Starptautiskās ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) ziņojumā par izglītību iekļautie dati par pedagogu atalgojumu ir novecojuši, šodien preses konferencē norādīja izglītības un zinātnes ministrs Kārlis Šadurskis (V).
OECD ziņojumā dati, kas saistīti ar pedagogu atalgojumu, ir par 2016.gadu - laika periodu pirms pedagogu darba samaksas reformas, kad minimālā algas likme pedagogiem pakāpeniski tika celta no 420 eiro līdz 680 eiro.
Šadurskis atgādināja, ka šodien Ministru kabinets lems jau par nākamo minimālās pedagogu darba algas likmes kāpināšanu, tai sasniedzot 710 eiro. Rezultātā šīs valdības laikā pedagogu atalgojumam kopumā tiks novirzīti aptuveni 76 miljoni eiro, uzsvēra ministrs.
Šadurskis norādīja, ka patlaban Latvija starptautiskā salīdzinājumā izskatītos ievērojami labāk. Ministrs solīja, ka Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) mēģinās aktuālos datus, kas saistīti ar pedagogu atalgojumu, savietot OECD datu tabulās, lai paskatītos, kā Latvija varētu izskatīties starptautiskā griezumā tagad. "Tas, protams, nebūs korekts pētījuma papildinājums, bet, lai ieraudzītu momentfoto, IZM to izdarīs," teica ministrs.
Politiķis uzsvēra, ka Latvijas dalība starptautiskajos pētījumos ir būtisks instruments politikas plānošanā, sasniegumu izvērtēšanā, kā arī stipro un vājo pušu apzināšanā.
Šadurska ieskatā pēdējo divu gadu laikā izglītībā veiktie finanšu ieguldījumi uzrādīs turpmāku rādītāju pieaugumu nākamajos OECD pārskatos, jo "viss, ko ieguldām šodien, dod augļus pēc zināma laika".
"Ja skatāmies uz situāciju, kāda tā būs patlaban, tad pedagogi, kas strādā pilnu slodzi vai vairāk, varēs nopelnīt apmēram 1040 eiro par likmi, kas ir nedaudz vairāk par vidējo algu valstī. Tas ir noticis pirmo reizi Latvijas vēsturē, un tas ir priecīgs fakts. Stikla griesti ir salauzti, bet arī tas vēl nav pietiekami," teica Šadurskis.
Viņš norādīja, ka pieaugošais pedagogu atalgojums ļaus profesijai piesaistīt jaunus cilvēkus, kas savukārt dos iespēju risināt pedagogu novecošanas problemātiku. "Mīts, ka pedagoga darbs ir tiem, kam nav izdevies atrast citu nodarbošanos, ir pagātne. Pedagoga darbs ir mūsu valsts nākotnes un labklājības garants," sacīja politiķis.
Kā ziņots, vidusskolas skolotāji Latvijā pelna vidēji par piektdaļu vairāk nekā pārējie nodarbinātie ar līdzīgu izglītību, liecina jaunākais OECD ziņojums par izglītību "Education at a Glance 2018: OECD Indicators".
Latvijā vairāk nekā 45% skolotāju, kuri strādā pamatizglītības un vidējās izglītības pakāpēs, ir vismaz 50 gadus veci, tādējādi nākamajos 15 gados aptuveni puse skolotāju sasniegs pensijas vecumu. Salīdzinājumā vidēji OECD valstīs šajā vecuma grupā pamatizglītības un vidējās izglītības pakāpēs ir 35% skolotāju.
2016.gadā Latvijā vidusskolas skolotāji vispārējās izglītības programmās pelnīja par 22% vairāk nekā darbinieki ar līdzīgu izglītību. Tā ir augstākā relatīvā alga visās OECD valstīs vai ekonomikās, par kuram ir pieejami dati. Visās citās OECD valstīs vai ekonomikās šajā izglītības pakāpē strādājoši skolotāji pelna mazāk nekā darbinieki ar līdzīgu izglītību.
Pretēji relatīvo algu rādītājam vidējās skolotāju gada algas Latvijā absolūtā izteiksmē ir zemākās visās OECD valstīs un partnervalstīs, sākot ar pirmsskolas izglītības pakāpi līdz vidējai izglītībai. Vidējā alga vispārējās vidējās izglītības skolotājam Latvijā ir 17 590 dolāri (15 130 eiro), kas ir 2,5 reizes mazāk nekā vidējais rādītājs OECD - 45 886 dolāri (39 469 eiro).
"Education at a Glance: OECD Indicators" ir pasaulē nozīmīgākais ziņojums par izglītības procesu kvalitāti OECD dalībvalstīs un partnervalstīs. Ziņojuma informācija ir būtiska nacionālās izglītības sistēmas uzlabošanas darbā, pētniecībā, kā arī izglītības praktiķu darbā. Ziņojums ļauj OECD dalībvalstīm un partnervalstīm savstarpēji salīdzināt savas izglītības sistēmas, kā arī izmantot ziņojuma datus efektīvas un sociāli taisnīgas izglītības politikas veidošanai. OECD pārskatu par izglītību publisko reizi gadā un vienlaicīgi visās organizācijas dalībvalstīs un partnervalstīs. 2018. gada ziņojums piedāvā jaunu skatījumu uz vienlīdzīgām iespējām izglītībā.