Atklātā vēstule Rīgas Domes izpilddirektoram Jurim Radzevičam Par LGBT un viņu draugu apvienības „Mozaīka” plānoto gājienu 2015. gada 20. jūnijā pasākuma „Europride 2015” ietvaros.
Saskaņā ar mūsu rīcībā esošo informāciju, 2015.gada 20.jūnijā, Rīgā notiekošā Lesbiešu, geju, biseksuāļu, transpersonu un viņu draugu apvienību (LGBT) pasākuma „Europride 2015” ietvaros, tiek plānots Eiropraida gājiens pašā Rīgas centrā.
Apzinoties savu atbildību Dieva un līdzcilvēku priekšā, kā arī izsakot savu aktīvo pilsonisko nostāju, mēs vēršamies pie Jums ar lūgumu nepieļaut šī pasākuma norisi mūsu pilsētā.
Vēršam Jūsu uzmanību, ka Rīgas dome nevienu nav deleģējusi nominēt Rīgu kā skandolozā pasākuma „Eiropraida 2015” norises vietu.
Pēc SKDS 2014.gada novembra aptaujas datiem, rīdzinieku atbilde uz jautājumu: „Kāda ir Jūsu attieksme pret lesbiešu, geju, biseksuāļu, transpersonu un viņu draugu manifestācijas (praida) rīkošanu Rīgā?” pārsvarā ir negatīva: kā liecina aptaujas rezultāti, vairākums iedzīvotāju – 65%, ir pret LGBT manifestācijas rīkošanu Rīgā, norādot, ka to „pilnīgi neatbalsta”, un 11% to „drīzāk neatbalsta”, bet atbalstu praida rīkošanai pauda tikai 3% aptaujāto. Bet pēc šīs pašas aptaujas rezultātiem atbildot uz jautājumu : „Vai nākamajā gadā Rīgas pašvaldībai būtu jāatļauj vai jāaizliedz LGBT gājiens?”, 69% atzīmēja, ka, viņuprāt, gājiens ir jāaizliedz. Kā mēs redzam, Rīgas iedzīvotāju vairākums ir pret šāda veida pasākumu rīkošanu. Kā rīkoties Rīgas domei kā Rīgas iedzīvotāju vēlētai institūcijai un kā intereses aizstāvēt – domājam, ka atbilde pēc šīs aptaujas datiem ir vairāk kā skaidra. Bet jautājums – vai tas ir juridiski pieļaujams? Arī šeit ir apstiprinoša atbilde – jā! Vēlamies vērst Jūsu uzmanību uz spēkā esošu normatīvo aktu bāzi.
Pašvaldībai ir tiesības atbilstoši rīkoties, jo “Cilvēktiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencijas” 10.panta “Izteiksmes brīvība” 2.punktā ir rakstīts: ”Tā kā šo brīvību īstenošana ir saistīta ar pienākumiem un atbildību, tā var tikt pakļauta tādām prasībām, nosacījumiem, ierobežojumiem vai sodiem, kas paredzēti likumā un nepieciešami demokrātiskā sabiedrībā, lai aizsargātu valsts drošības, teritoriālās vienotības vai sabiedriskās drošības intereses, nepieļautu nekārtības vai noziedzīgus nodarījumus, aizsargātu veselību vai tikumību, aizsargātu citu cilvēku cieņu” un šīs pašas konvencijas 11.panta „Pulcēšanās un biedrošanās brīvība” 2.punktā ir noteikts „Šo tiesību izmantošanu nedrīkst pakļaut nekādiem ierobežojumiem, izņemot tos, kas noteikti ar likumu un ir nepieciešami demokrātiskā sabiedrībā, lai aizstāvētu valsts vai sabiedrības drošības intereses, nepieļautu nekārtības vai noziedzīgus nodarījumus, aizsargātu veselību vai tikumību, vai citu cilvēku tiesības un brīvības. ...”
