No 24. novembra līdz 30. novembrim Valsts policijā reģistrēts 271 krāpšanas gadījums. No tiem 71 gadījumā iedzīvotāji zaudējuši naudu, bet 197 gadījumos krāpnieku mēģinājumi beigušies bez finansiāliem zaudējumiem, trijos gadījumos nodarītais zaudējums vēl nav zināms. Kopējie iedzīvotāju zaudējumi sasniedz vismaz 460 937 eiro.
Vēl joprojām visvairāk naudas izkrāpts vikšķerēšanas jeb viltus zvanu gadījumos, kad krāpnieki uzdodas par komunālo pakalpojumu sniedzēju, Valsts policijas, mobilo operatoru, Valsts ieņēmumu dienesta, kredītiestāžu, pasta vai sociālo dienestu darbiniekiem. Pagājušajā nedēļā telefonkrāpniekiem izdevies izkrāpt 303 931 eiro, un visvairāk šādu gadījumu atkal reģistrēts Rīgas reģionā - 189.
"Krieviski zvana Tet, Omniva, VSAA, citas valsts organizācijas un prasa personas kodu, pases datus utt. Esot man ierakstīta vēstule, jāpārreģistrē kaut kāds numurs utt. Ko ar tiem krāpniekiem iesākt, kāds zina? Parunājos un laipni sūtu nah..j. Ikdienā praktiski nelamājos, bet šo var izbaudīt. Bet varbūt ir kāda labāka / pareizāka forma, kā darboties? Fiksēt numuru un sūtīt Valsts policijai? Vienkārši ignorēt un necelt svešus numurus? Kāda jums pieredze, ko jūs darāt?" vietnē "Facebook" padomu taujā Andis.
- Ilga: Mūsu nopietnajā dzīvē iesaku pret šo attiekties pavisam nenopietni un sevi nedaudz izklaidēt! Manas mīļākās tehnikas: 1. runāt par Dievu un aktīvi sludināt, jautājot, vai zvanītājs ir ticīgs. 2. Sāku dziedāt kādu melodiju, pēc tam jautājot zvanītājam viedokli par manu balsi un vai man vajadzētu piedalīties talantu konkursā. 3. ja zvana vīrietis, komplimentēju viņa pievilcīgo balsi, jautāju, vai ir precēts, vai nevēlas draudzeni un citus personīgus jautājumus. 4. spēlēju līdzi, pateicoties par izcilo servisu un zvanītāja labo sirdi, cenšoties mani glābt šajā traģiskajā situācijā. Kad sāk prasīt datus vai naudu, sāku stāstīt detalizētu informāciju par citām seriālu cienīgām dzīves problēmām, jautājot, vai arī ar to varētu palīdzēt. 5. kad jautā, kā vēlos apmaksāt zvanītāja "pakalpojumu", pēc nelielas pauzes saku - ar zeltu un asinīm.
- Pārsla: Saprotu ka ne vienmēr ir pa rokai, bet mani paglāba ieteikums - kad zvana, atbildi, ļauj lai sāk savu stāstu un tad uzliec katliņu pāri telefonam un uzsit ar karoti no visas sirds.
- Ieva: Man ir tikai vienu reizi piezvanīts, teica ka kāds mēģina manu naudu no Swedbank dabūt laukā, es ļoti emocionāli sapriecājos, teicu, cik tas ir brīnišķīgi, ka man tur ir nauda un pajautāju cik tur ir...pēc šī jautājuma viņi klusi atslēdzās.
- Rihards: Man ir ieteikts uz katru tādu sarunu sākumā jautāt “Chei Krim?”. Tad saruna pārtrūkstot no otra gala.
- Valda: Bankas speciāliste ieteica nerunāt, jo ir iespēja, ka ieraksta balsi un pēc tam jau izmantojot AI jūsu balsī zvanīt radiniekiem un mēģināt izkrāpt naudu.
- Kristīne: Es izmantoju to kā iespēju savu lamu vārdu krājumu iztestēt un uzfrišināt. Reti laba izdevība. Bet bez parunāšanas.
- Ilona: Es saku, ka man jau zvanīja un es visu nokārtoju. Ar krieviem runāju tikai latviski, tad viņi paši nomet klausuli.
- Inese: Es humoram vienmēr pasaku, ka labprāt visu darīšu, kad beigsies apcietinājuma termiņš. Tas vienmēr nostrādā ar sarunas pabeigšanu. Man pašai smieklīgi.
- Kārlis: Ja ir laiks, es pasaku ka nezinu personas koda otru pusi, ka jāatrod pase. Un nolieku telefonu uz galda. Rekords gandrīz stundu arī gaidīja.
- Šņežana: Nesen runāju ar šiem un palūdzu, lai parunā mazliet ilgāk, lai specdienesti var noteikt, kur tieši viņi atrodas.
- Ligita: Retajos gadījumos, kad runātājs pieprot latviešu mēli, aicinu, lai nosauc vārdu un uzvārdu, kam zvana. Darbojas!!!