DZĪVESSTILS: Mal­nūs wylku ne­vē­rī­gais šarms Dzyndros

ĢI­ME­NE PIL­NĀ SA­STĀ­VĀ. «No purn­ga­la līdz as­tes ga­lam iz­mē­rot, mū­su Ki­pišs ir pus­ot­ru met­ru garš,» sa­vu su­ni rak­stu­ro Ju­mis. Tēvs un mā­te pie­krīt © Leonīds Gusevs

Esot Mal­tas pus­ē un ie­ejot Dzyndru sēts­vi­dū, kur sa­vā au­to­no­ma­jā pa­sau­lī­tē dzī­vo un ne­pār­trauk­ti ra­da di­vas spil­gtas un ra­do­šas per­so­nī­bas – Vēs­ma un Aivars Uš­pe­ļi –, ne­pa­met sa­jū­ta, ka pēk­šņi esi no­kļu­vis vi­dus­lai­kos... Var­būt ti­kai vie­nu se­kun­des simt­da­ļu gal­vā pa­vīd ķe­ce­rī­ga do­ma: sak’, tā ne­ko mār­ke­tin­ga triks: iz­tai­sī­ju­šies tie māk­sli­nie­ki ne pa jo­kam, ti­ca­mi ie­ju­tu­šies un pār­lie­ci­no­ši spē­lē sa­vas lo­mas vis­iem tiem in­te­re­sen­tu ba­riem par prie­ku un pa­tik­ša­nu, kas gan in­di­vi­du­āli, gan ko­lek­tī­vi brauc, lai re­dzē­tu, kā top māk­sla, bet tū­līt jau nāk ap­skaid­rī­ba – nē, te viss ir īsts un no­tiek pa īs­tam!

 

Viņš, Aivars Uš­pe­lis – viens no vai­rā­kās pa­au­dzēs sla­ve­nās pod­nie­ku dzim­tas ko­ka jaun­āka­jiem at­za­riem, sa­va ce­ļa gā­jējs, vien­mēr pa­ma­nāms sav­da­bis. Vi­sus pod­nie­ka ama­ta pa­ma­tus, kni­fus un no­slē­pu­mus ap­gu­vis no ve­cā ka­lu­ma pod­nie­kiem Uš­pe­ļiem – no vec­tē­va An­to­na, no tē­va, no on­ku­ļiem Vik­to­ra un Pē­te­ra. Jau pie­cu ga­du ve­cu­mā no mā­la vei­do­jis pats sa­vus svil­pau­nie­kus, nau­das krā­tu­vī­tes, sta­bu­les, ko no­puš­ķo­jis ar tau­tu mei­tām, tau­tu dē­liem, ne­bēd­nī­giem mu­zi­kan­tiem un pa­sa­ku tē­liem. Pie­ņe­mo­ties prā­tā, gud­rī­bā un va­rē­ša­nā, Aivars nav bai­dī­jies at­teik­ties no Lat­ga­les pod­nie­kiem rak­stu­rī­gās gla­zū­ru krā­sai­nī­bas, priekš­ro­ku do­dot ļo­ti at­tu­rī­gai mā­la da­bis­ka­jai plas­ti­kai un pie­ti­cī­gai to­ņu gam­mai, ko var pa­nākt ti­kai ar svē­pē­ša­nu. Kopš se­vi at­ce­ras, in­te­re­sē­jas par vēs­tu­ri: tas mu­di­nā­jis aiz­rak­ties līdz paš­iem ke­ra­mi­kas ra­ša­nās pirm­sā­ku­miem un šo at­klās­mi at­tīs­tīt sa­vā ra­do­ša­jā rok­rak­stā. In­te­re­se par dzī­vi se­nat­nē dro­ši vien bi­ju­si dzi­nu­lis pa­stip­ri­nā­ti in­te­re­sē­ties, pie­mē­ram, par vi­dus­lai­kiem un vi­kin­giem, aiz ko Aiva­ru gan­drīz vien­mēr var re­dzēt te ģēr­btu vi­kin­giem rak­stu­rī­gi iz­šū­tā ģēr­bā, te vi­ņā var sa­zī­mēt iz­teik­ti brī­vu un ne­at­ka­rī­gu pa­sau­les pil­so­ni.

