Iepirkumu uzraudzības birojs (IUB) atļāvis Centrālajai statistikas pārvaldei (CSP) slēgt 2,78 miljonus latu vērto līgumu ar SIA "GFK Custom Research Baltic" par 2011.gada tautas skaitīšanas programmā iekļautās informācijas iegūšanu par Latvijas iedzīvotājiem un mājokļiem, darbā izmantojot portatīvos datorus.
Kā liecina IUB interneta mājaslapā publicētais lēmums, sūdzību par CSP iepirkumu komisijas lēmumu par konkursa uzvarētāju atzīt "GFK Custom Research Baltic" bija iesniegusi tirgus, sociālo un mediju pētījumu aģentūra "TNS Latvia". IUB to atzinis par daļēji pamatotu, taču atļāvis slēgt apstrīdēto līgumu.
Kopumā CSP konkursā bija pieteikušies trīs pretendenti - "GFK Custom Research Baltic", "TNS Latvia" un "SKDS".
Biznesa portālam "Nozare.lv" iepriekš izdevās noskaidrot, ka CSP rīkotais konkurss ir lielākais jebkad rīkotais iepirkums sabiedriskās domas un tirgus izpētes kompānijām Latvijā. Iepirkuma summa veido teju pusi no visa nozares apgrozījuma, kas, piemēram, pērn bija aptuveni 6,9 miljoni latu.
Kā liecina IUB interneta mājaslapā publicētais biroja lēmums, "TNS Latvia" iesniedza sūdzību IUB, nepiekrītot CSP lēmumam.
"TNS Latvia" norāda, ka CSP iepirkuma komisija, izvērtējot pretendentu SIA "SKDS" un "GFK Custom Research Baltic" finanšu piedāvājumus pozīcijā "Transporta izmaksas", nav ievērojusi Publisko iepirkumu likuma prasības, kā arī, izvērtējot tehniskos piedāvājumus vairākos kritērijos, nav atspoguļoti trūkumi un priekšrocības, uz kuru pamata ir piešķirts konkrētais punktu skaits katram no piedāvājumiem.
Izskatot sūdzību, IUB atzina, ka tam nav pamata uzskatīt, ka CSP nebūtu ievērojusi Publisko iepirkumu likuma prasības, kā to savā iesniegumā norādījusi "TNS Latvia".
"TNS Latvia" sūdzībā IUB arī norādīja, ka abu pārējo pretendentu "SKDS" un "GFK Custom Research Baltic" finanšu piedāvājumos norādītās transporta izmaksas ir ievērojami zemākas, nekā "TNS Latvia" finanšu piedāvājumā iekļautās transporta izmaksas, proti, "SKDS" transporta izmaksas noteiktas 228 299 latu, bet "GFK Custom Research Baltic" - 280 000 latu apmērā, savukārt "TNS Latvia" piedāvājumā norādītas 712 845 latu izmaksas.
IUB sūdzību izskatīšanas komisija norādīja, ka pretendentu piedāvāto transporta izmaksu atšķirība pati par sevi nevar būt pamats, lai piedāvājumu atzītu par nepamatoti lētu, jo nepamatoti lēts ir vienīgi tāds piedāvājums, par kurā norādītajām izmaksām vispār nav iespējams izpildīt iepirkuma līguma nosacījumus un, lai izvērtētu piedāvāto izmaksu pamatotību, nav nekādas juridiskas nozīmes viena pretendenta piedāvātās izmaksu salīdzinājumam ar citu pretendentu piedāvātajām izmaksām.
IUB atzīmēja, ka "TNS Latvia" nekādā veidā nav pamatojusi, ka tieši "SKDS" un "GFK Custom Research Baltic" nespēs izpildīt iepirkuma līguma nosacījumus.
Attiecībā uz sūdzības autora izteiktajām šaubām par to, vai šiem abiem pretendentiem ir īpaši izdevīgi apstākļi, kas ļautu noteikt tik zemu cenu salīdzinājumā ar iesniedzēja finanšu piedāvājumā iekļautajām transporta izmaksām, IUB sūdzību izskatīšanas komisija norādīja: tikai fakts, ka kādam no pretendentiem ir radušās šaubas vai aizdomas par citu pretendentu piedāvāto transporta izmaksu pamatotību, nav pietiekošs, lai pasūtītājam vai iepirkuma komisijai, kurai šādas šaubas, izvērtējot piedāvājumus, neradās, būtu pienākums pieprasīt pretendentam attiecīgos paskaidrojumus un, vēl jo vairāk, darīt tos zināmus iesniedzējam, kas ir konkurents attiecībā pret šiem pretendentiem.
IUB atzinis, ka CSP, piešķirot pretendentiem novērtējumu punktos, nav ievērojusi atsevišķas Publisko iepirkumu likuma prasības un šajā daļā "TNS Latvia" iesniegums atzīts par pamatotu.
Tomēr "TNS Latvia", saņemot informāciju par konkursā izraudzītā piedāvājuma, tas ir, "GFK Custom Research Baltic" raksturojumu un nosacītajām priekšrocībām, desmit dienu laikā netika iesniedzis iesniegumu IUB, apstrīdot konkursā piešķirto vērtējumu saimnieciski visizdevīgākā piedāvājuma noteikšanā saskaņā ar likuma prasībām. Līdz ar to IUB sūdzību izskatīšanas komisijai nebija pamata uzskatīt, ka "TNS Latvia" apstrīd konkursā piešķirto vērtējumu saimnieciski visizdevīgākā piedāvājuma noteikšanā pēc būtības, jo šādi fakti un iespējamie pārkāpumi konkrētajā sūdzībā nav norādīti.
IUB tādejādi nekonstatēja, ka CSP iepirkuma procedūras norisē būtu pieļauti tādi būtiski pārkāpumi, kas varētu ietekmēt lēmumu par iepirkuma tiesību piešķiršanu, līdz ar to nav pamata lemt par aizliegumu slēgt iepirkuma līgumu ar konkursā noteikto uzvarētāju.
Kā ziņots, februārī Ministru kabinetā lēma, ka, plānojot 2011.gada valsts budžetu, Finanšu ministrijai jāņem vērā, ka tautas skaitīšanas organizēšanai nepieciešams paredzēt 5,7 miljonus latu.
Valdībā tika uzsvērts, ka Latvijā salīdzinājumā ar citām valstīm, kas tautas skaitīšanu veic saskaņā ar tradicionālām metodēm, tā ir vislētākā, proti, Latvijā tā izmaksās 3,9 dolārus (divus latus), rēķinot uz vienu cilvēku, Igaunijā - 19,7 dolārus (10,1 latu), Lietuvā - 5,9 dolārus (3,04 latus).
Tautas skaitīšana visā Latvijā notiks no 2011.gada 1.marta līdz 31.maijam. Tās laikā tiks iegūta informācija ne tikai par pastāvīgajiem Latvijas iedzīvotājiem, bet arī mājokļiem.
Šī būs pirmā tautas skaitīšana pēc Latvijas iestāšanās Eiropas Savienībā. Plānots, ka rezultātu apkopošana un publicēšana notiks 2012.gadā un 2013.gadā.