Par Eiropas Parlamenta (EP) apstiprinātās izmešu skandāla komitejas vadītāju izvirzīts arī Latvijas pārstāvētais EP deputāts Krišjānis Kariņš (V), kurš EP strādā arī Rūpniecības, pētniecības un enerģētikas komitejā, noskaidroja aģentūra LETA.
EP ceturtdienas balsojumā apstiprināja jaunās izmeklēšanas komitejas, kas izmeklēs krāpšanos ar automobiļu izmešu testēšanas ierīcēm, locekļus un darbības jomu. Komitejā darbosies 45 deputāti, kuru vidū ir arī deputāts Kariņš. Komiteja pētīs iespējamo Eiropas Komisijas (EK) un dalībvalstu nolaidību, kuras dēļ nav īstenoti Eiropas Savienības (ES) noteikumi.
Eiropas Tautas partijas (Kristīgie demokrāti) grupa komitejas vadītāja amatam izvirzījusi tieši Kariņu, taču EP sociālistu un demokrātu progresīvās alianses grupa izvirzījusi arī savu kandidāti, Beļģijas pārstāvētu deputāti.
Pats Kariņš sarunā ar aģentūru LETA lakoniski norādīja, ka notikumiem nevajadzētu steigties par priekšu, jo EP vēl tikai nesen ir apstiprinājusi komiteju un tālākā tās darbība un amatu sadale būs atkarīga no "politikas" - kā EP pārstāvētie spēki spēs vienoties par mērķiem un uzdevumiem. Tāpat vēl nav notikusi arī pirmā komitejas tikšanās. Tā varētu norisināties nākamajā vai aiznākamajā nedēļā.
Paredzēts, ka komiteja sešu mēnešu laikā pēc darba sākšanas sagatavos starpposma ziņojumu un gada laikā galīgo ziņojumu. Tāpat tā izmeklēs EK iespējamo nolaidību, kuras dēļ nav pārskatīti pārbaudes cikli izmešu mērīšanai, EK un dalībvalstu atbildīgo institūciju iespējamo nolaidību, neveicot atbilstošus un efektīvus pasākumus, lai īstenotu aizliegumu lietot ierīces, kas pārveido vai pārtrauc izmešu mērīšanas ierīču darbību, kā arī EK iespējamo nolaidību, kuras dēļ laikus nav ieviestas pārbaudes, kas atspoguļo faktiskos braukšanas apstākļus.
Tā arī izmeklēs dalībvalstu iespējamo nolaidību, kā rezultātā nav pieņemti noteikumi par efektīvām, samērīgām un preventīvām sankcijām par ražotāju pārkāpumiem un pārveidošanas ierīču lietošanu, kā arī vāks un analizēs informāciju, lai noskaidrotu, vai EK un dalībvalstīm bija pierādījumi par pārveidošanas ierīču izmantošanu, pirms 2015.gada 18.septembrī nāca klajā ASV fakti.
Lēmums seko ASV veiktajiem atklājumiem, ka "Volkswagen" grupa ir lietojusi īpašas ierīces, lai mākslīgi samazinātu slāpekļa oksīda izmešu rādījumus testēšanas laikā.