OCTA polišu cenu lēcieni nav gaidāmi

© F64

Arī nākamajā gadā transportlīdzekļu īpašnieku obligātā civiltiesiskās atbildības apdrošināšana OCTA varētu sadārdzināties par 5%, taču nozares zaudējumiem proporcionāls cenu lēciens nenotiks.

Apdrošinātāji turpinās segt OCTA radīto iztrūkumu uz pelnošo produktu rēķina, lai saglabātu savu tirgus daļu. Klientam tas nāk par labu.

Jau nozares deviņu mēnešu peļņas un zaudējumu aprēķins liecina, ka OCTA sevi neatpelna. Prēmijās nozares uzņēmumi iekasējuši 35,5 miljonus eiro, atlīdzību prasībās izmaksājuši 31,5 miljonus. Taču, pierēķinot klāt atlīdzību noregulēšanas un darbības izdevumus, kā arī tehniskos tēriņus, veidojas zaudējumi 8,9 miljonu eiro apmērā. Tas ir par 21,7% vairāk nekā pērn. Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB) prognozē, ka gada kopējie rādītāji būs vēl sliktāki, sasniedzot pat 12 miljonus. Taču patērētājus no polišu cenu kāpuma sargā nozarē valdošā spēcīgā konkurence. «Neviens nav gatavs celt cenas uz savas tirgus daļas rēķina,» skaidro biroja konsultants Gints Lazdiņš. «Cietīs tālāk - cerībā uz treknāku gadu atnākšanu.» Tātad apdrošinātāji turpinās segt OCTA zaudējumus no KASKO apdrošināšanas ienākumiem. Bažas vienīgi izraisot fakts, ka arī šī apdrošināšanas veida rentabilitāte mazinoties.

Nedaudz tirgu ietekmē arī šogad pieaugušais satiksmes negadījumu skaits. Apdrošināšanas sabiedrībās un LTAB deviņos mēnešos iesniegti 33 334 zaudējumu pieteikumi, kas ir par 5,1% vairāk nekā pērn. Turklāt arī vidējais atlīdzības lielums pieaudzis par 5,17%, sasniedzot 901 eiro. Tas tādēļ, ka dārgāki kļuvuši gan auto remonta, gan medicīnas pakalpojumi.

Papildu tēriņus apdrošinātājiem radījis bankrotējušās kompānijas Balva patukšotais Garantiju fonds. Tas tagad atkal jāuzpilda, kas prasa papildu trešdaļmiljonu. Taču būtiskākā problēma, ka Garantiju fonds atšķirībā no agrākajiem gadiem vairs nespēj pats akumulēt līdzekļus. Savulaik tas, pārvērsts depozītos un vērtspapīros, pat pelnīja.

Attiecībā uz nākamo gadu apdrošinātāju satraukumi saistīti ar nemateriālo zaudējumu aprēķiniem, proti, pirmajās tiesu lietās varētu būt pieņemti galīgie lēmumi par apgādnieka, apgādājamā vai laulātā nāvi, sakropļojumu un invaliditāti. Tajā skaitā par traģisko gadījumu Čaka ielā, kur trolejbuss sabrauca sievieti ar bērnu.

Gints Lazdiņš spriež - ja runa būs par simt tūkstošiem, nozare to kaut kā piecietīs, taču, ja tiesa nemateriālo kaitējumu vērtēs miljona eiro vērtībā, tas OCTA tirgotājiem jau būs krietni problemātiskāk.



Svarīgākais