Vācu XX gadsimta ģeniālā komponista Karlheinca Štokhauzena cikla "Gaisma"(Das Licht) operu "Mittwoch aus Licht" pirmoreiz pilnībā iestudēs šogad kultūras festivāla "Londona 2012" ietvaros, kas notiks olimpisko spēļu laikā,ziņo BBC News.
Vairāk kā 150 mūziķu piedalīsies piecu stundu garajā uzvedumā, ko iestudējumu gatavo Birmingemas operas trupa.
Opera "Mittwoch aus Licht" sarakstīta no 1993.-1998. gadam. "Stīgu instrumentu kvartets, helikopteru partijas, divi kori un mūziķi ar elektroniskiem un akustiskiem mūzikas instrumentiem, dīdžejs un solisti, to visu apvienot iestudējot šo operu ir milzīgs izaicinājums,” intervijā laikrakstam "The Guardian" saka Birmingemas operas vadītājs un diriģents Grems Viks. Jāīsteno visas Štokhauzena ieceres, īpaši daļu ar helikopteriem, kā sinhronizēt visas darbības mūziķus un citas ieceres, tas diriģentam neļaujot naktīs mierīgi gulēt. Opera tiks izrādīta brīvā dabā un tai Viks jau izvēlējies bijušās rūpnīcas Argyle Works teritoriju.
Operas pirmizrāde paredzēta 22. augustā un būs kultūras festivāla centrālais notikums.
Gaisma (Das Licht) Štokhauzenam ir svarīgs simbols un tēls, jo tieši tai veltīts komponista mūža darbs, episko operu Licht Cycle (Gaismas cikls), ko viņš sāka jau 1977.gadā un komponēja vairāk nekā ceturtdaļgadsimtu. Tā daļas ir veltītas nedēļas dienām, bet, kopā atskaņotas, ilgtu 29 stundas. Komponists diemžēl aizgāja mūžībā, nesagaidot pilno visa cikla atskaņojumu, kas tika plānots viņa 80.jubilejā Drēzdenē.
„Das Licht” cikls ietver iezīmes, ko dažādās vēsturiskās tradīcijās saista ar katru nedēļas dienu (Pirmdiena – dzimšana un auglība, Otrdiena – konflikti un karš, Ceturtdiena – ceļošana un mācīšanās utt.), un attiecības starp trīs arhetipiskajiem varoņiem Mihaēlu, Luciferu un Ievu. Štokhauzena operas ieceres pamatā lielā mērā ir ceremonija un rituāls ar ietekmēm no Japānas No teātra, kā arī vēdiskajām tradīcijām.
Štokhauzens komponējis ap 300 skaņdarbu, kuros eksperimentē elektroniskajā mūzikā, to savienojot ar aleatorisko un 12 toņu kompozīcijas tehniku.
Štokhauzens līdzās Džonam Keidžam ir viens no retajiem avantgarda komponistiem, kam izdevās ielauzties vispārpieņemtajā domāšanā. Štokhauzena teorijas un revolucionārie radošie atklājumi ietekmējuši gan akadēmiskās avangarda mūzikas līderus kā Pjēru Bulēzu vai Lučāno Berio, gan roka un džeza slavenības no džezroka leģendas Mailza Deivisa, The Beatles, Frenka Zapas līdz Kraftwerk, Bjorkai un Braienam Īno.