Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) domā par centralizēto eksāmenu neatcelšanu, jo sevišķi 12.klasēm, šodien Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas sēdē sacīja izglītības un zinātnes ministre Ilga Šuplinska (JKP).
Ja valstī tiktu pagarināta Covid-19 pandēmijas dēļ izsludinātā ārkārtējā situācija, tad pedagogi ieteiktu centralizētos eksāmenus skolēniem nerīkot, bet to vietā ņemt vērā skolotāju izlikto gada atzīmi, intervijā TV3 raidījumam "900 sekundes" sacīja Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības (LIZDA) priekšsēdētāja Inga Vanaga.
Lai noteiktu izglītības kvalitāti skolās, ir vajadzīgi kritēriji, kas neaprobežotos tikai ar centralizēto eksāmenu un olimpiāžu rezultātiem. Skolu vadītāji un izglītības darba speciālisti cer, ka tādus piedāvās jaunais izglītības kvalitātes monitoringa rīks, ko izstrādā Izglītības un zinātnes ministrija. Ir gan neskaidrs, kā to izmantos politiķi un kā tas ies kopā ar citu «rīku»: optimālo skolu karti, ko pirms trim gadiem sagatavoja ekonomģeogrāfa Jāņa Turlaja vadītā ekspertu grupa.
Skolēnu vidējais rezultāts centralizētajā eksāmenā matemātikā turpinājis kristies arī šogad, sasniedzot zemāko rādītāju pēdējā desmitgadē. Šī brīža rezultāti ir sekas darbībām vai bezdarbībai pirms piecpadsmit vai divdesmit gadiem, tāpēc arī cerēt uz straujiem rezultātiem gada vai divu laikā būtu naivi, norāda izglītības uzņēmuma "Lielvārds" valdes priekšsēdētājs Aivars Gribusts.
Latvija ir starp tām 60 valstīm, kas piedalās starptautiskā matemātikas un dabaszinātņu izglītības attīstības tendenču pētījumā 4. klasēm IEA TIMSS 2019. Pirms 12 gadiem Latvija abās jomās ierindojās pirmajā desmitniekā, tad gan dalībvalstu skaits bija mazāks – 38.
Līdz ar jauno vidējās izglītības saturu plānots ieviest arī dažāda līmeņa centralizētos eksāmenus, šodien žurnālistiem pastāstīja Valsts izglītības satura centra (VISC) direktors Guntars Catlaks.
Par vienas centralizētā eksāmena daļas vērtēšanu vērtētājiem plānots maksāt no 0,07 līdz 0,79 eiro pirms nodokļu nomaksas, liecina informācija Valsts izglītības satura centra (VISC) izsludinātajā iepirkumā par centralizēto eksāmenu vērtēšanu.
Lai vidusskolas saņemtu valsts mērķdotāciju pedagogu algām, tām vajadzēs ievērot Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) izstrādātos kvalitātes kritērijus. Pašvaldības uzskata, ka šie noteikumi un arī rādītāji nav ar vietvarām izrunāti un ir pārāk «saskrūvēti». Galu galā tos mēģinās apiet, visādi šmaucoties.
Pusotras nedēļas laikā 54 eksāmenu kārtotāji lūguši pārskatīt rezultātus valsts pārbaudījumos. Līdz 10.jūlijam VISC saņēmis 71 apelāciju no 54 personām par vidusskolas centralizētajiem eksāmeniem.
Lauku skolu skolēnu vidējie rezultāti šī gada centralizētajos eksāmenos ir ievērojami zemāki nekā pilsētu izglītības iestādēs, noskaidroja Valsts izglītības satura centrā.
Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas sēdē šodien izcēlās asas diskusijas par centralizēto matemātikas eksāmenu kvalitāti gan vidusskolēniem, gan devītās klases skolēniem.
No valsts pārbaudījumiem atbrīvoto skaits pēdējos gados īpaši nemainās, taču arī nesarūk. 12. klasi beidz ap trijiem vai četriem simtiem šādu skolēnu, bet pamatskolu krietni vairāk – gandrīz 2000. Daļa no tiem ir speciālās programmas apguvušie, bet vairākums – ar ārsta zīmēm atbrīvotie.
Daudzi jaunieši un viņu vecāku ir sašutuši par šī gada centralizēto matemātikas eksāmenu, kas bijis grūtāks nekā citus gadus. Tomēr tam nepiekrīt priekšmeta pedagogi, un arī Valsts izglītības satura centrs (VISC) vismaz pagaidām nevienu oficiālu sūdzību nav saņēmis, trešdien vēstīja raidījums "LNT Ziņas".
Centralizētais eksāmens matemātikā jau ierasti kļuvis par lielāko klupšanas akmeni vidusskolas beidzējiem, kuri uzskata – uzdevumi tajā ir pārāk grūti un samudrīti, bet pats pārbaudījums – pārāk garš. Arī šogad Matemātikas skolotāju apvienības pārstāvji prognozē rezultātu lejupslīdi. Viņi atzīst, ka vienā darbā salikt visu tā, lai jebkuram pa spēkam, nevar, tāpēc viens no risinājumiem – eksāmenu dalīt līmeņos.
Provizoriski tiek prognozēts, ka šogad centralizētos eksāmenus no vispārējās vidējās izglītības un profesionālās izglītības iestādēm kārtos vairāk nekā 15 000 izglītojamo. Lai iegūtu vispārējās vidējās izglītības sertifikātu, izglītojamajiem jānokārto 3 obligātie centralizētie eksāmeni - matemātikā, latviešu valodā, vienā no piedāvātajām svešvalodām un viens eksāmens pēc izglītojamā izvēles.
Gatavojoties šā gada skolēnu valsts pārbaudes darbiem, no kuriem pirmais svešvalodās 12. klasēm gaidāms jau pēc nedēļas, tapuši jauni drošības pasākumi pret iespējamu eksāmenu "nopludināšanu", pirmdien vēstīja LNT rīta ziņu raidījums "900 sekundes".
No 2018.gada 1.marta Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) teorētiskajā eksāmenā ieviesīs video jautājumus, kas būs pietuvināti reālām dzīves situācijām uz ceļa, informēja CSDD pārstāvji.
No 2018./19. mācību gada vidusskolas centralizētajos eksāmenos (CE) atbildes rakstīt varēs tikai latviešu valodā. Bet vēl pēc gada tas attieksies arī uz pamatskolas gala pārbaudījumiem – to paredz Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) iesniegtie grozījumi Ministru kabineta (MK) noteikumos, ko šodien skata MK komitejas sēdē.