Pēc aculiecinieku stāstītā, Rīgas Satiksmes (RS) mikroautobusu vadītāji mēdz gan neapstāties pieturās, gan neievērot maršruta laikus, bet elektroniskās norēķināšanās aparāta bojājumu gadījumā šoferi mēdz izsēdināt cilvēkus no transporta līdzekļa. Atbildīgās iestādes aicina neklusēt un aktīvi ziņot par šādiem pārkāpumiem.
Kā zināms, no šī gada pirmā maija Rīgā sāka kursēt jauni mikroautobusi Mercedess – Benz Sprinter. Rīgas Satiksme (RS) 25 miljonus latuvērto līgumu par paaugstināta servisa pārvadājumu nodrošināšanu Rīgas pilsētas mikroautobusu maršrutos, 2013.gada 4.janvārī, uz pieciem gadiem, noslēdza ar pilnsabiedrību „Rīgas mikroautobusu satiksme”. Sākotnēji pilnsabiedrība pārņēma kādreizējos 200., 224. un 267. mikroautobusa maršrutus, no 10.jūnija jaunie mikroautobusi sāka kursēt arī 233.,233.a un 247. maršrutā un 25.jūnijā „Rīgas mikroautobusu satiksme” pilnībā pārņems AS „Rīgas taksometru parks” apkalpotos 236., 242. un 246. mikroautobusa maršrutus.
Jaunie mikroautobusi Rīgas ielās kursē tikai nepilnus divus mēnešus, taču par tiem jau vairākkārt saņemtas sūdzības. Kāda aculieciniece portālam nra.lv stāsta, ka mikroautobusa šoferis licis pasažierei izkāpt pēc tam, kad norēķināšanās ar e-talonu nebija iespējama, jo acīmredzot elektroniskajā norēķināšanās sistēmā bija radušies bojājumi. Tā kā skaidras naudas pasažierei nebija, nācies vien kāpt ārā. Kāda cita aculieciniece apgalvo, ka mikroautobusi, ne vienmēr apstājas pieturā, kad tos stopē, kā arī tie kavē, izbrauc ātrāk, reizēm pat izlaiž sev noteikto maršruta laiku, kā rezultātā nākas gaidīt nākamo sabiedriskā transporta līdzekli.
RS preses sekretārs Viktors Zaķis portālam nra.lv skaidro, ka RS ir atbildīga galvenokārt par to, vai mikroautobusi kursē pa noteiktajiem maršrutiem tiem paredzētajos laikos. To uzrauga RS biļešu kontrolieri. „Mikroautobusi nevar braukt, kā un kad vēlas, mēs cenšamies to kontrolēt” apgalvo V. Zaķis. Savukārt „Rīgas mikroautobusu satiksme” ir atbildīga par to, lai šoferi ievēro RS piešķirtos noteikumus.
Pilnsabiedrības „Rīgas mikroautobusu satiksme” vadītājs Vitālijs Komars, portālam nra.lv stāsta, ka iepriekš neviens pasažieris nav sūdzējies par izsēdināšanu no mikroautobusa elektroniskās norēķināšanās sistēmas bojājumu dēļ. „Šādā gadījumā, mikroautobusa šoferim būtu jāpārtrauc maršruts un nekavējoties jāziņo par bojājumiem. Mēs tūlītēji reaģētu un pēc pasažieriem nosūtītu citu mikroautobusu. Kā arī pasažieris ir tiesīgs braukt līdz pat galapunktam, jo nav atbildīgs par elektroniskās norēķinu sistēmas bojājumiem. Tad, kad mikroautobuss ir ticis līdz galapunktam, tam jādodas taisnā ceļā uz remontu. Šādu atgadījumu gan piedzīvojam pirmo reizi, tādēļ noteikti sazināsimies ar RS, lai kopīgi izlemtu kā pareizi rīkoties,” pauž V. Komars.
V.Zaķis apgalvo, ja transportos, kas atrodas pilnīgā RS pārvaldībā (autobusi, tramvaji, trolejbusi) rodas problēmas ar elektronisko norēķinu sistēmu, transporta līdzeklis savu ceļu neturpina, kamēr problēma netiek novērsta. Par elektronisko norēķinu aparātu bojājumiem ir atbildīgs transporta līdzekļu pārvadātājs.
