Dailes teātris velta aizkustinošu sveicienu aktrisei Ausmai Kantānei apaļajā jubilejā

© Aigars Eglīte/F64

10. novembrī aktrise Ausma Kantāne atzīmē 80 gadu jubileju un Dailes teātris, kurā aktrise ilgstoši spēlējusi, dalījies ar viņai veltītu ierakstu.

Dailes teātra velt'tais ieraksts aktrises jubilejā:

"Šodien apaļā jubilejā sveicam aktrisi Ausmu Kantāni! Viņa četrdesmit gadus bijusi Dailē un atgriezās šeit pavisam nesen, piedaloties Viestura Kairiša un Jura Vaivoda izauklētajā “Dailes kanona” projektā.

Tas bija īpašs notikums, kas vienā mirklī ļāva pārlēkt pāri visiem tiem gadiem, kad Ausmas šeit nebija, bet viņas klātbūtne, emocionālā intensitāte, ar kādu bija caurstrāvota katra sekunde - kļuva par dāvanu ar garu atmiņu lentu par aktrises lomām Dailē. Par “Uguns un nakts” Spīdolu, par “Branda” Agnesi un “Barbaru” Annu Fjodorovnu, par “Sievietes, sievietes...” Silviju un Letisu “Letisā un Mīlašķī”, par “Mirdzošais un tumši zilais” Danu un Alīsi “Nāves dejā”. Par Vārdotāju “Tiesā” un “Bīstamo sakaru” marķīzi de Merteiju, par Pilāta sievu “Barabā”, Mariju Kallasu “Meistarklasē” un Ezmiju “Eimijas domās”. Par vēl daudzām citām lomām, kuras, tāpat kā jau pieminētās, atklājušas aktrises daudzpusību. To šarmanto divdabību, kurā, no vienas puses, ir impulsīva un pat ekscentriska enerģija, un tās dēļ viņa salīdzināta ar viesuļvētru, orkānu un cunami, no otras puses - daudz klusinātāka emocionalitāte, kas atrod slēptākos ceļus uz skatītāju sirdīm. Maiga mīlestība un stiprs gars kā monētas divas puses, sakausētas no Eduarda Smiļģa pamanīta talanta un nerimtīga darba.

1994. gadā par notikumu Latvijas teātrī kļuva Ausmas Kantānes monoizrāde “Visi koki Dieva doti”, aktrises veidota, Kārļa Auškāpa iestudēta Vizmas Belševicas dzejas kompozīcija ar Raimonda Paula komponētu mūziku un Maestro uz Mazās zāles skatuves. Šovasar Ausma Kantāne atkal bija uz skatuves kopā ar Raimondu Paulu, taču tas jau bija citādāks stāsts. Tajā aktrise dalījās - ar Ilzi Ķuzuli-Skrastiņu, dalījās dzejā un sievietes liktenī, kurā Vizma Belševica paņēma pie rokas abas aktrises. Spēcīgi un maigi vienlaikus.

Ausma Kantāne dalījās ar skumju un rāmu mieru, ar kādu viedums skatās uz jaunību - ar saprotošu līdzjūtību, jo katrs savās vētrās līdz krastam var tikt vien pats ar savu sirdi; dalījās ar gara spēku un nepārejošas sievišķības pievilcību, kuras klātbūtnē vīrieši iztaisno muguru un sievietes vēlas uzkrāsot lūpas. Viņa dalījās ar savu klātbūtni, par ko esam pateicīgi aktrisei, priecājoties par katru satikšanos! Lai ikdiena iedvesmo, lai māksla stiprina!
Ausma Kantāne: “Mana gaita teātrī ir un bijusi bagāta ar “apsēstajiem”, avangarda gājējiem. Viņu jaunas mākslas telpas meklējumi laimīgi sakrituši ar manu izpratni. Pēteris Pētersons cirta jaunu taku mākslas “mūža mežā”, un mums bija jāvar viņam sekot. Arnolds Liniņš iedrošināja: “Patiesāk, vēl smalkāk!”. Ļoti daudz man ir devis Uldis Pūcītis. Viņš bija gudrs un prasīgs partneris, jo palīdzēja saprast kā “vilkt lomai cauri” izrādes galveno tēmu. Kārļa Auškāpa mēģinājumos valda precīza psihofizisko procesu analīze. Gluži tāpat daudz gūstu no mana “enciklopēdiskā” partnera un režisora Jura Strengas.”
- Un dzīvesbiedrs Imants Ziedonis!
- No Imanta esmu mācījusies ļoti svarīgu īpašību - uzdrīkstēšanos. Ar to viņš mani mūždien ir uzlādējis.” (Liesma, 1981, nr. 9.)"

Ausma Kantāne-Ziedone ir latviešu aktrise un politiķe. Dzimusi 1941. gada 10. novembrī Rīgā.

Slavenības

Radio geiša Ieva Adamss, apmeklējot Rīgas modes nedēļu, sarunā ar Katrīni Vasiļevsku šovā “Slavenības. Bez filtra” runā par modi un eleganci. Katrīne vēlas noskaidrot, vai ir kāds apģērbs, ko Ieva nekad nevilktu. Atbilde ilgi nav jāmeklē – Adamss ar pārliecību saka, ka nekad nevilktu apģērbu, kas neatbilst viņas pašcieņai.

Svarīgākais