Jauna informācija par lidmašīnu, kas nosēdās labības laukā; skaidro eksperti

© Scanpix

12. septembrī aviokompānijas "Ural Airlines" lidmašīna "Airbus A320" veica ārkārtas nosēšanos kviešu laukā netālu no Novosibirskas. Lidmašīna bija ceļā no Sočiem uz Omsku. Plkst. 04:43 (pēc Maskavas laika), sākot nolaišanos lidostā "Centraļnij", apkalpe ziņoja par problēmām ar vienu no šasiju hidrauliskajām sistēmām. Tika nolemts precīzāku informāciju uzgaidīt gaisā, tomēr pēc Omskas lidostas darbinieku sniegtās informācijas par nosēšanās joslas garumu, apkalpe nolēma lidot tālāk uz alternatīvu lidlauku Novosibirskā, raksta "The Insider".

Ekipāžai izdevās ievilkt šasiju, taču šasijas durvis palika pusatvērtas. Neaizvērtās durvis palielina degvielas patēriņu par 15%, un hidrauliskās sistēmas kļūme palielināja degvielas patēriņu vēl par 10%. Drīz vien piloti ziņoja par avārijas situāciju ar degvielu - tās bija palicis vien 46 minūšu lidojumam. Tika nolemts manuāli izlaist šasiju un nolaisties labības laukā netālu no Kamenkas ciema. Tobrīd līdz alternatīvajam lidlaukam bija palikiši vien 190 km, sacīja "Ural Airlines" vadītājs Sergejs Skuratovs. Viņš atzīmēja, ka pēc vienas hidrauliskās sistēmas atteices, bez kuras palielinās nosēšanās distance, komandieris pieņēma saprātīgu lēmumu doties uz alternatīvu lidlauku Novosibirskā, jo skrejceļš tur ir par 500 metriem garāks.

Tajā pašā laikā, kā atzīmē aviācijas eksperts un pilots Deniss Okans, pagaidām tie ir tikai Skuratova vārdi.

«Šobrīd plaši izplatītais viedoklis, ka apkalpe nolēma lidot uz Novosibirsku, jo tur ir garāks skrejceļš, ir balstīts uz aviokompānijas ģenerāldirektora teikto, kas šo informāciju nepadara nepārprotami ticamu. Apkalpes sarunu ierakstā šādu ziņojumu nav.”

Turklāt, kā atzīmē "The Insider" eksperts, lidmašīna lidoja zemajā ešalonā ar atvērtām šasijas durvīm.

“Lidmašīna lidoja nevis kreisēšanas augstumā, bet gan daudz zemāk. Jo zemāks augstums, jo siltāks ir gaiss, un tam ir mazāks blīvums. Līdz ar to samazinās reaktīvā dzinēja vilce, kas arī palielina degvielas patēriņu, papildus degvielas patēriņū palielināja stiprais pretvējš, neievilktās šasijas durvis un neievilktā spārnu mehānika. ”


Sākotnēji daudzi cilvēki kā iespējamo avārijas nosēšanās cēloni minēja hidraulikas zudumu, taču šķiet, ka visa problēma ir saistīta ar degvielas patēriņu. Kā atzīmēja Krievijas civilās aviācijas pilots, pirmās klases pilots, "Airbus A320" kapteinis Andrejs Ļitvinovs, 2023. gada pirmajā pusē pasaulē konstatēti 15 hidrauliskās sistēmas atteices gadījumi. Visas lidmašīnas aizlidoja līdz lidlaukam un droši nolaidās. “Hidrauliskās sistēmas kļūme nav iemesls, lai nolaistos labības laukā, jo pastāv trīs sistēmas, viena elektriskā. Iemesls ir degvielas trūkums,” raksta Ļitvinovs.

Deniss Okans atzīmē, ka šādi defekti simulatoros tiek regulāri izspēlēti, un ekipāžas precīzi zina, kā mainās degvielas patēriņš.

"Bet ir viens mazs svarīgs "bet". Pēc maniem novērojumiem, visas (vai lielais vairums) apmācības ir saistītas ar nosēšanos izlidošanas lidlaukā. Vai arī, ja scenārijs tika uzbūvēts īpaši unikālā aviokompānijā, lidlaukā, kas atradās netālu. Vispār mūs māca lidot tuvu - pretējā gadījumā treniņu laiks tiks izniekots, ja lidosim uz alternatīvu vairāk nekā stundu.
Attiecīgi ekipāžas apzinās, ka nestandarta situācijās degvielas patēriņš palielinās un ar to ir jārēķinās, taču tikai teorētiski. Praksē un apmācībā tikai daži cilvēki par to kādreiz iedomājās.

Aviokompānijai tagad ir jāatbild uz diviem galvenajiem jautājumiem:

Vai lidmašīnas pilots pareizi aprēķināja nosēšanās attālumu Omskas lidostā?
Vai viņš, aprēķinot atlikušo degvielu, ņēma vērā degvielas patēriņa pieaugumu par 25%, kad nolēma doties uz citu lidlauku 595 km attālumā no Omskas?
Federālās gaisa transporta aģentūras izmeklēšanai vajadzētu sniegt nepārprotamas atbildes uz šiem jautājumiem. Tikmēr aviācijas eksperti aicina atlikt apkalpes apbalvošanu, lai neatkārtotos situācija ar to pašu aviokompāniju "Airbus A321-211" nosēšanos kukurūzas laukā 2019. gadā. Atcerēsimies, ka situāciju ātri izplatīja mediji, un Vladimirs Putins, pirms tika veikta izmeklēšana, kameru priekšā apbalvoja pilotus ar medaļām. Drīz par viņu varonību tika uzņemta filma. Vēlāk daudzi aviācijas eksperti bija vienisprātis, ka piloti lidojuma laikā pieļāvuši vairākas nopietnas kļūdas. Jo īpaši, pēc Andreja Ļitvinova teiktā, pilots neievilka šasiju, kad putni ietriecās vienā no dzinējiem un to sabojāja. Turklāt A321 ar pilnu degvielas tvertni nevar lidot ar vienu dzinēju.

Svarīgākais