ASV ražotas lidmašīnu detaļas, neskatoties uz sankcijām, plūst uz Krieviju

© Scanpix/Reuters

Krievijas muitas dati liecina, ka pērn uz Krieviju nosūtītas miljoniem dolāru vērtas lidmašīnu detaļas, ko ražojuši Boeing, Airbus un citi, raksta nytimes.com.

Kopš Krievijas iebrukuma Ukrainā, ASV ir sadarbojusies ar gandrīz 40 citām valdībām, lai noteiktu sankcijas Krievijai, ierobežojot tās piekļuvi ieročiem, datoru mikroshēmām, lidmašīnu daļām un citiem produktiem, kas nepieciešami tās ekonomikai un kara gaitai. Sankcijas tika piemērotas arī Krievijas aviokompānijām, tostarp Aeroflot.

Tomēr 2022. gadā tūkstošiem lidmašīnu detaļu sūtījumu tikuši veiksmīgi nosūtīti uz Krieviju, liecina laikraksta The New York Times iegūtie Krievijas muitas dati.

Pagājušā gada augustā ASV dzīvojošais Krievijas pilsonis Oļegs Patsulja sazinājās ar Krievijas aerofloti, kam bija liegta pieeja Rietumu tehnoloģijām un materiāliem, lai izteiktu vilinošu piedāvājumu.

Viņš piedāvāja palīdzēt apiet globālās sankcijas, kas tika noteiktas aviokompānijai “Rossiya Airlines” pēc Krievijas iebrukuma Ukrainā, nosūtot lidmašīnu daļas un elektroniku, kas tai tik ļoti bija nepieciešama, izmantojot uzņēmumu tīklu, kas atrodas Floridā, Turcijā un Krievijā.

Vīrietis un viņa biznesa partneris ceturtdien tika arestēti, saņemot apsūdzībās par ASV eksporta kontroles pārkāpumiem un starptautisko naudas atmazgāšanu.

Asūdzētais Patsulja sūtījis preces caur vairākiem starpniekiem Tuvajos Austrumos un Āzijā, nodrošinot Krievijas Aerofloti ar ASV ražotātām Boeing ražotām detaļām. Dati aptver vairāk nekā 5000 atsevišķu gaisa kuģu detaļu sūtījumu uz Krieviju astoņu mēnešu laikā 2022. gadā, sākot no vienkāršām skrūvēm un beidzot ar Honeywell zīmola lidmašīnas dzinēja starteri, kura vērtība ir 290 000 ASV dolāru.

Tikmēr Boeing paziņojis, ka ir pilnībā ievērojis ASV sankcijas un 2022. gada sākumā apturējis detaļu, apkopes un tehniskā atbalsta sniegšanu klientiem Krievijā. Aviācijas piegādes ķēdes eksperti sacīja, ka daļas, iespējams, nāk no dažādiem avotiem, piemēram, no ārvalstu krājumiem un remontdarbnīcām vai tālākpārdevējiem, kas tirgo metāllūžņos nodotas detaļas.

Arī eksporti lēš, ka ar daudziem datos iekļautajiem sūtījumiem, iespējams, tika pārkāptas sankcijas, taču ne vienmēr vainīgi ir tādi lidmašīnu ražotāji kā Boeing vai Airbus. Aviācijas piegādes ķēde ir sarežģīta un globāla, un daļas varētu būt nākušas no dažādiem avotiem.

“Ir diezgan skaidrs pārkāpums,” sacīja Viljams Reinšs, Stratēģisko un starptautisko pētījumu centra tirdzniecības eksperts, “mazāk skaidrs ir vainīgais.”

Airbus pārstāvis sacīja, ka uzņēmums seko līdzi oriģinālajām detaļām un dokumentācijai un veic visu pušu, kas pieprasa rezerves daļas, uzticamības pārbaudi. Ierobežojumi ASV un Eiropā nozīmē, ka “nav likumīga veida, kā oriģinālās gaisa kuģu daļas, dokumentācija un pakalpojumi var nokļūt pie Krievijas pārvadātājiem,” komentēja Airbus pārstāvis.

ASV ierobežojumi tehniski ļauj uzņēmumiem pieteikties īpašai licencei, lai turpinātu sūtīt produktus Krievijas pārvadātājiem “lidojuma drošības” apsvērumu dēļ, taču gan Boeing, gan Airbus paziņoja, ka nav ne meklējuši, ne saņēmuši šādu licenci. Turklāt Airbus teica, ka Eirpas Savienības likumi liedz tai piegādāt šādas preces uz Krieviju neatkarīgi no ASV saņemtajām licencēm.

Aviācijas eksperti saka, ka Krievijas aviokompānijām kļūs grūtāk turpināt lidot ar lidmašīnām bez piekļuves Rietumu piegādātājiem un Boeing un Airbus palīdzības. Ražotāji regulāri konsultējas ar aviokompānijām, lai novērtētu bojājumus un stingri kontrolētu piekļuvi tehniskajai dokumentācijai, ko izmanto mehāniķi, taču pagaidām Krievijas aviokompānijas tiek uzturētas pie dzīvības, izmantojot starptautiskos sūtījumus un simtiem ārvalstu reaktīvo lidmašīnu, kas tur bija iestrēgušas pēc kara sākuma.

Svarīgākais