"Zaļais" Silenieks pārsteidz degvielas tirgotājus

Laikā, kad degvielas cena uzpildes stacijās pārsniedz latu, Latvijas Zaļās partijas līdzpriekšsēdētājs Viesturs Silenieks sociālajā tīklā twitter neapdomīgi sējis panikas sēklu, prognozējot, ka Vides un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) aktivitāšu dēļ degvielas cenas varētu augt vēl vairāk. Degvielas tirgotājus vides aktīvista interpretācija pārsteidz.

«VARAM virza Ministru kabineta noteikumus degvielas uzpildes stacijām, kā rezultātā gaidāms kārtējais degvielas sadārdzinājums,» otrdien savā Twitter profilā rakstīja V. Silenieks.

Politiķa un dabas aktīvista uzmanību bija piesaistījuši Ministru kabineta noteikumi par vides aizsardzības prasībām degvielas uzpildes stacijām, naftas bāzēm un pārvietojamām cisternām. Šo Ministru kabineta noteikumu pielikums nosaka, ka virszemes, pazemes un uz peldošā līdzekļa izvietotie rezervuāri jāaprīko ar ierīci, kura aizsargā rezervuārus pret pārpildīšanu. Ierīce signalizēs un pārtrauks degvielas padevi, kad rezervuārs ir piepildīts vairāk par 90 procentiem.

V. Silenieks Neatkarīgajai pauda pārliecību, ka šis punkts var izraisīt jaunu degvielas cenu lēcienu, jo degvielas tirgotājiem būs jātērē vairāk naudas transportam. Proti, ja autocisternu nedrīkstēšot piepildīt par visiem 100 procentiem, tad degvielas tirgotājiem būs nepieciešami vairāki reisi, lai uzpildītu savas degvielas tvertnes. V. Silenieka redzējumā cietīs arī lielie naftas produktu termināļi, kuri būs spiesti samazināt savu naftas produktu apgrozījumu par desmit procentiem.

Arī faktā, ka degvielas rezervuāri būs jāaprīko ar speciālo automātiku, kas degvielas padevi attiecīgā brīdī pārtrauc, V. Silenieks saskata iespēju, ka kāds no noteikumu veidotājiem cenšas lobēt šādu tehnoloģiju ražotājus.

Politiķa uzmanību šiem, pēc viņa domām, potenciāli bīstamajiem Ministru kabineta noteikumiem pievērsuši biznesa konsultanti, kas specializējušies degvielas uzpildes staciju īpašnieku konsultēšanā jaunu staciju būvēšanas laikā. «Viņi par šādiem noteikumiem nebija neko dzirdējuši,» teica politiķis.

Izbrīnīts par V. Silenieka satraukumu un bažām par iespējamo degvielas cenu kāpšanu šo noteikumu dēļ bija Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Stirāns. «Noteikumi taču ir veidoti, lai rūpētos par apkārtējo vidi, tādēļ mani izbrīna, ka par tiem satraucies Zaļās partijas biedrs,» teica speciālists.

Kaut arī asociācijas speciālisti pieaicināti šo noteikumu veidošanai, viņš pats satraukumu radījušajam noteikumu punktam uzmanību pievērsis nebija, bet aizdomām, ka šis noteikums degvielas tirgotājiem varētu radīt papildu izmaksas, kas līdzi nestu degvielas cenu kāpumu, neesot pamata. Šāda prakse, ka tvertnes tiek piepildītas tikai par apmēram 90 procentiem jau esot sena. Un tam esot loģisks skaidrojums – degviela temperatūras svārstību iespaidā spēj būtiski mainīt savu tilpumu. Ja tvertne tiktu piepildīta līdz malām, tad, temperatūrai ceļoties un pieaugot degvielas tilpumam, rastos sprādzienbīstama situācija.

Latvijā

Dažādas izmaiņas, kas stāsies spēkā nākamgad, ietekmēs arī iedzīvotāju uzkrājumus un ieguldījumus. Mazināsies iemaksu lielums pensiju 2. līmenī, kamēr par individuāli veiktajiem uzkrājumiem, piemēram, iemaksām pensiju 3. līmenī un uzkrājošajā dzīvības apdrošināšanā, būs iespēja saņemt lielāku nodokļa atmaksu. Plašāk skaidro "Swedbank" Investīciju produktu līnijas vadītājs Rolands Zauls.

Svarīgākais