Traģiskais stāsts par Zviedrijā notikušo avāriju, kas vienai latviešu ģimenei atņēmusi apgādnieku, otrai – padarījusi viņu darbnespējīgu un abas atstājis faktiski bez jebkādas palīdzības, rosinājis diskusiju par OCTA likumā nepieciešamajām izmaiņām.
Apdrošināšanas sabiedrība ERGO Latvijā saņēmusi OCTA atlīdzību pieteikumu par ceļu satiksmes negadījumu Zviedrijā, kas aprēķināta vismaz 280 000 latu apmērā. Tā ERGO vēsturē pēdējo 15 gados kļūs par lielāko atlīdzību par OCTA negadījumu.
43% autovadītāju izvēlas iegādāties OCTA degvielas uzpildes stacijās (DUS) brīžos, kad tuvojas esošās OCTA beigu termiņš, noskaidrots apdrošināšanas sabiedrības ERGO un Statoil veiktajā pētījumā. Savukārt katrs ceturtais atzinis, ka OCTA iegādājies DUS, jo nav bijusi iespēja to izdarīt internetā.
Apdrošinātājiem šis gads ir iesācies neveiksmīgi. 1. janvārī Vācijā notika smags negadījums, kas izraisījis stīvēšanos apdrošināšanas kompāniju vidū, savukārt neuzmanīgajam autovadītājam visticamāk nāksies maksāt astronomiski lielu naudas summu.
Šā gada pirmajos deviņos mēnešos OCTA apdrošināšanas sektorā vērojams ārvalstīs notikušo negadījumu skaita būtisks pieaugums, salīdzinot ar pērnā gada šo pašu periodu. Tāpat vidējais atlīdzības izmaksas lielums par katru ārzemēs notikušo ceļu satiksmes negadījumu (CSNg) ir par 3,8% lielāks nekā vidējās atlīdzības lielums, kas tiek izmaksāts par Latvijā notikušajiem CSNg. Pēc "BTA Insurance Company" SE datiem vislielākais negadījumus skaits tiek reģistrēts Vācijā un Polijā. Smagi negadījumi fiksēti arī Lielbritānijā.
Saskaņā ar apdrošināšanas ERGO datiem, šobrīd vidēji katra sestā OCTA polise tiek iegādāta ar iespēju pēc iekļūšanas ceļu satiksmes negadījumā atlīdzību par nodarītajiem zaudējumiem transportlīdzeklim pieteikt nevis pie vainīgā apdrošinātāja, bet pie sava - ERGO. Turklāt zaudējumus var pieteikt par ceļu satiksmes negadījumiem, kas ir notikuši ne tikai Latvijā, bet arī Lietuvā un Igaunijā.
Ceļu satiksmes negadījumu skaits ar automašīnām, kurām nav bijusi transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības apdrošināšana (OCTA) pēdējos gados ir samazinājies. Ja 2009. gadā bija 618 negadījumi, kuros iesaistītajām automašīnām nav bijusi OCTA, tad 2010. un 2011. gadā šis skaits attiecīgi samazinājies uz 399 un 360.
Latvijas Profesionālo apdrošināšanas brokeru asociācija (PABA) atgādina, ka 2011.gada rudenī spēkā stājušās OCTA likuma (Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likums) izmaiņas cita starpā nosaka, ka kopš 2011./2012.gada ziemas, OCTA apdrošināšana obligāti ir jāveic vēl vienai transporta līdzekļu klasei, kurai tas līdz šīm nebija obligāti - mopēdu un skūteru īpašniekiem.
Lai novērstu situāciju, ka ceļu satiksmē piedalās transportlīdzekļi bez OCTA, tādējādi apdraudot citus satiksmes dalībniekus, Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB) nācis klajā ar ierosinājumu izņemt no satiksmes transportlīdzekļus, kuri pārvietojas bez OCTA.
Saeima šodien galīgajā lasījumā pieņēma grozījumus Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā, kas ievieš tiešo zaudējumu regulēšanas sistēmu.
Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB), balstoties uz datiem par noslēgto apdrošināšanas līgumu skaitu un to termiņu, kā arī izraisīto ceļu satiksmes negadījumu daudzumu, ir izveidojis statistiku, cik bieži vidēji Latvijas auto īpašnieki iekļūst ceļu satiksmes negadījumā (CSNg).
Šodien Saeima pirmajā lasījumā atbalstīja grozījumus OCTA likumā, kuri paredz, ka turpmāk cietušā transportlīdzekļa īpašnieks atlīdzību par zaudējumiem varēs saņemt pie sava apdrošinātāja. Ar grozījumiem OCTA likumā tiks ieviesta jauna norma, kura apdrošinātājiem ļaus veikt Tiešo zaudējumu regulēšanu (TZR) pēc brīvprātības principa, tādējādi liekot savā starpā konkurēt ne tikai ar piedāvātās OCTA polises cenu, bet arī sniegto pakalpojumu kvalitāti.
Izskatīšanai Saeimas komisijās nodoti grozījumi Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā, paredzot jaunu prasību par sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (OCTA) piemērošanu arī mopēdiem un specializētajiem tūristu transportlīdzekļiem.
Apdrošināšanas akciju sabiedrība "Seesam Latvia", balstoties uz ārvalstu sadarbības partneru prognozēm, izmaksu plānā rezervējusi atsevišķu pozīciju 1 000 000 eiro apmērā, kas varētu būt aptuvenā apdrošināšanas atlīdzības summa par Vācijā notikušu satiksmes negadījumu. Pirmo reizi OCTA vēsturē Latvijā ir runa par tik lielu iespējamo atlīdzību.
Autovadītājus par braukšanu bez OCTA polises vienas dienas laikā var sodīt vairākas reizes, ja pārkāpums fiksēts fotoradarā, pavēstīja Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojā (LTAB).
Pēdējo mēnešu laikā, Latvijas Transportlīdzekļa apdrošinātāju biroja (LTAB) rīcībā nonākusi informācija, ka ārvalstu apdrošinātājiem tiek iesniegtas viltotas izziņas, kuras saskaņā ar OCTA likumu LTAB izsniedz transportlīdzekļa īpašniekam par tā civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas vēsturi. Iegādājoties OCTA polisi viltotāji cenšas iegūt atlaidi, kas var sasniegt līdz pat 65 % no kopējās summas. Pēc LTAB rīcībā esošās informācijas, līdz ar straujo latviešu imigrāciju uz ārvalstīm, šādu krāpniecisku gadījumu skaits arvien pieaug, nelabvēlīgi ietekmējot apdrošināšanas sistēmas darbību un Latvijas valsts tēlu pasaulē.