Vi­ņa, Vēs­ma Uš­pe­le – glez­no­tā­ja, ku­rai jau bi­ju­šas vai­rāk ne­kā 40 per­so­nāl­iz­stā­des un ku­ras dar­bi trā­pī­gi rak­stu­ro vi­ņu pa­šu: pa­ma­tī­gi, ko­ši un krā­sai­ni, ta­pu­ši ar pla­šu vē­rie­nu, uz­drīk­stē­ša­nos un lie­lu pār­lie­cī­bu. Ta­ču Vēs­mai nav svešs arī māls – rei­zēs, kad vien­kār­ši ne­glez­no­jas, vi­ņa ko­pā ar Aiva­ru ņe­mas ar mā­liem, un at­kal top kas sav­dabs. Jau­tā­ta, kas vi­ņa ir vai­rāk – glez­no­tā­ja vai ke­ra­mi­ķe, Vēs­ma mir­kli pa­do­mās, tad teiks: es­mu pod­nie­ka sie­va, ar to ir pa­teikts viss!

 

Mal­nūs wylku te­ri­to­ri­jā

Pir­ma­jā mir­klī mul­si­na prāvs uz­raksts virs sen­lie­tu un māk­sli­nie­ku ga­ta­vo dar­bu eks­po­zī­ci­jas na­mi­ņa dur­vīm – Malny Wylky... Tas ir mū­su abu ra­do­šās dar­bnī­cas no­sau­kums, skaid­ro Aivars, bet vai­cāts, kā­pēc tie­ši vil­ki, viņš, smiek­lu vel­ni­ņiem acīs jaut­ri dan­co­jot, ne­bēd­nī­gi at­teic: «Nu, kai! Sā­tā pī­jau­ceits vylks pret so­ve­jīm var byut lobs, a pret sve­šim jys vīn­mār zū­bus pa­ro­dēs (Nu kā! Sē­tā pie­ra­di­nāts vilks pret sa­vē­jiem var būt labs, bet pret sve­šiem viņš vien­mēr zo­bus pa­rā­dīs)!» Vēs­ma vī­ra sa­cī­to pa­pil­di­na: «Tā kā abi ar Aiva­ru pil­nī­gi no­piet­ni aiz­rau­ja­mies ar vi­dus­lai­ku pār­cel­ša­nu uz mūs­die­nu dzī­ves īs­te­nī­bu, vie­nā brī­dī no­nā­cām pie se­ci­nā­ju­ma, ka vi­dus­lai­kos ta­ču ne­bi­ja mums zi­nā­mā al­fa­bē­ta, tā­tad bi­ja jā­do­mā – kā mēs pa­rak­stī­si­mies uz sa­viem mā­lā vei­do­ta­jiem dar­biem. Do­mā­jām, ka­mēr iz­do­mā­jām – kā­pēc gan tas ne­va­rē­tu būt vil­ka pē­das no­spie­dums?! No tā ra­dās arī dar­bnī­cas no­sau­kums.»

 

