Latvija līdz 2018.gada beigām plāno sākt elektronisku informācijas apmaiņu ar Eiropas Savienības (ES) dalībvalstīm sociālās drošības jomā, šādi nodrošinot drošu elektronisko dokumentu apriti, kā arī cilvēki, kuri ir strādājuši kādā no ES dalībvalstīm, varēs operatīvāk saņemt pabalstus vai pakalpojumus.
To paredz šodien valdībā apstiprinātais Labklājības ministrijas (LM) informatīvais ziņojums par Latvijas saistību īstenošanu ES sociālās drošības sistēmas koordinācijas noteikumu izpildes nodrošināšanai nepieciešamās informācijas elektroniskās apmaiņas ieviešanā.
Paredzēts, ka Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra (VSAA) būs atbildīgā iestāde par elektroniskās informācijas apriti ar ES dalībvalstīm sociālās drošības jautājumos.
Lai iedzīvotāji, pārvietojoties no vienas valsts uz otru, neatkarīgi no valsts sociālās apdrošināšanas sistēmas īpatnībām nezaudētu savas tiesības uz pensijām, pabalstiem un veselības aprūpes pakalpojumiem vai arī tie nepārklātos un tādējādi tos nefinansētu vairākas valstis, būtiska nozīme ir ES dalībvalstu sociālās drošības iestāžu koordinētai rīcībai. To nosaka Eiropas Parlamenta un Padomes regula par sociālās nodrošināšanas sistēmu koordinēšanu. Minētās prasības attiecas arī uz Eiropas Ekonomiskās zonas (EEZ) valstīm un Šveici.
Koordinācijas noteikumu izpildīšanai ES/EEZ dalībvalstu un Šveices kompetentās iestādes apmainās ar dažāda veida informāciju, kas ir būtiska, lai noteiktu cilvēku tiesības uz pensijām, pabalstiem un veselības aprūpes pakalpojumu apmaksu. Šobrīd informācijas apmaiņa notiek, apmainoties ar papīra dokumentiem. Latvijā kompetentās institūcijas sociālā nodrošinājuma sistēmu koordinēšanā ir VSAA un Nacionālais veselības dienests (NVD).
Statistikas dati liecina, ka 2014.gadā abu Latvijas kompetento iestāžu apritē bija 52 600 dokumentu. No tiem VSAA saņēma 20 100 un nosūtīja 20 200 dokumentus. Savukārt NVD saņēma 9800 un nosūtīja 2500 dokumentus.