Šīs pašas tiesības ierobežot ir atļautas mūsu valsts pamatlikuma – Latvijas Republikas Satversmes – 116. pantā: „Personas tiesības, kas noteiktas Satversmes 96., 97., 98., 100., 102.,103., 106. un 108. pantā, var ierobežot likumā paredzētajos gadījumos, lai aizsargātu citu cilvēku tiesības, demokrātisko valsts iekārtu, sabiedrības drošību, labklājību un tikumību.”
Likuma „Par sapulcēm, gājieniem un piketiem” 15. pants paredz noteiktus pienākumus, kas ir jāveic pašvaldībai, lai pārliecinātos vai pieteiktais pasākums neapdraud citu cilvēku tiesības, demokrātisko valsts iekārtu, sabiedrības drošību un tikumību. Kā arī šī paša likuma 15.1. 2. pantā pašvaldībai dotajām tiesībām: “Pašvaldība ir tiesīga pieņemt lēmumu aizliegt pasākuma norisi, ja tiek konstatēts, ka tā rīkošana apdraudēs citu cilvēku tiesības, demokrātisko valsts iekārtu, sabiedrības drošību, labklājību vai tikumību un minētos apdraudējumus nav iespējams novērst, nosakot ierobežojumus attiecībā uz pasākuma norisi.”
Kā redzam Rīgas domei ir visas juridiskās tiesības aizliegt pasākumus, kas ir vērsti pret sabiedrības vairākuma tiesībām un tikumību. Ir laiks parādīt arī savu politisko gribu un sekot, lai likums tiktu realizēts dzīvē.
Ņemot vērā, ka plānotais pasākums ir antikonstitucionāls jeb pretvalstisks, jo ir pretrunā ar LR Satversmes 110. un 116. pantu, pārkāpj Bērnu tiesību aizsardzības likumā noteiktās normas, un ir klasificējams pēc likuma „Par sapulcēm, gājieniem un piketiem” 3. panta 2. punktā noteiktā ierobežojuma, un tādējādi nav pieļaujams, lai aizsargātu sabiedrības veselību un tikumību, kā arī citu cilvēku tiesības un brīvības, tā aizliegums ir īstenojams, balstoties uz Likuma „Par sapulcēm, gājieniem un piketiem” 15.1pantā noteiktajām pašvaldības tiesībām aizliegt pasākuma norisi.
Sakarā ar augstāk minētajiem argumentiem mēs, Rīgas pilsētas kristīgo lietu padome, kas, atbilstoši savam Nolikumam, pārstāvam Rīgas kristīgās draudzes un esam tiesīgi paust viedokli arī par paredzētajiem notikumiem, kas skar sabiedrības garīgi tikumisko jomu un ietekmē iedzīvotāju tikumisko drošību, aicinām Jūs izmantot Jums piešķirtās likumiskās tiesības, kas ir noteiktas gan Starptautiskajos Cilvēktiesību dokumentos, gan LR normatīvajos aktos, un izmantojot likuma „Par sapulcēm, gājieniem un piketiem” 3. panta 2. daļas, 11. panta 1. daļas 6. punkta, 15. panta 2.daļas 3. punkta, 15.1 panta spēku, aizliegt plānoto Eiropraida gājienu rīkošanu 2015.gada 20.jūnijā Rīgas pilsētas centrā kā cilvēka cieņu aizskarošu, morālās vērtības degradējošu netikumības publisku propagandu, kas ir vērsta pret iedzīvotāju vairākuma un, jo īpaši bērnu tiesībām.
Aicinām Jūs kā Rīgas pilsētas izpilddirektoru, kam uzticēta lielā atbildība par pilsētā notiekošo, aizsargāt sabiedrības vairākuma, un viņu ģimeņu, kā arī bērnu tiesības un tikumību, līdz ar to aizsargājot Latvijas valsts ilgtspējīgās attīstības intereses.
Vēstules teksts vienbalsīgi pieņemts Rīgas pilsētas kristīgo lietu padomes paplašinātajā sēdē 2015.g. 29.aprīlī.
Rīgas pilsētas kristīgo lietu padomes vārdā Jānis Šmits