Ne­vē­rī­gi māk­sli­nie­cisks šarms

Jā­teic, ka Aivars ir ne ti­kai ar ta­lan­tu ap­vel­tīts mūs­die­nu Lat­ga­les ke­ra­mi­ķis, kas ak­tī­vi po­pu­la­ri­zē tā sau­kto mel­no ke­ra­mi­ku un pie­rā­da, ka mā­la iz­strā­dā­ju­miem var būt no tra­di­ci­onā­li pie­ras­ta­jiem at­šķi­rī­gas for­mas. Viņš ir arī pras­mīgs ko­ka­mat­nieks un vē­rīgs aina­vas māk­sli­nieks. Kat­ra vie­ta Dzyndrās (dzyndra – tā lat­ga­lis­ki sauc rū­su, ko pie­vie­no ke­ra­mi­kas gla­zū­rai) ir it kā šķie­ta­mi ne­vē­rī­gi, bet ar ne­pār­pro­ta­mu šar­mu un ap­zi­nā­ti vei­do­ta, ta­ču tas da­rīts ļo­ti ne­uz­krī­to­ši. Me­žai­nei, kas ie­skauj sēts­vi­du, at­ka­ro­tā te­ri­to­ri­ja ie­zī­mē­ta ar tū­ju stā­dī­ju­mu rin­du, tau­tā sau­ktie dzī­vī­bas ko­ki pla­ša­jā te­ri­to­ri­jā daudz­viet sa­stā­dī­ti kā at­se­viš­ķi so­li­te­rau­gi. Ko­šu ak­cen­tu stā­dī­ju­mu daudz­vei­dī­bā ie­zī­mē etiķ­ko­ki, sud­rab­eg­les, lap­eg­les, sa­va vie­ta at­ras­ta ne­pār­spī­lē­tiem pu­ķu stā­dī­ju­miem. Vīn­stī­gām ap­au­gu­ša­jā slie­te­nī, ja va­jag, var ugu­ni sa­kurt un no­do­ties pan­kū­ku cep­ša­nai. Vis­riņ­ķī dzī­vo­ja­mai mā­jai saim­nieks rin­dā sa­kā­ris vēj­luk­tu­rus – se­nos lai­kos bez tā­diem ik­die­na lau­kos ne­bi­ja ie­do­mā­ja­ma, šo­dien – ska­ties un brī­nies, kas par sen­lie­tu ko­lek­ci­ju. Pie akas līdz ar vis­ma­zā­ko vē­ja pūs­mu daudz­bal­sī­gi skan vē­ja zva­ni, dī­ķī vī­to­lu pa­ēnī skais­ti zied pa­šu stā­dī­tās bal­tās un sār­tās ūdens­ro­zes. Aiz mā­jas pār­is bi­šu sai­mes, sa­vā no­da­bā ga­nās ka­zas un aitas, dār­zā starp ogu krū­miem un ābe­lēm ne­stei­dzī­gi ka­šā­jas vis­tu sai­me, sa­vos bū­ros ne­pār­trauk­tai mu­tes kus­ti­nā­ša­nai no­de­vu­šies tru­ši. Aivars ve­di­na iz­rā­dīt sa­vu saim­nie­cī­bu: te, rau, ma­na dar­bnī­ca – at­liek ti­kai ap­sēs­ties pie vir­pas, un no mā­la pi­ku­ča iz­aug po­di – viens, otrs, tre­šais... Te – pa­ša bū­vēts mal­kas šķū­nī­tis ar kok­grie­zu­miem ro­tā­tu no­ju­mi. Te – pod­nie­ka cep­lis. Pa­vi­sam ne­sen pa­bei­dzu na­mi­ņu, uz ku­ru no mā­jas un ve­ran­das pār­cē­lām dau­dzās sen­lie­tu ko­lek­ci­jas, ke­ra­mi­ku un Vēs­mas glez­nas, sa­ka mā­jas­tēvs. «Pa lai­kam te ie­grie­žas lie­lāks vai ma­zāks ek­skur­san­tu pū­lis, tad pa­galms mu­džēt mudž no re­dzēt kā­ra­jiem ļau­ti­ņiem – ag­rāk vis­i bur­zī­jās pa mā­ju, ta­gad ir drus­ku brī­vāk un pār­ska­tā­māk.»

 

Tē­va mā­jas

Mā­ju, ku­rā šo­brīd dzī­vo Uš­pe­ļu ģi­me­ne, 1973. ga­dā ie­gā­dā­jies Aiva­ra tēvs, arī ke­ra­mi­ķis An­tons Uš­pe­lis. «Ap­tu­ve­ni 15 kilo­met­ru no še­jie­nes ir Si­la­jā­ņi, vie­ta, kur sa­vā lai­kā Uš­pe­ļi ap­dzī­vo­ja ve­se­lu cie­mu un vis­i kā viens no­de­vās pod­nie­cī­bai,» sa­vus ska­nī­gos smiek­lus smie­dams, stās­ta Aivars. «Pa­dom­ju lai­kos vi­sus dzi­na strā­dāt kol­ho­zā, bet mū­sē­jiem, kas pa­au­džu pa­au­dzēs pa­sā­ku­ši ņem­ties ar mā­liem, tas ne­bi­ja pa prā­tam. Viens pēc ot­ra Uš­pe­ļi sā­ka lais­ties no Si­la­jā­ņiem prom, arī tēvs. Kād­rei­zē­jā vec­ti­cīb­nie­ku sā­džā at­ra­da mā­ju: stra­tē­ģis­ki iz­de­vī­gā vie­tā, tu­vu lie­la­jai šo­se­jai, bla­kus Pē­ter­bur­gas–Var­ša­vas dzelz­ce­ļa ma­ģis­trā­le, kai­mi­ņi acu priekš­ā vi­su lai­ku ne­rē­go­jas – kur vēl la­bāk. Mā­ja bū­vē­ta pa­gā­ju­šā gad­sim­ta 30. ga­dos pēc to­reiz iz­pla­tī­ta pro­jek­ta, jo Ul­ma­ņa lai­kos jaun­saim­nie­ki mā­jas cel­ša­nai ātr­i un vien­kār­ši va­rē­ju­ši ban­kā da­būt hi­po­tē­ku. Ag­rāk te dzī­vo­ju­ši sta­ro­ve­ri, bet var re­dzēt, ka viss da­rīts lie­lā stei­gā, jo lo­gi mā­jai iet uz vi­sām de­bes­pu­sēm – rik­tī­gām sta­ro­ve­ru mā­jām lo­gus uz zie­me­ļiem ne­kur ne­ie­rau­dzī­siet,» Aivars ir kri­tisks.

