Novembra pēdējā nedēļā, kad tirgotāji piesaistīja pircējus ar iespaidīgām atlaidēm un ekskluzīviem piedāvājumiem, lietuvieši, latvieši un igauņi aktīvi iepirkās internetā. Izrādās, Latvijas iedzīvotāji īpaši interesējās par precēm mājai, kafiju, kosmētiku un Ķīnā ražotiem produktiem. Tāpat izrādās, ka Baltijas valstu iedzīvotāju iepirkšanās paradumi atšķiras no Rietumeiropas, Centrālās Eiropas un Balkānu valstu iedzīvotāju iepirkšanās paradumiem.
Uzņēmums Paysera, kas apstrādā aptuveni 13 000 interneta veikalu maksājumu, informē, ka Melnās piektdienas nedēļas nogalē, pircēju tēriņi internetveikalos palielinājās par 9%, salīdzinot ar pārējo mēnesi.
Visu novembri bija vērojams nepārtraukts atlaižu maratons - pārdevēji pagarināja promo akciju ilgumu, lai pircējiem būtu iespēja iepirkties, tā pārvēršot “Melno piektdienu” par mēnesi ilgu akciju. Akcijas pagarināšana, visticamāk, veicināja mazāk strauju pirkumu pieaugumu mēneša pēdējā nedēļas nogalē un pašā Melnajā piektdienā, jo daļa pircēju jau bija iegādājušies kārotās preces, bet citi, iespējams, gaidīja “kiberpirmdienu”, saka Paysera ģenerāldirektora vietniece Justīna Šidlauskene.
Acīmredzami, ka iepirkšanās tiešsaistē ir ieņēmusi stabilu vietu Baltijas valstu iedzīvotāju dzīvē un atkaro aizvien vairāk pozīciju klasiskajai tirdzniecībai: katrs ceturtais (24%) Latvijas iedzīvotājs tiešsaistē iepērkas vismaz reizi nedēļā, vēl 28% - vismaz reizi mēnesī, un tas ir par pieciem procentpunktiem vairāk nekā pirms gada. “Samazinās to cilvēku skaits, kas tiešsaistē iepērkas reti: ja pirms gada 24% valsts iedzīvotāju tiešsaistē iepirkās retāk nekā trīs mēnešos, bet 2% - nekad to nebija darījuši, tad šogad (2024) tādu bija attiecīgi 18% un 4%,” skaidro Venipak Latvija vadītāja Sanita Bērziņa, piebilstot, ka pēc Norstat pētījuma datiem visaktīvāk internetā iepērkas Rīgas iedzīvotāji vecumā no 18 līdz 29 gadiem.
Viņa informē, ka pēc uzņēmuma apkopotajiem datiem, iepirkšanās internetā ir ikdienišķu paradumu arī mūsu kaimiņiem lietuviešiem: katrs otrais Lietuvas iedzīvotājs iepērkas tiešsaistē vismaz reizi mēnesī. Sievietes, cilvēki vecumā no 18 līdz 39 gadiem un lielo pilsētu, piemēram, Viļņas un Kauņas iedzīvotāji internetā iepērkas vēl biežāk - reizi nedēļā.
“Salīdzinot ar parastām novembra dienām, kopējais piegāžu apjoms lielo atlaižu laikā Baltijas valstīs palielinājās par vairākiem desmitiem procentu. Vislielākie apjomi fiksēti tieši lielajās pilsētās, Lietuvā tā ir Viļņa, Kauņa un Klaipēda, Latvijā - Rīga, Daugavpils un Jelgava, Igaunijā - Tallina, Tartu un Pērnava,” komentē S.Bērziņa.
Pēc Venipak datiem novembra pēdējā nedēļā Baltijas valstīs tika reģistrēts aptuveni pusmiljons sūtījumu: vērojama tendence, ka cilvēki savlaicīgi plāno pirkumus un meklē labākos cenu piedāvājumus, cenšoties gatavoties Ziemassvētkiem. Internetveikalu plašais piedāvājums un ērtie piegādes varianti ļauj pircējiem izvairīties no sastrēgumiem un garajām rindām veikalos.
Tiecoties pēc maksimālas mobilitātes sava laika plānošanā, cilvēki aizvien biežāk izvēlas pakomātus: šo piegādes veidu vismaz reizi nedēļā izvēlas 8% Latvijas iedzīvotāji, vismaz reizi divās nedēļās - 17% un katru trešo vai ceturto nedēļu - 31% Latvijas iedzīvotāju. “Proti, 56% Latvijas iedzīvotāju izmanto pakomātus vismaz reizi mēnesī, un tas šobrīd ir visizdevīgākais piegādes veids, jo ļauj nebūt atkarīgam no ārējiem apstākļiem un paņemt sūtījumu pa ceļam jebkurā ērtā brīdī, pat naktī,” sabiedriskās domas aptaujas rezultātus komentē Sanita Bērziņa.
