Valsts izglītības satura centrs (VISC) piedāvā 9.klases skolēniem kārtot kombinēto eksāmenu, otrdien video tiešraidē stāstīja VISC vadītājs Guntars Catlaks.
Pagaidām nav zināms, kā centralizēto eksāmenu atcelšana ietekmētu iestāšanos augstskolās ārzemēs, šodien Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas sēde sacīja Valsts izglītības un satura centra (VISC) direktors Guntars Catlaks.
Pagaidām nav zināms, kā centralizēto eksāmenu atcelšana ietekmētu iestāšanos augstskolās ārzemēs, šodien Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas sēde sacīja Valsts izglītības un satura centra (VISC) direktors Guntars Catlaks.
Šobrīd ir sagatavoti trīs rīcības scenāriji, bet gala lēmumu par valsts pārbaudes darbu norisi Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) pieņems, vadoties no turpmākās epidemioloģiskās situācijas valstī un Veselības ministrijas rekomendācijām, kā arī citu Eiropas Savienības valstu rīcības centralizēto eksāmenu norisē.
Pedagogi rosina atlikt 2019./2020.mācību gada centralizēto eksāmenu kārtošanu un aizvietot tos ar mācību gada atzīmi, jo pedagogu, skolēnu un visas sabiedrības veselības drošība šobrīd ir prioritāte, izriet no Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības (LIZDA) veiktās pedagogu aptaujas.
Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) domā par centralizēto eksāmenu neatcelšanu, jo sevišķi 12.klasēm, šodien Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas sēdē sacīja izglītības un zinātnes ministre Ilga Šuplinska (JKP).
Ja valstī tiktu pagarināta Covid-19 pandēmijas dēļ izsludinātā ārkārtējā situācija, tad pedagogi ieteiktu centralizētos eksāmenus skolēniem nerīkot, bet to vietā ņemt vērā skolotāju izlikto gada atzīmi, intervijā TV3 raidījumam "900 sekundes" sacīja Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības (LIZDA) priekšsēdētāja Inga Vanaga.
Lai noteiktu izglītības kvalitāti skolās, ir vajadzīgi kritēriji, kas neaprobežotos tikai ar centralizēto eksāmenu un olimpiāžu rezultātiem. Skolu vadītāji un izglītības darba speciālisti cer, ka tādus piedāvās jaunais izglītības kvalitātes monitoringa rīks, ko izstrādā Izglītības un zinātnes ministrija. Ir gan neskaidrs, kā to izmantos politiķi un kā tas ies kopā ar citu «rīku»: optimālo skolu karti, ko pirms trim gadiem sagatavoja ekonomģeogrāfa Jāņa Turlaja vadītā ekspertu grupa.
Skolēnu vidējais rezultāts centralizētajā eksāmenā matemātikā turpinājis kristies arī šogad, sasniedzot zemāko rādītāju pēdējā desmitgadē. Šī brīža rezultāti ir sekas darbībām vai bezdarbībai pirms piecpadsmit vai divdesmit gadiem, tāpēc arī cerēt uz straujiem rezultātiem gada vai divu laikā būtu naivi, norāda izglītības uzņēmuma "Lielvārds" valdes priekšsēdētājs Aivars Gribusts.
Latvija ir starp tām 60 valstīm, kas piedalās starptautiskā matemātikas un dabaszinātņu izglītības attīstības tendenču pētījumā 4. klasēm IEA TIMSS 2019. Pirms 12 gadiem Latvija abās jomās ierindojās pirmajā desmitniekā, tad gan dalībvalstu skaits bija mazāks – 38.
Līdz ar jauno vidējās izglītības saturu plānots ieviest arī dažāda līmeņa centralizētos eksāmenus, šodien žurnālistiem pastāstīja Valsts izglītības satura centra (VISC) direktors Guntars Catlaks.
Par vienas centralizētā eksāmena daļas vērtēšanu vērtētājiem plānots maksāt no 0,07 līdz 0,79 eiro pirms nodokļu nomaksas, liecina informācija Valsts izglītības satura centra (VISC) izsludinātajā iepirkumā par centralizēto eksāmenu vērtēšanu.
Lai vidusskolas saņemtu valsts mērķdotāciju pedagogu algām, tām vajadzēs ievērot Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) izstrādātos kvalitātes kritērijus. Pašvaldības uzskata, ka šie noteikumi un arī rādītāji nav ar vietvarām izrunāti un ir pārāk «saskrūvēti». Galu galā tos mēģinās apiet, visādi šmaucoties.
Pusotras nedēļas laikā 54 eksāmenu kārtotāji lūguši pārskatīt rezultātus valsts pārbaudījumos. Līdz 10.jūlijam VISC saņēmis 71 apelāciju no 54 personām par vidusskolas centralizētajiem eksāmeniem.
Lauku skolu skolēnu vidējie rezultāti šī gada centralizētajos eksāmenos ir ievērojami zemāki nekā pilsētu izglītības iestādēs, noskaidroja Valsts izglītības satura centrā.
Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas sēdē šodien izcēlās asas diskusijas par centralizēto matemātikas eksāmenu kvalitāti gan vidusskolēniem, gan devītās klases skolēniem.
No valsts pārbaudījumiem atbrīvoto skaits pēdējos gados īpaši nemainās, taču arī nesarūk. 12. klasi beidz ap trijiem vai četriem simtiem šādu skolēnu, bet pamatskolu krietni vairāk – gandrīz 2000. Daļa no tiem ir speciālās programmas apguvušie, bet vairākums – ar ārsta zīmēm atbrīvotie.
Daudzi jaunieši un viņu vecāku ir sašutuši par šī gada centralizēto matemātikas eksāmenu, kas bijis grūtāks nekā citus gadus. Tomēr tam nepiekrīt priekšmeta pedagogi, un arī Valsts izglītības satura centrs (VISC) vismaz pagaidām nevienu oficiālu sūdzību nav saņēmis, trešdien vēstīja raidījums "LNT Ziņas".