērētajām kilovatstundām samazināta par 22%

Juridiskiem klientiem

• fiksēta maksa atkarībā no pieslēguma jaudas

• maksa par elektroenerģijas piegādi atbilstoši patērētajām kilovatstundām samazināta par 10 līdz 25%



Svarīgākais