Valsts kontroles ziņojumā redzams, ka pērn satiksmes ministrs Kaspars Briškens no ziņojuma valdībai par finansējumu “Rail Baltica”licis izņemt sadaļu par būvniecības izmaksu indeksāciju Rīgas staciju izbūvē, vēsta LTV raidījums “de facto”.
Par vilcienu no Skandināvijas uz Eiropas vecajām valstīm sāka runāt jau turpat pirms desmit gadiem - toreiz tā šķita utopija, bet sapņot jau nevienam neaizliegsi.
"Viens cilvēks šajā projektā neko noslēpt nevar. Ja es kaut ko Latvijā būtu noslēpis premjeram, tad viņš to būtu uzzinājis Lietuva vai Igaunijā. Manā gadījumā mēs par visiem šiem jautājumiem runājām un nekā slēpjama tur nav, drīzāk redzam bailes no atbildības," TV24 raidījumā "Preses klubs" saka satiksmes ministrs (2019-2022), partijas JKP biedrs Tālis Linkaits.
Dzelzceļa projekta "Rail Baltica" Saeimas parlamentārās izmeklēšanas komisija par priekšsēdētāju vienbalsīgi ievēlēja opozīcijas deputātu Andri Kulbergu (AS).
Latvijai jāpiedraud Eiropas Komisijai, ka mēs atpirksimies no “Rail Baltica” ar dzelzceļa jaunbūvēs jau ieguldītās naudas atdošanu, lai Eiropa nobītos un piekristu finansēt “Rail Baltica” sadārdzinājumu 8 miljardu eiro apmērā.
Starptautiskās "Rail Baltica" dzelzceļa līnijas pirmās projekta kārtas izmaksas Baltijā var sasniegt 15,3 miljardus eiro, no tiem Latvijā 6,4 miljardus eiro, savukārt kopējās projekta izmaksas Baltijā var sasniegt 23,8 miljardus eiro.
Saeimas Publisko izdevumu un revīzijas komisija otrdien nolēma, ka par dzelzceļa projektu "Rail Baltica" atbildīgajām institūcijām līdz septembra sākumam komisijai jāsniedz ziņojums par projekta īstenošanas gaitu.
Bijušais satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP) neļāva pilnvērtīgi informēt valdību par dzelzceļa "Rail Baltica" projekta izmaksu pieaugumu, aģentūrai LETA pauda Satiksmes ministrijas (SM) pārstāvji.
Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) saredz iespējamus valsts amatpersonai noteikto ierobežojumu pārkāpumu riskus, ja bijušais satiksmes ministrs, pašreizējais Saeimas deputāts Jānis Vitenbergs (NA) tiks apstiprināts darbam "Rail Baltica" parlamentārās izmeklēšanas komisijā, aģentūra LETA uzzināja KNAB.
Pilnā apmērā dzelzceļa "Rail Baltica" projekts līdz 2030.gadam nebūs uzbūvēts nevienā Baltijas valstī, otrdien intervijā TV3 raidījumam "900 sekundes" sacīja "RB Rail" valdes priekšsēdētāja vietniece Kitija Gruškevica.
Partijai "Progresīvie" šķiet nepieņemama bijušā satiksmes ministra, pašreizējā Saeimas deputāta Jāņa Vitenberga (NA) virzīšana darbam "Rail Baltica" parlamentārās izmeklēšanas komisijā no Nacionālās apvienības (NA) puses, intervijā Latvijas Radio sacīja "Progresīvo" Saeimas frakcijas priekšsēdētājs Andris Šuvajevs.
Latvijas patiesos nodomus “Rail Baltica” naudas apgūšanā jau sen kā atklājusi “Neatkarīgās” 2017. gada 2. novembra publikācija ““Rail Baltica” būs vismaz tramvajs no Rīgas uz lidostu”. Lietuva tajā paša laikā cerēja izmānīt Eiropas Savienības naudu, lai “Rail Baltica” vietā uzbūvētu Eiropas standarta sliežu ceļu no Viļņas uz Poliju. “Rail Baltic” oficiālo līniju noturēt kādu laiku vienatnē centās Igaunija, taču arī tā tagad dekorē Tallinu pēc Rīgas parauga.
Ikviens būs redzējis “Rail Baltica” projekta reklāmas rullīti, kurā glīti, moderni vilcieni plūdeni pārvietojas pa Baltijas valstu laukiem un futūristiska dizaina stacijām. Iespaids pārliecinošs. Apburoša animācija, kurai nav iespējams pretoties. Pusotrā stundā Tallinā. Vakarā iesēdies vilcienā un no rīta jau esi Berlīnē.
Šī nedēļa “Rail Baltica” projektam bija kā pāri ejošs virpuļviesulis. Tagad ir skaidri zināms, ka visās trīs Baltijas valstīs projekts tikai pirmā kārta vien izmaksās vairāk nekā 15 miljardus eiro (viss projekts - vairāk nekā 23 miljardi), un nevienai no valstīm šādas naudas nav. Latvijai kopējā summa aplēsta uz 9,6 miljardiem eiro, bet pirmā posma kopējās izmaksas varētu būt ap sešiem miljardiem.
Vēl daudz nezināmo ir, kas tālāk notiks ar vērienīgo ātrvilciena trases Rail Baltica būvniecību. Beidzot arī projekta ieviesēji oficiāli nosaukuši pirmā posma izmaksas. Tas ir četras reizes dārgāk par plānoto. Kaut valdība otrdien vienojās, ka Rail Baltica dzelzceļa līnijai jāiet cauri galvaspilsētai, jautājumi par to, kur ņemt naudu kaut vai iesāktajiem darbiem - Centrālās stacijas pabeigšanai un stacijai lidostā ‘Rīga”, atlikti par vairākiem mēnešiem, ziņo "Nekā personīga"
Ģenerālprokuratūrā jau 3.jūnijā sākta pārbaude par to, ka par projekta "Rail Baltic" ieviešanu atbildīgās amatpersonas nesaskaņoti uzņēmušās saistības pret valsts budžetu, noslēdzot līgumus par būvdarbiem Rīgas dzelzceļa tilta, uzbēruma un Centrālās pasažieru stacijas kompleksa apbūvei un "Rail Baltica" stacijas un saistītās infrastruktūras Rīgas lidostā īstenošanai.
“Rail Baltica” projektā iecerētais vilciens no Rīgas līdz Tallinai ar zemu “oglekļa pēdu” mūs aizvizinās 104 minūtēs par 34 eiro; līdz 2046. gadam “Rail Baltica” apkalpos 51,7 miljonus pasažieru un 10,9 miljonus tonnu kravu – apgalvots Satiksmes ministrijas atbildēs uz “Neatkarīgās” jautājumiem par “Rail Baltica” ekonomisko pamatotību.
“Pašlaik nav kārtīga saimnieka “Rail Baltica” īstenošanai”, “Valdība nav iestāde, kas apmaksā rēķinus”, “Premjere Siliņa parāda nostāju – vēlas skaidru atbildību”, “Tā kā līdz šim – turpināt nevēlos” – lūk, virsraksti dažādos plašsaziņas līdzekļos. Visbeidzot, uzstājoties Saeimas ārkārtas plenārsēdē ar atskaiti par savas valdības paveikto, premjere sacīja vēsturiskus vārdus, ka “Rail Baltica” projekta pašplūsma ir beigusies.