Šodien ir pēdējā diena, kad Spānijas uzņēmumam "Construcciones y Auxiliares de Ferrocariles S.A."(CAF) un AS "Pasažieru vilciens" (PV) jāpanāk vienošanās par parakstītā jauno vilcienu iepirkuma līguma grozījumiem. Tomēr Satiksmes ministrijas parlamentārais sekretārs Klāvs Olšteins šorīt LNT raidījumā "900 sekundes" atturējās prognozēt, kāds varētu būt šodienas sarunu iznākums.
Olšteins vien norādīja, ka notiekot aktīvs darbs un šorīt paredzēta sapulce, kurā spriedīs par iespējamajiem risinājumiem. Pēc viņa teiktā, PV valde ir izveidojusi sarakstu ar apspriežamajiem punktiem dažādā prioritārā secībā, par kuriem arī tiks diskutēts ar partneriem.
Parlamentārais sekretārs norādīja - ja vienošanās šodien netiek panākta, ir dažādi iespējamie tālākas darbības scenāriji, piemēram, sarunu termiņa pagarināšana vai jauna konkursa sludināšana.
Olšteins izteicās, ka negribot piekrist Saeimas deputāta Ivara Zariņa (SC) paustajam, ka PV valde nemaz īsti nevēloties panākt līguma noslēgšanu. Tomēr valdes veikums pēc iepirkuma noslēgšanās tikšot vērtēts. Viņš arī norādīja, ka vilcieni esot vajadzīgi un to saprotot ikviens.
Politiķis arī atzina, ka iepirkuma izgāšanās gadījumā pastāvot risks, ka Latvijai būs jātiesājas starptautiskajā šķīrējtiesā Zviedrijā.
Kā ziņots, 26.septembrī PV nodeva Spānijas uzņēmumam vēstuli, kurā precīzi formulēja piecus vilcienu iepirkuma līguma grozījumu punktus. CAF paziņoja, ka nav gatavs slēgt jaunu vilcienu iepirkuma līgumu, kā to piedāvāja Latvijas puse, bet gan veikt grozījumus jau 2.aprīlī parakstītajā līgumā.
Jauno 34 elektrovilcienu un septiņu dīzeļvilcienu iepirkuma iegādes kopējās izmaksas tiek plānotas 144 miljonu latu apmērā, no kuriem Eiropas Savienības Kohēzijas fonda finansējums būs 100 miljoni latu, bet PV līdzfinansējums šī projekta īstenošanai būs 44 miljoni latu. Savukārt otra līguma daļa paredz šo vilcienu uzturēšanu 30 gadu periodā. Kopumā līguma vērtība ir 610,76 miljoni eiro (429,24 miljoni latu). Jaunajiem vilcieniem ir jābūt saražotiem līdz 2015.gada augustam.
Līguma grozījumi ir nepieciešami, jo Eiropas Komisija iepriekš brīdināja Latviju, ka, turpinot īstenot "Pasažieru vilciena" un CAF parakstīto jauno pasažieru vilcienu piegādes līgumu, mūsu valstij var pašai nākties maksāt 100 miljonus latu, kuri iepirkumā paredzēti kā ES Kohēzijas fonda līdzfinansējums.
Ministru prezidents Valdis Dombrovskis (V) vakar uzsvēra, ka nevar pieļaut risku, ka PV un CAF noslēdz tādu līgumu, kura dēļ tiks veikta finanšu korekcija un Latvija daļēji vai pilnībā nesaņems Eiropas Savienības (ES) Kohēzijas fonda līdzekļus. Premjers atgādināja, ka saskaņā ar Eiropas Komisijas norādēm jau iepriekšējā līguma variantā, kurš tika piedāvāts CAF, bija novirzes no iepirkuma objekta prasībām. Ja šī situācija netiks mainīta, tad tiks piemērota finanšu korekcija un Latvija daļēji vai pilnībā nesaņems ES Kohēzijas fonda līdzekļus.
Tāpēc Dombrovskis cerot, ka notiek intensīvas sarunas ar mērķi noslēgt tādu līgumu, kas atbilst iepirkuma objektam. Premjers apstiprināja, ka šodien ir pēdējais šī jautājuma atrisināšanas termiņš un tas netiks pagarināts.