Pagaidām transportlīdzekļu īpašnieku obligātās civiltiesiskās atbildības (OCTA) apdrošināšanas segments nevienā no Baltijas valstīm apdrošinātājiem nenes peļņu, intervijā atzina Lietuvas risku apdrošināšanas sabiedrības ADB "Gjensidige" ģenerāldirektors Marjus Junduls (Marius Jundulas).
"Nevienā Baltijas valstī ar šo segmentu pagaidām netiek gūta peļņa. Tas savukārt rada spiedienu rast risinājumus, kā izkļūt no šīs situācijas," sacīja Junduls un piebilda, ka daudzas Baltijas valstu apdrošināšanas kompānijas OCTA segmentā pēdējos gadus ir strādājušas ar milzīgiem zaudējumiem. Īpaši tas attiecas uz starptautisko kravu pārvadājumu segmentu, jo Rietumeiropas valstīs vidējā atlīdzība ir krietni augstāka nekā Baltijas valstīs. Tāpat ir pieaugušas remonta izmaksas, kā arī vidējā automašīnas vērtība.
Vienlaikus viņš atzīmēja, ka kopumā Baltijas valstīs apdrošināšanas polišu cenas ir zemas salīdzinājumā ar pārējām Eiropas valstīm, izņemot Rumāniju un Bulgāriju, kur ir vēl zemākas cenas. "Šobrīd apdrošināšanas kompānijas cenšas izdomāt arvien jaunus risinājumus, kā precīzāk aprēķināt polises cenu katram klientam. Līdz ar to vienam klientam cena var samazināties, bet otram - būtiski pieaugt. Kompānijas arvien vairāk cenšas izmantot pieejamos datus. Domāju, ka nākotnē klientiem tiks nodrošināti aizvien personalizētāki piedāvājumi," klāstīja Junduls.
Tāpat viņš norādīja, ka Baltijas valstīs pieaug atlīdzību pieteikumu skaits par morālo kaitējumu. "Vēsturiski šajā Eiropas daļā cilvēka dzīvība vai veselība ir tikusi novērtēta krietni zemāk nekā Rietumeiropā. Domāju, ka personai domātās atlīdzības tikai pieaugs, un tas, protams, varētu iespaidot cenas, kas savukārt tirgum varētu būt izaicinājums. Varam atsaukties uz Polijas piemēru, kur pirms kāda laika arī ļoti pieauga atlīdzību apjoms par morālo kaitējumu - tādēļ tirgus strādāja ar lieliem zaudējumiem. Šis jautājums ir ļoti rūpīgi jāizvērtē," uzsvēra "Gjensidige" ģenerāldirektors.
Raimonds Subatovičs/ F64 Photo Agency
Arī "Gjensidige" Latvijas filiāles vadītāja Ināra Meija norādīja, ka ļoti ilgu periodu OCTA segments strādājis ar zaudējumiem un līdz šim zaudējumi tika segti no citu apdrošināšanas veidu ieņēmumiem. "Tā kā konkurence ir visos apdrošināšanas veidos, pienācis laiks cenas koriģēt. Satiksmes negadījumu skaits palielinās, pakalpojumu cenas - no dīleriem, autoservisiem - aug. Cenu celšanu veicina ārējie apstākļi. Jā, ir klienti, kuriem polises cena ir dubultojusies. Mēs šobrīd ļoti precīzi rēķinām katram klientiem, cik satiksmes negadījumu bijis, kā klients ir ievērojis ceļu satiksmes noteikumus utt. Ir daudz riska faktoru, pēc kuriem vērtējam katru klientu, lai viņam piedāvātu atbilstošu produktu," klāstīja Meija.
Vienlaikus viņa arī uzsvēra, ka apdrošinātāji nav vienojušies par OCTA polišu cenu celšanu. "Par cenu celšanu vienojušies mēs neesam, to ir noteikuši finansiālie rezultāti. Mums ir jāatbild klientu priekšā un jāizmaksā atlīdzības, ja ir noticis ceļu satiksmes negadījums. Tirgus situācija un ārējie faktori veicināja cenu pieaugumu," teica "Gjensidige" Latvijas filiāles vadītāja.
Meija prognozēja, ka OCTA segmenta tehniskais rezultāts vēl šogad noteikti būs negatīvs. "Pozitīvs tas varētu kļūt nākotnē, taču domāju, ka vēl ne nākamajā gadā. Arvien vairāk pieaug atlīdzības, kas tiek maksātas par veselības traucējumiem. Mūsu klienti kļūst izglītotāki, zina, pēc kādiem ceļu satiksmes negadījumiem ir iespējams pieprasīt kompensāciju, kas tiek intensīvi darīts. Tas ir viens no iemesliem, kādēļ palielinās OCTA izmaksas," skaidroja "Gjensidige" Latvijas filiāles vadītāja.
Pēc Latvijas Transportlīdzekļu apdrošināšanas biroja sniegtās informācijas 2017.gada pirmajā pusgadā OCTA cena, salīdzinot ar tādu pašu periodu pērn, Latvijā fiziskajām un juridiskajām personām kopumā ir pieaugusi vidēji par 17%.
Lietuvas "Gjensidige" ir Norvēģijas vadošās apdrošināšanas kompānijas meitasuzņēmums, kas Baltijas valstīs darbojas vairāk nekā 10 gadu.
Jau vēstīts, ka 2016.gada nogalē tika pabeigta "Gjendige" pārrobežu apvienošanās, kurā Latvijas "Gjensidige Baltic" pievienota Lietuvas "Gjensidige". Pēc reorganizācijas Latvijā darbojas apdrošināšanas kompānijas filiāle.