Ministru kabinetā atbalstītajos grozījumos Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas jeb OCTA likumā, paredzot, ka OCTA turpmāk būs nepieciešama katram transportlīdzeklim, tomēr varētu veikt izmaiņas, pieļāva finanšu ministre Dana Reizniece-Ozola (ZZS).
Koalīcijas partneri šonedēļ vienojās, ka Saeima noraidīs valdībā atbalstītos grozījumus, kas paredz, ka OCTA jāiegādājas transportlīdzekļiem, kas tiek izmantoti, piemēram, lauksaimniecības darbos, bet netiek izmantoti ceļu satiksmē. Arī Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padomes valdes priekšsēdētājs Edgars Treibergs aģentūrai LETA sacīja, ka lauksaimnieki ir noskaņoti pret piedāvātajiem OCTA likuma grozījumiem.
Savukārt finanšu ministre norādīja, ka oktobrī tiks sasaukta konsultatīvā padome, kas pārrunās likuma grozījumos ietvertās normas. "Konsultatīvajā padomē mēģināsim saprast, vai likuma grozījumos ietvertās normas ir skaidras un samērīgās," atzina ministre.
F64
Reizniece-Ozola pieļāva, ka OCTA regulējumā varētu veikt izmaiņas, piemēram, mainīt prasības, kas attiecas uz apdrošināšanas termiņu u.c. iespējas.
Savukārt Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins aģentūrai LETA pauda nožēlu par attiecīgo koalīcijas lēmumu. "Mums žēl, ka emocionāli, neiedziļinoties un sasteigti politiskā līmenī ir pieņemts šāds lēmums. Ne jau velti Finanšu ministrija izstrādāja un citas ministrijas, tajā skaitā Zemkopības ministrija, Tieslietu ministrija, Labklājības ministrija utt. vairākkārtēji saskaņoja šīs izmaiņas. Cietušie un vainīgie nebūs aizsargāti un Latvija var uzrauties uz pārkāpuma procedūras. Tas nav to dažu desmitu eiro vērts, jo saprātīgākie zemnieki un mežinieki jau tagad OCTA savai tehnikai pērk," viņš sacīja.
Aģentūra LETA jau vēstīja, ka attiecīgo grozījumu mērķis ir nodrošināt satiksmes negadījumos cietušo personu aizsardzību arī tādos gadījumos, kad negadījums ir noticis ārpus publiskiem ceļiem.
Pēc LTAB iepriekš skaidrotā, grozījumi likumā attiektos uz tehniku, kas tiek izmantota darbam slēgtās teritorijās, pagalmos, pļavās, tīrumos, mežos, piemēram, lauksaimniecības tehnika, piekabes un citi transportlīdzekļi. Taču arī turpmāk OCTA apdrošināšana Latvijā nebūs jāiegādājas gadījumos, ja automašīna netiek izmantota.
Finanšu ministrijā aģentūrai LETA skaidroja, ka atbilstoši 2014.gada 4.septembra Eiropas Savienības (ES) Tiesa spriedumam direktīvā minētais jēdziens "transportlīdzekļu lietošana" aptver jebkādu transportlīdzekļa izmantošanu, kas atbilst šī transportlīdzekļa parastajai funkcijai, tādējādi šis jēdziens var attiekties arī uz traktora manevru saimniecības pagalmā, lai šķūnī novietotu piekabi, ar kuru šis traktors ir aprīkots.
ES Tiesa secināja, ka OCTA apdrošināšanai ir jāsedz zaudējumi, kurus ir izraisījis transportlīdzeklis, to lietojot, ciktāl tā lietošana atbilst transportlīdzekļa dabiskajai funkcijai. Ņemot vērā ES spriedumu, Finanšu ministrija izstrādāja atbilstošus grozījumus likumā.