Zvanot uz RS mājaslapā norādīto informatīvo tālruni, tika noskaidrots, ka mikroautobusa šoferis it kā ir tiesīgs pieturā neapstāties, ja tajā jau ir pieturējuši vismaz divi citi sabiedriskā transporta līdzekļi, arī aculiecinieki stāsta, ka šādu apgalvojumu esot dzirdējuši. V.Komars gan stāsta, ka tāda likuma neesot, un mikroautobusam, ja vien tajā jau neatrodas atļautais pasažieru skaits, ir pieturā jāapstājas, gadījumā, ja pasažieris to cenšas apstādināt. „Viss ir atkarīgs no paša šofera, varbūt ir reizes, kad viņš tiešām nepamana, ka pieturā cilvēks pacēlis roku. Mēs visu laiku atgādinām saviem šoferiem, ka pasažieri ir jāuzņem, no gaisa jau tā naudiņa nenāk,” apliecina V.Komars. Savukārt, ja kādreiz mikroautobuss atbraucis vēlāk nekā norādīts sarakstā, iespējams, tā ir kāda tehniska kļūme, vai ceļā atgadījies sastrēgums. „Rīgas mikroautobusus satiksmes vadītājs” pasažieriem iesaka doties uz pieturu laicīgi, lai nepalaistu garām mikroautobusu, kurš, nezināmu iemeslu dēļ, ir izbraucis ātrāk nekā paredzēts.
Sūdzību gadījumā, jāzvana uz RS mājaslapā norādīto bezmaksas informatīvo tālruni. V. Komars skaidro, ka visas sūdzības, ko RS saņem par mikroautobusu darbību, tiek elektroniski nosūtītas „Rīgas mikroautobusu satiksmei”, kur tās tiek izskatītas un sūdzību paskaidrojumi pēc tam nosūtīti atpakaļ RS. Tas, vai atbilde nonāk pie cilvēkiem, izrādās, ir atkarīgs no pašiem sūdzību iesniedzējiem. „Cilvēki tikai sūdzas, bet neprasa atbildi,” apgalvo V. Komars, uzsverot, ka, iesniedzot sūdzību RS, ir jāpasaka arī sava kontaktinformācija, uz kuru cilvēks vēlas sagaidīt atbildi. Tad, kad RS ir saņēmusi paskaidrojumus no „Rīgas mikroautobusu satiksmes”, tā paziņo par tiem personai, kas, iesniedzot sūdzību, norādījusi savu kontakttālruni.
V. Komars pauž, ka mikroautobusa šoferim maksimālā alga ir 500ls, tomēr, ja par šoferi saņemtas vairākas sūdzības vai tas pārtērējis degvielu, atalgojums var pazemināties. Ar „sliktajiem” šoferiem divas reizes nedēļā tiekas komisija, kurā mikroautobusu vadītājiem ir jāpaskaidro sava rīcība. Ja kāds šoferis nav izsniedzis biļeti pasažierim, kurš samaksājis par braucienu (tiem, kas norēķinās ar e-talonu, biļeti neizsniedz), tad sākumā tiek izteiks aizrādījums, taču, ja tas atkārtojas, jāmaksā naudas sods. Par neapstāšanos pieturā un maršrutu laiku kavēšanu tiek izteikti aizrādījumi. Gadījumā, ja kādam mikroautobusa pasažierim nav biļete un to atklāj RS biļešu kontrolieris, pilna atbildība jāuzņemas tieši šoferim, arī tad, ja pasažieris apzinātas rīcības dēļ nav nopircis biļeti, skaidro V.Komars.
„Par mikroautobusiem saņemam aptuveni 50 sūdzību dienā, taču liela daļa no tām ir par neregulārajiem pārvadātājiem SIA „Eko Buss”, cilvēki vēl aizvien tos jauc ar RS mikroautobusiem, pagaidām vēl nezinām kā šo problēmu risināt,” pauž V. Komars. Tomēr, lai pēc iespējas efektīvāk uzlabotu Rīgas Satiksmes jauno mikroautobusu darbu, gan RS pārstāvji, gan V. Komars iesaka ziņot par visiem pārkāpumiem. Iesniedzot sūdzību, obligāti jānosauc mikroautobusa maršruts, laiks, kurā tas izgājis no konkrētas pieturas un, ja iespējams, arī mikroautobusa reģistrācijas numurs.