NRA skaidro, vai zemniekiem uzspiedīs dārgās OCTA polises

© Ekrānšāviņš no avīzes

Valdības akceptētie grozījumi Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā paredz, ka transportlīdzekļu īpašniekiem turpmāk OCTA būs jāiegādājas ne tikai tad, ja transportlīdzekli izmanto ceļu satiksmē, bet arī tad, ja ar to pārvietojas pa tīrumiem, mājas pagalmu vai jebkuru citu vietu, kur iespējama transportlīdzekļa braukšana.

OCTA tāpat kā līdz šim nebūs jāpērk tad, ja auto, motocikls, traktors vai kāds cits transportlīdzeklis netiek izmantots. Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins precizē, ka jaunie grozījumi neattiecas, piemēram, uz motocikliem, kas laika apstākļu dēļ ziemā tiek nolikti garāžā, bet tie attiecas uz tehniku, kas tiek izmantota darbam slēgtās teritorijās, pagalmos, pļavās, tīrumos, mežos, piemēram, lauksaimniecības tehnika, piekabes u.c. transportlīdzekļi. «Ja ģimenes auto vai motocikls ziemā tiek novietots garāžā vai pagalmā un netiek lietots braukšanai, tad, līdzīgi kā iepriekš, OCTA nav jāiegādājas,» skaidro J. Abāšins.

Finanšu ministrijas Komunikācijas departamenta vecākā referente Zaiga Dziļuma uzsver, ka arī pēc grozījumu stāšanās spēkā tāpat kā līdz šim automašīnām, traktoriem, motocikliem vai citiem transportlīdzekļiem, ja ar tiem netiek braukts, OCTA nav jāiegādājas. Tomēr atšķirībā no pašreizējās kārtības OCTA būs jāiegādājas, ja ar transportlīdzekli pārvietojas kaut vai tikai pa saimniecības teritoriju, tīrumiem vai mājas pagalmu. Z. Dziļuma apstiprināja, ka OCTA būs vajadzīga pat tādā gadījumā, ja saimnieks vēlēsies izbraukt ar mašīnu no garāžas pagalmā, lai spēkratu nomazgātu. Tāpat OCTA būs jāpērk militārai tehnikai.

Par jauno kārtību visvairāk ir sašutuši zemnieki, kuriem līdz šim nebija jāiegādājas OCTA polises lauksaimniecības tehnikai, kas nepiedalās ceļa satiksmē. Uzliekot par pienākumu iegādāties OCTA polises visiem transportlīdzekļiem, kas tiek lietoti saimniecībā, zemniekiem jārēķinās ar papildu izdevumiem. Situāciju būtiski neatvieglošot arī likumā paredzētā 30% atlaide OCTA polisēm lauksaimniecības tehnikai, jo, kā Neatkarīgā jau rakstīja, pēdējā laikā būtiski pieaugušas OCTA polišu cenas. Lauksaimnieki pieļauj, ka prasība par obligātu OCTA iegādi transportlīdzekļiem, kuri pat neizbrauc uz ceļa, ir apdrošinātāju izlobēta.

Savukārt Finanšu ministrija jaunās izmaiņas skaidro, atsaucoties uz Eiropas Savienības tiesas spriedumu lietā C162/13. Izpētot šīs lietas materiālus, Neatkarīgā secināja, ka 2007. gada 13. augustā kādā Slovēnijas lauku saimniecībā ar piekabi aprīkots traktors, braukdams atpakaļgaitā, lai šķūnī novietotu piekabi, apgāza kāpnes, uz kurām bija uzkāpis D. Vnuks, kā rezultāta viņš nokrita. D. Vnuks cēla prasību 16 tūkstošu eiro apmērā pret apdrošināšanas sabiedrību Zavarovalnica Triglav, ar kuru traktora īpašnieks bija noslēdzis līgumu par obligāto apdrošināšanu. Apdrošinātājs atteicās maksāt, jo negadījums nebija noticis uz ceļa. ES tiesa lēma par labu prasītājam, jo attiecīgajā direktīvā minētais jēdziens transportlīdzekļu lietošana aptver jebkādu transportlīdzekļa izmantošanu, kas atbilst šī transportlīdzekļa parastajai funkcijai, tādējādi šis jēdziens var attiekties uz traktora manevru saimniecības pagalmā, lai šķūnī novietotu piekabi, ar kuru šis traktors ir aprīkots.

«Ļoti bieži dzirdam argumentu, ka, piemēram, specializētā lauksaimniecības tehnika praktiski nepiedalās ceļu satiksmē un tiek izmantota vienīgi lauku darbos. Tomēr arī lauku darbos vai pārvietojoties pa piemājas pagalmu, iespējams nodarīt bojājumus trešās personas mantai vai vēl ļaunāk - cilvēkiem. Tāpēc, pamatojoties uz ES tiesas spriedumu, bija nepieciešams precizēt konkrēto OCTA likuma pantu,» skaidro J. Abāšins.

Finanšu ministrija gan uzsver, ka OCTA iegāde ir transportlīdzekļa īpašnieka personīgā atbildība, bet gadījumā, ja tiek izraisīts CSN (tostarp ārpus publiskajiem ceļiem), tad cietušajam arvien ir tiesības saņemt zaudējumu atlīdzinājumu. OCTA esamības kontroli veiks tās pašas institūcijas, kas to ir darījušas līdz šim.

***

VIEDOKLIS

Augusts BRIGMANIS, ZZS Saeimas frakcijas priekšsēdētājs:

- Zaļo un zemnieku savienības (ZZS) Saeimas frakcija neatbalsta šonedēļ Ministru kabinetā akceptētos grozījumus Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā un aicina valdību nekavējoties pārskatīt normas attiecībā uz OCTA nepieciešamību arī transportlīdzekļiem, kuri nepiedalās ceļu satiksmē. Mums nav saprotami iemesli, kāpēc uzlikt papildu maksājumus tiem transportlīdzekļu vadītājiem, kuru spēkrati nepārvietojas pa autoceļiem. ZZS neatbalstīs OCTA piemērošanu arī attiecībā uz tiem transportlīdzekļiem, kuri tiek izmantoti, piemēram, tikai darbiem pagalmā, pļavā vai saimniecības ēkā, bet nepiedalās ceļu satiksmē. OCTA likuma grozījumi ir nepatīkams pārsteigums, par to nav bijušas diskusijas, un acīmredzot atsevišķi FM ierēdņi nav pietiekami iedziļinājušies jautājuma būtībā.



Latvijā

Latviešu nacionālo partizānu sīkstās un ilgās cīņas ar padomju okupantiem kopumā zināmas arī tiem, kuri par tām nav daudz interesējušies. Taču nupat kā bija atzīmējama 80. gadadiena vācu okupācijas zonā notikušai kaujai, kas “plašākā un ilgstošākā visā Latvijas nacionālās pretestības kustības vēsturē”.

Svarīgākais