Salīdzinot ar pērno gadu, būtiski - par 11% - ir palielinājies to cilvēku skaits, kas regulāri, vismaz reizi mēnesī izmanto pakomātu. Daudz mazāk populāra ir sūtījumu saņemšana pastā: ja 2023.gadā šo piegādes metodi nekad nelietoja 26% Latvijas iedzīvotāju, tad šogad tādu ir jau 32%. Vēl attiecīgi 39% un 42% šo sūtījumu piegādes veidu izvēlas retāk nekā trīs mēnešos. Tāda pat tendence vērojama ar piegādi uz darba vietu - septiņi no desmit Latvijas iedzīvotājiem nekad neizmanto šo piegādes saņemšanas veidu (pērn šādu atbildi sniedza par 10% mazāk cilvēku), bet katrs piektais to izmanto retāk nekā trīs mēnešos, kas netieši apstiprina faktu, ka liela daļa iedzīvotāju strādā attālināti.
Ņemot vērā šo tendenci un augošo pakomātu popularitāti, Venipak par 70% ir paplašinājis pakomātu tīklu Baltijā - tas ļauj nodrošināt klientiem ērtu un parocīgu piegādes veidu, vienlaikus samazinot atstāto oglekļa pēdu un ar piegādi saistītus izdevumus.
Pēc S.Bērziņas teiktā, novembra pēdējā nedēļā Latvijas, Lietuvas un Igaunijas iedzīvotāju iepirkšanās uzvedība internetā bija līdzīga: visi aktīvi iegādājās preces mājai, elektroniku, kafiju un preces no Ķīnas internetveikaliem.
No mājas un interjera precēm pircēji visbiežāk izvēlas aromātus mājai, traukus un Ziemassvētku rotājumus, kas ir katras sezonas svarīgākie rotājumi. Interesanti, kas iespēja internetā iegādāties kosmētiku piesaista vairāk tiešsaistes pircēju, nekā veikals, kas specializējas mājas interjera preču un dāvanu tirdzniecībā. Savukārt mājas interjera priekšmetus bieži vēlas aptaustīt, novērtēt izmērus un īstās krāsas, tas var izskaidrot faktu, ka mājas preču veikalu tīkliem pārdošana internetā veido tikai 15% kopējo ieņēmumu.
“Pērkot kosmētiku, klienti labprātāk sagaida piegādi, nevis stāv rindā tirdzniecības centrā. Turklāt viņi bieži iepērkas tiešsaistē, lai papildinātu izlietotās kosmētikas krājumus vai nopirktu preces, kuras ir izpētītas fiziskajos veikalos,” komentē S. Bērziņa.
Pēc uzņēmuma biznesa partneru datiem, ja parastā novembra dienā vidējais čeks bija 61 eiro, tad Melnās piektdienas nedēļas nogalē tas nedaudz palielinājās - līdz 63 eiro.
Baltijas valstu patērētājiem ir savi maksāšanas ieradumi. Mūsu reģionā lielākā daļa pircēju apmaksā savus pirkumus pasūtīšanas brīdī, atšķirībā no Centrālās Eiropas un Balkānu valstīm, kur biežāk apmaksa tiek veikta saņemšanas brīdī.
Akciju un īpašo piedāvājumu laikā 78% pircēju tiešsaistē norēķinājās, izmantojot interneta banku, savukārt ar maksājumu kartēm, kas dominē Rietumeiropā, Baltijas valstīs tika apmaksāti vien 5% visu pirkumu.
Patērētāji aizvien biežāk iepērkas, izmantojot telefonus un citas viedierīces, tādēļ populārāki kļūst tādi apmaksas veidi kā Apple Pay un Google Pay. Tādēļ internetveikaliem būtu vērts padomāt par piemērošanos šīm izmaiņām pircēju ieradumos.
“Ja Ziemassvētku iepirkšanās tiek atlikta uz pēdējo brīdi, tad ir jāpievērš uzmanība pārdevēju paziņotajiem preču piegādes termiņiem. Savlaicīga piegāde ir atkarīga ne tikai no kurjerdienesta, bet arī no pircēja plānošanas un internetveikala lomas sūtījumu sagatavošanā nodošanai kurjeram,” piebilst S.Bērziņa.