Ja tēvs Dzyndros bi­jis ie­nā­cējs, tad Aiva­ram šīs ir dzim­tās mā­jas – te viņš pie­dzi­mis, uz­au­dzis, pats se­vi at­ra­dis, sie­vu ie­ve­dis un dzī­vo jo­pro­jām. Jau­tāts, vai ne­kad nav vi­li­nā­ju­si do­ša­nās pla­ša­jā pa­sau­lē, prom no sak­ņu vie­tām, viņš at­smej: «At­šķi­rī­bā no vai­rā­ku­ma es­mu tāds, kāds es­mu – man te pa­tīk. Arī Vēs­mai te pa­tīk. Kad sa­tie­kas di­vi vie­nā­di do­mā­jo­ši un vi­su ap­kār­tē­jo pa­sau­li lī­dzī­gi uz­tve­ro­ši īpat­ņi, vis­i pā­rē­jie var iet... .»

Gan Vēs­ma, gan Aivars at­zīst, ka māk­sli­nie­kiem lau­kos dzī­vot ir vien­kār­šāk ne­kā pil­sē­tā. «Ap­nīk pod­nie­ka vir­pu dan­ci­nāt, es pa­ņe­mu gro­zu, ie­eju te­pat me­žā un pēc brī­ža jau ne­su sie­vai gro­zu ar ba­ra­vi­kām. Vai at­kal: eju lo­piem pļaut zā­li un sie­nu gā­dāt, zie­mā ro­ku snie­gu, ru­de­nī vai pa­va­sa­rī – lau­kos vien­mēr at­ra­dī­sies kas tāds, ko pa­da­rīt. Ne­va­jag ne pie tele­vi­zo­ra dir­nēt, ne pa kro­giem stai­gāt,» Aivars cen­šas būt no­pietns, bet Vēs­ma vī­ra ie­sāk­to do­mu tur­pi­na: «Arī ma­nas sak­nes nāk no lau­kiem. Zī­mēt es­mu gri­bē­ju­si jau no ma­zām die­nām, bet mam­ma ne­kā­dās māk­slas sko­lās ne­lai­da, jo uz­ska­tī­ja, ko es, lau­ku bērns, ar māk­slu ie­sāk­šu. Klau­sī­ga bū­da­ma, aiz­gā­ju mā­cī­ties lauk­saim­nie­cī­bu, bet zī­mēt gri­bē­ša­na tā­pat ne­kur ne­pa­zu­da. Kam jā­no­tiek, tas arī no­tiks – zī­mē­ju un da­ru to ar prie­ku, dzī­vo­ju lau­kos, un arī tas man sa­gā­dā prie­ku un pa­tik­ša­nu. Va­rat ie­do­mā­ties – zā­les pļau­ša­na vai sie­na vāk­ša­na ci­tiem lau­ci­nie­kiem ir pie­spie­du darbs, mēs to da­rām ar ne­vil­to­tu prie­ku, jo tā­dā vei­dā iz­do­das at­pūs­ties no ra­do­šā dar­ba. Nā­ka­ma­jā mā­cī­bu ga­dā dro­ši vien arī mū­su dēls Ju­mis do­sies stu­dēt kaut ko ar māk­slām sais­tī­tu – vai tā būs glez­nie­cī­ba vai ke­ra­mi­ka – laiks rā­dīs, bet mēs vi­ņu ne­at­ru­nā­sim.»

Māja

Pieņemot lēmumu par dzīvokļa iegādi un apskatot potenciālos mājokļus, varam nonākt situācijā, kad uzmanību pievēršam vien dzīvokļa izskatam un platībai, taču aizmirstam par daudzām nozīmīgām detaļām. Ko nepieciešams pārbaudīt, lai pēcāk nenonāktu nepatīkamās situācijās saistībā ar jauniegādāto mājokli, stāsta Luminor bankas mājokļu kreditēšanas eksperts Kaspars Sausais.