Kultūrizglītības skolu pedagogi draud piketēt un streikot, uzzinot, ka viņiem jaunais modelis algu kāpumu neparedz. Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) mudina trūkstošo naudu – 7 miljonus eiro – meklēt Kultūras ministrijas (KM) budžetā, jo šīs mācību iestādes nav IZM pakļautībā. Savukārt KM norāda, ka naudas šim mērķim tai nav un pedagogu algas jāfinansē no viena avota, proti, IZM.
Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) darbu pie jaunā pedagogu algu modeļa ir beigusi. Šomēnes skolotāji jau varēs izrēķināt, cik liela summa ieripos viņu maciņā nākamajā mācību gadā, sola ministrs Kārlis Šadurskis. Daļai pedagogu (pirmsskolas, augstskolas) gan būs jāsamierinās ar neziņu, jo šobrīd viņiem nauda valsts budžetā nav atrasta.
Jaunais pedagogu atalgojuma modelis spiež pazemināt izglītības kvalitāti Pierīgā, jo liek veidot vēl lielākas klases, lai arī bērnu skaits tajās faktiski jau ir sasniedzis pieļaujamo maksimumu, šādu viedokli Latvijas Radio pauda Ādažu domes priekšsēdētājs, Pierīgas pašvaldību apvienības vadītājs Māris Sprindžuks (LRA).
Par jauno pedagogu algu modeli, kam jābūt skaidram detaļās jau šomēnes, nozarē strādājošajiem joprojām jautājumu ir vairāk nekā atbilžu. Pašreizējie aprēķini rāda, ka arī darba samaksas pieaugums daudzviet varētu būt pavisam niecīgs vai pat nebūt nemaz.
Latvijā pašlaik ir apmēram 12 000 skolēnu, kas apgūst speciālo vai iekļaujošo izglītību. Lai gan arvien vairāk bērnu ar īpašām vajadzībām apmeklē vispārizglītojošās skolas, nevis speciālās, tomēr bez nopietnām reformām šajā izglītības sektorā neiztikt. Diemžēl daudz kas šajā jomā vēl saglabājies no padomju gadiem, kad šādus bērnus norobežoja no sabiedrības īpašās iestādēs dziļos laukos.
Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) cer ietaupīt vairākus miljonus eiro, pārkreditējot sporta būvēm saņemtos kredītus, kā arī atbrīvojoties no tai neraksturīgām funkcijām.
Jaunais pedagogu algu modelis nenovērsīs nevienlīdzību darba samaksā. Būs skolotāji, kas neko neiegūs, un daļa pat zaudēs, proti, darbu, bažījas nozarē strādājošie, iepazīstoties ar jauno modeli, ko vakar prezentēja Izglītības un zinātnes ministrija (IZM). Tā arī nenoliedz: skolu tīkls būs jāoptimizē, un līdz ar to neizbēgami saruks skolotāju skaits.
No 27 Eiropas Savienības fondu (2014.–2020. gadam) finansētām zinātnes, vispārējās, augstākās, profesionālās izglītības programmām Izglītības un zinātnes ministrijai (IZM) šobrīd izdevies apstiprināt sešas jeb 18%: zinātnes jomā – divas, augstākajā izglītībā – vienu, vispārējā – trīs, profesionālajā – nevienu.
2000.–2014. gadā Latvijā ir slēgtas 250 skolas. 2014./2015. mācību gada sākumā visā Latvijā kopumā 824 vispārizglītojošās skolās mācījās 209,7 tūkstoši skolēnu, kas ir par 19,4 tūkstošiem mazāk nekā 2010./2011. mācību gadā. Tiesa, vislielākais kritums pēdējo 15 gadu laikā ir bijis tieši krievu valodas skolās, kur bērnu skaits sarucis teju uz pusi.
Latvijas Zinātņu akadēmiju (LZA) arī nākamos četrus gadus turpinās vadīt līdzšinējais tās prezidents Ojārs Spārītis. Pavasara pilnsapulcē viņš izteica cerību, ka pārmaiņas zinātnē virzīsies pozitīvā gultnē, un arī izglītības un zinātnes ministrs Kārlis Šadurskis apliecināja gatavību rast papildu līdzekļus, lai tā notiktu, uzsverot, ka augstākajai izglītībai un zinātnei kopumā vajadzīgs vēl 31 miljons eiro.
Idejai par mācību gada pagarināšanu nebūtu jābūt Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) prioritātei, uzskata Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības (LIZDA) priekšsēdētāja Inga Vanaga
Uzticības kredītu izglītības un zinātnes ministram Kārlim Šadurskim (V) Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrība (LIZDA) pašlaik dod avansā, aģentūrai LETA norādīja LIZDA priekšsēdētāja Inga Vanaga.
Pedagogu algu modelim jūnija beigās jābūt izstrādātam un iesniegtam valdībā. Šobrīd šim mērķim jāaprobežojas ar deviņiem miljoniem eiro, bet turpmāk mērķdotācijas palielinājumam varēs pieskaitīt to naudu, kas panākta no skolu tīkla optimizācijas. Tāpat jāpanāk pirmsskolas pedagogu algu paaugstinājums un slēgto skolu darbinieku sociālā spilvena nodrošinājums, pēc tikšanās ar nozares arodbiedrību žurnālistus informēja izglītības un zinātnes ministrs Kārlis Šadurskis.
Nozares arodbiedrība un pedagogi mudina pasteidzināt procesu, kas nu jau kopš pērnā gada ir iestrēdzis, jo pašlaik «neviens neko nezina». Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) vadība sola skaidrību par jauno pedagogu algu modeli viest jau šā mācību gada beigās.
Šobrīd pedagogu arodbiedrība pilnveido alternatīvo algu modeli, kuru plāno jau tuvākajā laikā prezentēt Izglītības un zinātnes ministrijai (IZM). To ieviešot, tiktu samaksāts par visiem skolotāju pienākumiem, ņemot vērā arī skolēnu skaitu.
Plānots, ka jau šonedēļ beidzot tiks apstiprināta jaunā valdība, kuras vadībā varētu stāties Māris Kučinskis. Jaunajā Ministru kabinetā notiks arī neliela kadru maiņa, jo daži ministri zaudēs savus amatus, daži- piedzīvos rokādi, bet daži- būs jaunpienācēji, tostarp potenciālais izglītības nozares vadītājs Kārlis Šadurskis.