Nekonstatē pārkāpumus bojāgājušā režisora Kristapa Streiča glābšanas operācijā

Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests (VUGD) nav konstatējis pārkāpumus dienesta darbinieku rīcībā, oktobra sākumā mēģinot glābt deltaplāna avārijā cietušā režisora Kristapa Streiča dzīvību.

Kā aģentūru LETA informēja VUGD priekšnieks ģenerālis Ainars Pencis, pārbaudes rezultāti tehniski gan vēl nav apstiprināti, taču galvenais secinājums esot tāds, ka glābēji ir strādājoši atbilstoši reglamentam un pakļāvuši riskam savas dzīvības, lai glābtu citas.

Kā skaidroja Pencis, glābēji izmantojuši izbīdāmās kāpnes, neraugoties uz to, ka avarējušais deltaplāns tām varētu uzkrist virsū. Citu iespēju vienkārši nav bijis, tāpēc viņi riskējuši.

Pārbaudes materiālu tehniskās detaļas vēl būs jāprecizē, jo, piemēram, vienā ziņojumā minēts attālums 200 metri, citā - 150 metri. "Visas pārējās darbības, kas ir saistītas ar dispečeru dienestu, un arī par ierašanos, - mums nav nekāda pamata nevienu disciplināri sodīt, jo visas darbības atbilst tām prasībām, kuras ir izvirzītas," aģentūrai LETA sacīja Pencis.

"Tas, kas tur emocionāli izskanēja, ka viņi [glābēji] esot pīpējuši un kaut kādas zobgalības teikuši, tas nekur neapstiprinājās, tikai tik daudz, cik televīzijā bija teikts. [Pārbaudes lietas] materiālos ir arī konkrēta cilvēka vārds un uzvārds, kurš ir bijis notikuma vietā un kurš saka, ka nekā tamlīdzīga tur nav bijis, tā kā mums nav pamata arī viņam neticēt," norādīja VUGD priekšnieks.

"Galvenie secinājumi ir tādi, ka [glābējus] nav pamata saukt pie disciplinārās atbildības, - viņi ir darījuši to, ko viņi varēja šajā dotajā momentā izdarīt," rezumēja Pencis.

Telekompānijas LNT raidījums "Degpunktā" oktobra otrajā pusē ziņoja, ka šis negadījums nav vērtējams viennozīmīgi. To raidījuma žurnālisti bija secinājuši, aptaujājot aculieciniekus, deltaplāna pilotu un iepazīstoties ar nelaimes vietu.

Piemēram, ugunsdzēsēju glābšanas transports ar auto kāpnēm, kas bija paredzētas nelaimē nonākušo cilvēku glābšanai, spēja piebraukt vien 240 metru attālumā no negadījuma vietas, savukārt "Degpunktā" komanda ar auto, kas paredzēts ikdienas braukšanai, negadījuma vietai piebrauca 40 metru attālumā.

"Pēc deltaplāna avārijas cietušie 18 metru augstumā pavadījuši vairāk nekā divas stundas. Tam par iemeslu kalpojusi glābēju neizdarība, par kuru aculiecinieki ir šokā vēl tagad. Pēc aculiecinieku stāstītā, glābēji negadījuma vietā "melni" jokojuši un smēķējuši. Tikmēr blakus pilotam dzisa režisora Kristapa Streiča dzīvība," pirms "Degpunkta" speciālizlaiduma par traģisko negadījumu informēja raidījuma vadītāja Inese Supe.

Kā ziņots, 2.oktobra pēcpusdienā Daugavpils novada Tabores pagastā priežu galotnēs ieķērās deltaplāns, kuru vadīja pilots, bet pasažiera vietā atradās Streičs. Pilots negadījumā guva ievainojumus, bet Streičs gāja bojā. Abu dzīvības notikuma vietā mēģināja glābt VUGD darbinieki. Vēlāk dienests sāka faktu pārbaudi par šo glābšanas operāciju.

Kā aģentūrai LETA iepriekš skaidroja VUGD preses pārstāve Inga Vetere, sākotnēji negadījuma vieta bija zināma tikai ļoti aptuveni. Pirmā informācija bija tāda, ka deltaplāns izlidojis no Daugavpils Krāslavas virzienā un avarējis, bet konkrētāk - kur un kas noticis - nebija zināms. Pēc tam jau tika saņemta nedaudz precīzāka informācija, bet arī tā vēl bija diezgan aptuvena. Ar to VUGD skaidro, kāpēc tik ilgi meklēta notikuma vieta.

Problēmas radījis arī tas, ka ar automašīnu avārijas vietai nevarēja piebraukt, tādēļ glābēji paņēma kāpnes devās uz notikuma vietu kājām.

Tomēr kāpnes līdz deltaplānam nesniedzās. Tālāk tika izmantota glābšanas virve, ar kuras palīdzību abus cietušos izdevās nogādāt zemē un nodot mediķiem.

"Protams, šis ir sarežģīts glābšanas darbs, kādus ugunsdzēsēji-glābēji neveic ik dienas. Bet, vai tika izdarīts viss iespējamais, lai glābtu cilvēkus, tiks noskaidrots, precizējot visus notikuma faktus," aģentūrai LETA iepriekš sacīja Vetere.

Kā ziņots, deltaplāna avārijā cietušo vīriešu glābšana esot prasījusi vairākas stundas - mežā bijis grūti atrast avarējušo lidaparātu, zināms laiks bijis vajadzīgs arī aptuveni 18 metru augstumā karājušos vīriešu atsvabināšanai. Vienu brīdi pat tikusi apsvērta iespēja deltaplāna avārijā cietušo vīriešu glābšanai piesaistīt helikopteru. Taču rezultātā glābējiem tomēr izdevies vīriešus nocelt, izmantojot izbīdāmās kāpnes, cietušajiem apliktas drošības jostas un ar virves palīdzību viņi nogādāti zemē. Pēc tam vīrieši nodoti mediķu aprūpē.

Daugavpils reģionālajā slimnīcā aģentūra LETA vakar uzzināja, ka negadījumā cietušo vīriešu glābšanai esot darīts viss iespējamais. Mediķiem pat izdevies reanimēt deltaplāna pasažieri, tomēr lidaparāta kritiena rezultātā gūtās traumas bijušas nesavienojamas ar dzīvību un ap plkst.22 viņš miris.

Lidaparāta pilots, 1963.gadā dzimušais vīrietis, ticis cauri sveikā, gūstot vienīgi krūškurvja sasitumus.

Latvijā

Taksometru pakalpojumu pieejamība dažādām sabiedrības grupām un invaliditātes veidiem var būt atšķirīga, tomēr transportlīdzekļu pielāgošanā jāveic ievērojami uzlabojumi, jāizglīto vadītāji un jāveicina empātija, reizē neaizmirstot par drošas braukšanas kultūru, lai taksometru pakalpojumus pilnvērtīgi varētu izmantot arī pasažieri ar invaliditāti un vecāki ar maziem bērniem, uzskata Tiesībsarga birojs.

Svarīgākais