Ceturtdiena, 2.maijs

redeem Sigmunds, Zigismunds, Zigmunds

arrow_right_alt Pasaulē

Cilvēcei nav atlicis daudz laika - zinātnieki ir noskaidrojuši, kad ies bojā Zeme

© Pixabay.com

Kādu dienu Saule izraisīs Zemes nāvi - Saules sistēmas centrālajai zvaigznei novecojot, tās dzīves cikls galu galā izraisīs Zemes bojā eju, raksta Live Science eksperti.

Paredzamais planētas bojā ejas laiks ir pēc vairākiem miljardiem gadu, bet dzīvība uz Zemes izzudīs daudz agrāk. Saules dabiskās evolūcijas rezultātā Zeme kļūs neapdzīvojama lielākajai daļai organismu aptuveni 1,3 miljardu gadu laikā.

Ja netiks samazināts pašreizējais klimata pārmaiņu temps, cilvēki varētu izmirt jau tuvāko gadsimtu laikā.

"Zemei ir atlikuši aptuveni 4,5 miljardi gadu, pirms Saule kļūst par lielu un sarkanu gigantu, kas aprīs Zemi," izdevumam Live Science stāstīja NASA Godāras kosmosa lidojumu centra planētu zinātnieks Ravi Kopparapu.

Saskaņā ar Eiropas Kosmosa aģentūras datiem, “sarkanais milzis” veidojas zvaigžņu evolūcijas beigu stadijā, kad zvaigznei pietrūkst ūdeņraža kodolsintēzes vajadzībām un tā sāk iet bojā.

Kad kodolsintēze apstāsies, gravitācija gūs virsroku. Hēlija kodols gravitācijas ietekmē sāks sarukt, kas izraisīs temperatūras paaugstināšanos, un šis siltuma uzliesmojums izraisīs Saules ārējā plazmas slāņa strauju izplešanos.

Taču Zeme, visticamāk, neizturēs šos 4,5 miljardus gadu, un tā noteikti nebūs tā pati Zeme, kādu mēs to pazīstam.

"Nav jāgaida, kamēr Saules ārējie slāņi sasniegs Zemi - planēta piedzīvos ārkārtēju karstumu ilgi pirms Saules pārejas uz “sarkano milzi”. Saulei mirstot, temperatūra paaugstināsies, okeāni iztvaikos, līdz atmosfēra izzudīs, un tad Saules gravitācijas paisuma spēki iznīcinās Zemi,” skaidroja zinātnieks.

Aptuveni 1,3 miljardu gadu laikā "cilvēki nespēs fizioloģiski izdzīvot dabā uz Zemes" pastāvīgo karsto un mitro apstākļu dēļ, un apmēram 2 miljardu gadu laikā okeāni varētu iztvaikot.

Dažas dzīvības sugas varētu izdzīvot līdz šim laikam - piemēram, "ekstremofili", kas dzīvo netālu no hidrotermiskām atverēm okeāna dibenā, bet ne cilvēki, saka Kopparapu.

Bīstamas temperatūras, pie kurām cilvēks vairs nevar atdzist svīstot, ir tikai dažu grādu attālumā, sacīja Kopparapu, - tā ir temperatūra, kas ir tikai 3,3 grādus lielāka nekā tagad, jeb

35 pēc Celsija, un tā rodas, savienojot gaisa temperatūru, mitrumu, vēja virzienu un saules spīdēšanas leņķi.

Dažās vietās uz Zemes jau ir novērots, ka temperatūra šādos apstākļos vairākas reizes pārsniedz 32° C, un klimata modeļi prognozē, ka līdz gadsimta beigām tādos reģionos kā Tuvie Austrumi tā kļūs par ierastu temperatūru.

"Ja mēs runājam par cilvēka dzīvi, nākamie simts gadi būs interesanti," sacīja Kopparapu.