Latvijā transportlīdzekļu īpašnieku obligātās civiltiesiskās atbildības (OCTA) apdrošināšanas cenas turpinās pamazām augt, taču tik straujš kāpums kā pēdējā laikā vairs nebūs, pauž Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins.
Lai mazinātu zaudējumus, ko apdrošināšanas kompānijām radot obligātās transportlīdzekļa civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas (OCTA) sistēma, apdrošinātāji būtiski paaugstinājuši OCTA polišu cenas. Pēc Neatkarīgās aprēķiniem, atsevišķos segmentos cenas kāpušas pat par 85%.
Daļai autoīpašnieku, neskatoties uz pozitīvām izmaiņām risku izvērtēšanas sistēmas "Bonus-Malus" klasēs, šogad strauji augušas transportlīdzekļu īpašnieku obligātās civiltiesiskās atbildības (OCTA) cenas. Vienlaikus aptaujātie apdrošinātāji prognozē cenu kāpumu arī turpmāk.
Lai arī oficiālā motosezonas atklāšana šogad ieplānota vien 29.aprīlī, salīdzinoši siltie laikapstākļi sekmējuši to, ka motobraucēji jau šobrīd aktīvi iesaistās ceļu satiksmē. Diemžēl motobraukšanas sezonas sākuma statistika nav spoža - jau šobrīd reģistrēti 10 CSNg, kuros iesaistīti motobraucēji, un diemžēl ir jau viens bojāgājušais.
Arī nākamajā gadā transportlīdzekļu īpašnieku obligātā civiltiesiskās atbildības apdrošināšana OCTA varētu sadārdzināties par 5%, taču nozares zaudējumiem proporcionāls cenu lēciens nenotiks.
Tuvu ir mirklis, kad apdrošinātāji vairs nespēs paciest transportlīdzekļu īpašnieku obligātās civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas jeb OCTA segmenta radītos zaudējumus, sarunā ar žurnālistiem sacīja Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) valdes priekšsēdētājs un Latvijas Apdrošinātāju asociācijas vadītājs Jānis Abāšins.
Finanšu un kapitāla tirgus komisija (FKTK) prasa pārtraukt Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) tīmekļa vietnē piedāvāt iespēju autoīpašniekiem salīdzināt transportlīdzekļu īpašnieku obligātās civiltiesiskās atbildības (OCTA) cenas, aģentūrai LETA pavēstīja birojā.
Obligātās civiltiesiskās transportlīdzekļa apdrošināšanas (OCTA) atlīdzību par automašīnas remontu, ja apdrošinātais to vēlēsies saņemt naudā, no nākamā gada 1. janvāra plānots skaidrā naudā izmaksāt tikai 70% apmērā no apdrošinātāja aprēķinātās summas, atskaitot zaudējumu aprēķinā norādīto pievienotās vērtības nodokļa summu. Par šādiem grozījumiem likumprojekta 1. lasījumā nobalsoja Saeimas deputātu vairākums.
Latvijā autovadītāji ir gatavi atteikties no dažādiem papildu servisiem un apdrošinātāja piedāvātiem papildpakalpojumiem, lai saņemtu iespējami zemāko Obligātās civiltiesiskās transportlīdzekļu apdrošināšanas (OCTA) cenu, liecina Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja veiktais pētījums.
Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja LTAB) dati liecina, ka 2015. gada 12 mēnešos notikušo CSNg skaits, par kuriem ir iesniegti zaudējumu pieteikumi apdrošināšanas sabiedrībās, sastādīja 34 330, kas salīdzinājumā ar 2014. gada 12 mēnešiem ir palielinājies par 10,2%.
Pirmajā ceturksnī OCTA nesusi apdrošināšanas nozarei zaudējumus 818 000 eiro apmērā, kas ir par gandrīz piektdaļu vairāk nekā līdzīgā periodā pērn, kad zaudējumi bijuši 683 000 eiro. Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics pieļauj, ka likvidējamās apdrošināšanas akciju sabiedrības Balva nespēja pildīt savas saistības agri vai vēlu gulsies uz pārējo OCTA apdrošinātāju pleciem, kas savukārt var novest pie OCTA cenu līmeņa korekcijām.
2014.gadā par braukšanu bez OCTA sastādīti 10539* administratīvā pārkāpuma protokoli. “Kopējais autovadītāju skaits, kuri pārvietojas pa Latvijas ceļiem bez OCTA, ir apmēram 1%. Mūsu uzdevums ir cīnīties ar šiem neapzinīgajiem autovadītājiem, tādēļ jau no pērnā gada janvāra vidus Latvijā par braukšanu bez OCTA tiek piešķirti arī soda punkti, savukārt līdz ar fotoradaru parādīšanos uz mūsu valsts ceļiem, braukšanu bez OCTA fiksē arī šīs mērierīces” informē Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (turpmāk – LTAB) valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.
Obligātā civiltiesiskā transportlīdzekļu apdrošināšana (OCTA) jau vairākus gadus apdrošināšanas kompānijām Latvijā nes zaudējumus, pretstatā Igaunijai, kurā tā ir pelnoša nozare, un Lietuvai, kura arī šobrīd žonglē uz zaudējumu robežas.
Trīs gadu laikā – no 2011. gada marta līdz 2014. gada aprīlim – trīs mēnešu OCTA polises cena visām automašīnu svara grupām pieaugusi gandrīz divas reizes, liecina preču un pakalpojumu cenu salīdzināšanas portāla Gudriem.lv dati.
No 2013.gada marta līdz 2014.gada aprīlim obligātās civiltiesiskās apdrošināšanas (OCTA) polišu cena atkarībā no mašīnas svara pieaugusi par 5-12%, liecina preču un pakalpojumu cenu salīdzināšanas portāla "Gudriem.lv" dati.
Kopš brīža, kad stājās spēkā grozījumi pārkāpumu uzskaites punktu sistēmas piemērošanas noteikumos, soda punkti par braukšanu bez obligātās civiltiesiskās apdrošināšanas (OCTA) piešķirti jau 1800 autovadītājiem, atsaucoties uz Valsts policijas datiem informē Latvijas Transportlīdzekļu apdrošināšanas birojs (LTAB).
Eiropas Savienības tiesas lēmums ir noteicis, ka dalībvalstis nedrīkst ierobežot nemateriālo zaudējumu izmaksas griestus, kas būtu zemāki par OCTA likumā noteiktajiem kopējiem atbildības limitiem.
Lai samazinātu neapdrošināto skaitu un uzlabotu kopējo ceļu satiksmes drošību Ministru kabineta sēdē tika atbalstīti grozījumi pārkāpumu uzskaites punktu sistēmas piemērošanas noteikumos, kuri paredz, ka turpmāk par braukšanu bez OCTA un spēkā esošas tehniskās apskates tiks piešķirti 2 soda punkti par katru pārkāpumu.
OCTA nozarē būtiskākie 2013.gada notikumi ir apdrošināšanas AS "Balva" likvidācijas procesa sākšana un tās izslēgšana no Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) sastāva un OCTA nozares zaudējumi - lielākie pēdējo astoņu gadu laikā, informē LTAB.