Starppilsētu autobusu likvidēšana iespējama jau šogad

Šobrīd spēkā esošā valsts budžeta dotācijas sabiedriskajam transportam nesedz autobusu un vilcienu kursēšanas izmaksas līdz gada beigām.

Šo gadu pasažieru pārvadājumu nozare iesāka bez plāniem par to, kā nosegt valsts dotāciju samazinājumu 10 miljonu latu apmērā. Šie 10 miljoni atbilst 1/6 no pērn saņemtajiem 62 miljoniem, bet 1/6 no gada ir divi mēneši. Tīri matemātiski rēķinot, pasažieru pārvadājumiem būtu jāapstājas novembra sākumā. Tas gan nedraud uzreiz un visā valstī vienlaikus, bet atsevišķas pasažieru grupas var palikt bez transporta jau gada vidū. Nozares uzņēmumi droši vien cerēja uz pērnā gada pieredzi, ka aizdevēji atļāva paklusām palielināt valsts budžeta deficītu no 540 miljoniem līdz gandrīz miljardam latu, no kuriem tieši vai pastarpināti tika visām nozarēm. Tomēr šis gads iesākās ar aizdevēju prasību maksāt par pērnā gada finanšu grēkiem un nevis palielināt, bet samazināt budžeta deficītu. Pagājušās nedēļas sākumā valdība paziņoja, ka kreditoru prasību izpilde nozīmējot dotāciju samazināšanu vēl par trijiem miljoniem latu. Šīs nedēļas sākumā autopārvadātāji atbildēja ar solījumu rīkot protesta akcijas, uz ko amatpersonas atbildēja ar solījumus par to padomāt un parunāt.

Valdības locekļu sarunu faktu apstiprina tas, ka viņi runā nevis aci pret aci, bet ar masu saziņas līdzekļu starpniecību. Satiksmes ministrs Uldis Augulis žēlojās, ka neredzot dotāciju samazināšanas iespējas. Ministru prezidents Valdis Dombrovskis atbildēja, ka viņam vienalga, kur viņa ministrs atradīs trīs miljonus, ja vien ar to būs apmierināti aizdevēji un iesākumā Finanšu ministrija. Tās mājaslapā vakar parādījās Satiksmes ministrijas priekšlikums aizvietot dotāciju samazināšanu autotransportam ar dotāciju samazināšanu dzelzceļam, t.i., valsts uzņēmumam Pasažieru vilciens. Tāda, lūk, izrādījās ministrijas (ne)pateicība par uzņēmuma paziņojumu, ka tas nepiedalīsies autopārvadātāju solītajās protesta akcijās.

Līdz ar ietaupījumu pārvirzīšanu no autopārvadātājiem uz dzelzceļa uzņēmumu rodas jaunas problēmas, jo, ja tādu nebūtu, tad valdība nemaz nebūtu ielaidusies uz cilvēku tracināšanu ar paziņojumiem par braukšanas maksas atlaižu atcelšanu invalīdiem un bāreņiem autobusos. Tagad dienas kārtībā nonāk to pašu atlaižu atcelšana vilcienos. Ja šīs pasažieru grupas tomēr nespētu aizvietot pasažieru dzelzceļam valsts dotācijas, tad nāktos vai nu risināt Pasažieru vilciena problēmas uz sliežu īpašnieka Latvijas dzelzceļš rēķina, vai arī samazināt dzelzceļa kustības rādiusu līdz dažiem desmitiem kilometru ap Rīgu. No šāda risinājuma izrietēs atsacīšanās no jaunu pasažieru vilcienu, tajā skaitā dīzeļvilcienu, būves pasūtījuma un no Eiropas Savienības dāvinātas naudas šo vilcienu būvei. Gan jau drīzumā arī Pasažieru vilciens nāks klajā ar skaidrojumu, kādas sekas tā budžeta samazinājums radīs uzņēmumam un klientiem. Tad ietaupījumus varētu aizvirzīt uz ceļu būvi un uzturēšanu, par ko arī vakar tika spriests, vai vēl uz citiem izdevumiem ne tikai Satiksmes ministrijas ietvaros.

***

VIEDOKLIS

Oskars Spurdziņš, SIA VTU Valmiera valdes priekšsēdētājs:

– Lai valdība rīkojas skarbi, bet maksimāli ātri. Pašreiz pārvadājumi notiek atbilstoši prasībām, kādas valsts izvirzīja, nododot pārvadājumus koncesijās līdz 2020. gadam. Ja koncesiju sistēmu atcels, kas nāks tās vietā?

Vai es jau drīkstu pārdot 50 vietu autobusus un pirkt 19 vietu?

Svarīgākais