Sestdien plkst.14 jauniešu kustība "Vienota Latvija" kopā ar saviem domu biedriem no autkolubiem "e38", "BMW club", "Mazda club", "Audi style", "AudiClub", "BavarianCar" un "Mercedes-Club.Lv" rīkos protesta akciju pret augstajām degvielas cenām.
Latvijas Zaļās enerģijas 2. forumā ekonomikas ministrs Artis Kampars (JL) iepazīstināja ar Atjaunojamās enerģijas likumprojekta pamatprincipiem. Likumprojekts kvotu sistēmas vietā piedāvā zaļās enerģijas ražošanu veidot uz tirgus principiem, kas radītu visiem ražotājiem vienlīdzīgas iespējas. Ministrs foruma laikā uzsvēra nepieciešamību pēc iespējas drīzāk pieņemt Atjaunojamās enerģijas likumprojektu.
Lai gan naftas cenas nedēļas vidū piedzīvoja ievērojamu samazinājumu, ko bija izraisījis eiro kursa kritums, Latvijā atsevišķas degvielas kompānijas 95. markas benzīnu vakar tirgoja par 80 santīmiem litrā.
Līdz gada beigām naftas cenām īpaši nevajadzētu palielināties, un arī Latvijas tirgū 95.markas degvielai pārsniegt 80 santīmus par litru nevajadzētu agrāk kā gada beigās. Šādas prognozes žurnālam "Kapitāls" pauž nozares pārstāvji.
Degvielas cenu kāpumu izjūt ne tikai tie iedzīvotāji, kuri vairāk vai mazāk pārvietojas ar automašīnu. Daudz sāpīgāk degvielas rēķini sit pa kabatu uzņēmumiem. Degvielas izmaksas ir ietvertas maizes kukulīša, sviesta paciņas, lidmašīnas biļetes, atkritumu izvešanas, vēstuļu nogādāšanas un neskaitāmu citu preču un pakalpojumu cenās.
Šā brīža degvielas cenas Latvijā atgādina 2008. gada vasaras cenu ārprātu – 95. markas benzīna litrs degvielas uzpildes stacijās maksā tuvu 80 santīmiem. Toreiz degvielas sadārdzināšanās tika skaidrota ar augsto naftas cenu – 147 ASV dolāri par barelu. Šobrīd, kad naftas cena ir gandrīz uz pusi zemāka – aptuveni 80 ASV dolāru par barelu, degvielas tirgotāji degvielas sadārdzināšanos skaidro ar augstiem nodokļiem un Latvijas tirgotājiem neizdevīgo ASV dolāra kursu.
Lai gan iepriekš tika pieļauts, ka nedēļas vidū ir sasniegts degvielas cenas augstākais punkts un varētu būt gaidāma cenas samazināšanās, vakar degvielas uzpildes stacijas pārsteidza ar jaunu cenu lēcienu. Neatkarīgās aptaujātie eksperti pieļauj, ka degvielas cena varētu vēl paaugstināties.
Degvielas cenas vismaz Rīgas benzīntankos pārsniegušas 80 santīmu robežu. 98 markas benzīns "Statoil" degvielas uzpildes stacijās Rīgā jau maksā 80,9 santīmus litrā
Degvielas cena Latvijā gada laikā ir pieaugusi par aptuveni 13 santīmiem litrā, savukārt kopš februāra benzīns ir kļuvis vidēji par 1,3 santīmiem litrā dārgāks. Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas vadītājs Uldis Sakne uzskata, ka šobrīd ir sasniegts degvielas cenas augstākais punkts un tuvākā nākotnē benzīns un dīzeļdegviela dārgāki vairs nekļūs.
Tuvākās nedēļas laikā gaidāms ievērojams degvielas cenu kāpums. "Parex Asset Management" (PAM) Tirgus analīzes nodaļas vadītājs Zigurds Vaikulis prognozē, ka degvielas cena varētu kāpt par vairākiem santīmiem litrā. Tādējādi 98.benzīna cena varētu pārsniegt 80 santīmus par litru.
Trīs lielākie degvielas mazumtirgotāji – Latvija Statoil, Neste Latvija un Lukoil Baltija R – kopā kontrolē lielāko daļu Latvijas autodegvielas tirgus. Konkurences padome (KP) saskata pazīmes, kas liecina par šo trīs lielāko degvielas mazumtirgotāju kolektīvo dominanci degvielas mazumtirdzniecības tirgū Latvijā, kas attiecīgi nodrošina tiem konkurences priekšrocības salīdzinājumā ar pārējiem tirgus dalībniekiem.
Neraugoties uz naftas cenu kritumu pasaulē, Latvijā degviela kļūst arvien dārgāka – vakar tā sasniedza jau aptuveni 0,75 latus par litru benzīna un 0,72 latus par litru dīzeļdegvielas, tas ir par trim santīmiem litrā dārgāk nekā pirms mēneša.
Vāja pieprasījuma dēļ pasaulē kritusies naftas cena, taču degvielas cenas Latvijā nesamazinās. "Parex Asset Management" Tirgus analīzes daļas vadītājs Zigurds Vaikulis uzskata, ka degvielai vajadzētu maksāt par trīs līdz pieciem santīmiem lētāk nekā patlaban.